Comisia Europeană a premiat recent autoritățile din două orașe europene care au făcut progrese semnificative în ceea ce privește mobilitatea urbană. Este vorba despre Malmö (Suedia) și Bruxelles (Belgia). Iată ce măsuri au luat pentru a merita distincțiile.
Malmö a obținut premiul la „Săptămâna europeană a mobilitățiii 2016”, pentru investițiile în încurajarea ciclismului și a mersului pe jos. Bruxelles a câștigat a cincea ediție a competiției „Premiul pentru planificarea sustenabilă a mobilității urbane”, pentru strategia sa privind transportul mărfurilor.
Comisarul pentru transport, Violeta Bulc, a ținut să felicite câștigătorii și a cerut și altor orașe să le urmeze exemplul:
Invit orașele să ni se alăture și să lucreze împreună cu noi, pentru a ajuta Europa să își îndeplinească țintele ambițioase privind clima. Aș vrea să-i felicit pe toți finaliștii de anul acesta, care au arătat că o mobilitate urbană mai verde și mai inteligentă este posibilă în acest moment. Am fost îndeosebi impresionată de strategiile pe termen lung dezvoltate de Malmö pentru a încuraja deplasările active și de flota sustenabilă a orașului Bruxelles. Sper să îi inspire pe mulți alții.
Comisarul pentru mediu, afaceri maritime și pescuit, Karmenu Vella, a subliniat și el importanța unor astfel de măsuri pentru protejarea mediului:
Calitatea vieții din orașe cuprinde atât rapiditatea cu care ne deplasăm din punctul A în punctul B, cât și calitatea aerului pe care îl respirăm și stăzi liniștite și neaglomerate. Bruxelles și Malmö au demonstrat, fiecare în felul specific, dar inovativ, că se pot face progrese. Le felicit pe ambele.
Ce măsuri au luat autoritățile din cele 2 orașe
Malmö, al treilea oraș ca mărime din Suedia, a promovat intens „transportul activ”, adică ciclismul și transportul pietonal. Autoritățile au închis circulația mașinilor o stradă plină de centre comerciale și au implementat un sistem de bike-sharing cu 500 de biciclete și 50 de stații.
Bruxelles, oraș cu 1.18 milioane de locuitori, a dezvoltat o strategie pentru transportul mărfurilor și a integrat-o în strategia pentru mobilitatea pasagerilor. În plus, autoritățile sprijină inițiativele private prin care transportatorii încearcă să își îmbunătățească logistica și să evite circulația prin oraș a mașinilor grele.
Potrivit Comisiei Europene, transportul este responsabil pentru un sfert din cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră ale Uniunii Europene. Mobilitatea urbană, pe de altă parte, generează 40% din dioxidul de carbon aferent transportului și până la 70% din cantitatea totală de alte gaze poluante. Toate aceste emisii cauzează adesea probleme grave de sănătate cetățenilor și înseamnă cheltuieli anuale de aproape 100 de miliarde de euro pentru autorități (1% din PIB).