HG 448/2005 privind deseurile de echipamente electrice si electronice (DEEE) nu clarifica suficient modul de verificare si de penalizare ale companiilor care-si incalca obligatiile de mediu. Lacunele legii permit acestora sa obtina avantaje comerciale fata de cei care se conformeaza, atrage atentia Raul Pop, directorul general al organizatiei colective Recolamp.
Recolamp atrage atentia in primul rand asupra inexistentei sistemului de garantare financiara a reciclarii de catre producatorii care sustin ca-si indeplinesc in mod individual obligatiile de gestiune a deseurilor electronice. Deficienta, dublata de lipsa obligatiei de detaliere explicita a modalitatilor de gestiune a deseurilor electrice de catre producatorii neafiliati la o organizatie colectiva de genul Recolamp, duce la imposibilitatea evaluarii conformitatii de catre organele de control. Toate acestea stimuleaza, in fapt, ignorarea obligatiilor legale de mediu de catre producatorii/importatorii care nu sunt participanti intr-o schema colectiva. Detalii importante privind obligatia autoritatilor locale de a amenaja si administra punctele municipale de colectare a deseurilor electrice lipsesc din legislatia de mediu. Aceasta duce la infiintarea unor puncte de colectare „de forma”, fara orar de functionare, in locuri inaccesibile sau necunoscute. Consideram ca este necesara responsabilizarea tuturor factorilor implicati in procesul de gestionare a DEEE-urilor pentru a controla corespunzator fluxul de deseuri si a ne apropia de cantitatile scontate: 4 kg deseu electric/cap de locuitor.
Insasi lipsa defalcarii individuale, pe producator, a tintei de colectare are ca rezultat imposibilitatea stabilirii de catre Garda de Mediu a cuantumurilor de penalitati pentru producatorii/ importatorii care nu isi indeplinesc tinta.
O alta lacuna din legislatia de mediu se refera la caracterul „optional” al evidentierii la raft a Timbrului Verde. E un impediment in urmarirea aplicarii lui in lantul comercial si, deci, o incertitudine in a asigura resursele financiare necesare pentru ca toate produsele puse pe piata sa fie reciclate atunci cand devin deseuri.
Un aspect foarte important si sensibil este lipsa interdictiei explicite de a dezmembra DEEE-urile in locuri sau instalatii neconforme. E necesara elaborarea unor standarde de dezmembrare si reciclare a DEEE-urilor, astfel incat procesul sa fie uniform si ecologic acceptat.
Un impact aparte il va avea aplicarea Regulamentului 244/2009 al Comisiei Europene de implementare a Directivei 2005/32/CE prin care se doreste ca becurile cu incandescenta sa fie inlocuite, treptat, de becurile economice cu consum de energie cu pana la 80% mai mic.
In mod absolut logic, aceste becuri economice intrate pe piata vor genera cantitati semnificative de deseuri in urmatorii 6-10 ani. Reciclarea lor va necesita resurse financiare importante, iar singurul mod legal de a securiza aceste resurse este perceperea asa-numitului „Timbru Verde”. Chiar si in aceste conditii, actuala legislatie a licitatiilor publice nu impune ofertantului sa prezinte dovada indeplinirii obligatiilor de mediu. Ca efect, in viitor, costul reciclarii acestor echipamente va fi neacoperit. In plus, aceasta lacuna procedurala aduce avantaje comerciale imediate competitiei neloiale, permitand ofertarea la un pret artificial mai mic, in cazul producatorilor/importatorilor care nu finanteaza un sistem de colectare si reciclare ale deseurilor electrice.