Text de Mary Jeanne Adler, director al directiei Situatiilor de Urgenta din cadrul MMDD
Inundatiile produse in numeroase tari in ultimii 5-10 ani si consecintele lor au condus, pe fondul unei cresteri a responsabilitatii sociale, la o noua abordare, aceea de management al riscului la inundatii, abordare in care constientizarea si implicarea comunitatilor umane au un rol esential in evitarea pierderilor de vieti omenesti si reducerea pagubelor. Aceasta abordare este astazi cvasigenerala si este aceea care a deschis calea spre a face fata provocarilor viitoare prin introducerea unor noi concepte cum sunt mai mult spatiu pentru rauri sau convietuirea cu viiturile si mai ales prin asimilarea conceptului dezvoltarii durabile in managementul riscului la inundatii.
Practica mondiala a demonstrat ca aparitia inundatiilor nu poate fi evitata, insa ele pot fi gestionate, iar efectele lor pot fi reduse printr-un proces sistematic, care conduce la un sir de masuri si actiuni menite sa contribuie la diminuarea riscului asociat acestor fenomene.
Managementul riscului la inundatii inseamna aplicarea unor politici, proceduri si practici avand ca obiective identificarea riscurilor, analiza si evaluarea lor, tratarea, monitorizarea si reevaluarea riscurilor in vederea reducerii acestora astfel incat comunitatile umane, toti cetatenii sa poata trai, munci si sa-si satisfaca nevoile si aspiratiile intr-un mediu fizic si social durabil.
Diminuarea pagubelor si a pierderilor de vieti omenesti ca urmare a inundatiilor nu depinde numai de actiunile de raspuns intreprinse in timpul inundatiilor, actiuni abordate uneori separat, sub denumirea de managementul situatiilor de urgenta.
Managementul inundatiilor este o activitate intersectoriala, multidisciplinara si cuprinde managementul resurselor de apa, amenajarea teritoriului si dezvoltarea urbana, protectia naturii, dezvoltarea agricola si silvica, protectia infrastructurii de transport, a constructiilor si a zonelor turistice, protectia individua la etc. – fiecarui sector revenindu-i realizarea unor actiuni specifice.
Astfel, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a elaborat si aprobat prin Hotararea de Guvern nr. 1854/22.12.2005, Strategia Nationala de Management al Riscului la Inundatii, pe termen scurt, care stabileste masurile de prevenire, protectie si diminuare a efectelor inundatiilor, ce trebuie intreprinse de toate structurile implicate in aceasta activitate.
Aceasta Strategie are la baza necesitatea abordarii holistice a fenomenului de inundatii la nivel de bazin hidrografic prin promovarea unei dezvoltari coordonate si prin un management integrat al activitatilor privind apa, terenurile si resursele adiacente: transporturile, dezvoltarea urbana si conservarea naturii (protectia si conservarea bunurilor istorice, a monumentelor, a ariilor protejate si a ecosistemelor), precum si aplicarea celor mai bune practici propuse de Uniunea Europeana si de Comisia Economica a Natiunilor Unite pentru Europa privind masurile preventive impotriva inundatiilor, de protectie si diminuare a efectelor lor. Unul dintre principiile de baza al acestor bune practici propuse este ca apa este parte a unui intreg, sintagma care exprima faptul ca ea este parte a ci clu lui hidrologic natural si ca circulatia apei pe suprafata scoar tei terestre este la originea unei mari diversitati a ecosistemelor si a utilizarii terenurilor si, ca urmare, ea trebuie luata in considerare in toate politicile sectoriale.
Toate actiunile si masurile intreprinse pana in prezent conduc insa la ideea ca numai printr-un efort comun sustinut de catre toate institutiile cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta generate de inundatii si cu implicarea directa a comunitat ilor locale se va mari capacitatea de raspuns a tarii noastre in fata dezastrelor provocate de apa, care au existat si vor exista intotdeauna.