Pierderea biodiversitatii, fenomenele meteo extreme, energia regenerabila si conservarea padurilor au fost doar cateva dintre temele abordate de elevii din 15 scoli bucurestene in lucrarile vernisate la sfarsitul lunii noiembrie la Casa ONU. Lucrarile au fost realizate in cadrul proiectului „Mesaje pentru Copenhaga. 15 scoli pentru COP 15”, organizat de asociatia Greenitiative in colaborare cu Centrul de Informare ONU si Solar Solidarity International.
Text de Loredana Pana
Lucrarile cuprind colaje, picturi, obiecte reutilizabile sau reciclate, alaturi de mesaje scrise sau desenate. Mesajele au fost expuse in miscare cu ajutorul unei inventii dotate cu panouri fotovoltaice in miniatura, realizate de un artist francez in scopuri caritabile. „Expozitia este un puzzle. Lucrarile arata imaginea de ansamblu asupra starii Pamantului. Scopul ei este de a atrage atentia decidentilor de la nivel local si central asupra importantei COP 15 si asupra necesitatii implementarii unor schimbari majore atat la nivel politic, cat si individual, pentru a preveni consecinte grave asupra vietii pe Terra”, spune Felicia Ienculescu, presedintele organizatiei Greenitiative.
Campia Olteniei – Sahara Romaniei
Lucrarea „Romania si schimbarile climatice”, realizata de elevi de clasa a X-a si a XII -a de la Liceul „Matei Basarab”, a scos in evidenta fenomenele extreme prin care trece tara noastra in ultimii ani. Desertificarea accelerata, furtunile tot mai violente si invazia de insecte din timpul verii sunt doar cateva dintre probleme asupra carora elevii trag un semnal de alarma. „Campia Olteniei ar putea sa arate in scurt timp ca desertul Sahara, atat de accelerat este procesul de desertificare. O solutie propusa de noi este plantarea de pomi fructiferi”, spune Raluca Lungu, unul dintre realizatorii lucrarii.
Concentrati mai mult pe cladirea in care isi petrec o mare parte din timp, elevii Scolii nr. 75 „Leonardo da Vinci” au realizat lucrarea „Cum se iroseste energie in scoala mea”. Crapaturile din peretii exteriori ai cladirii, becurile cu incandescenta din sali, hartia folosita inutil, calculatoarele vechi si imposibilitatea de a regla temperatura din calorifere sunt vinovate de risipa de energie a scolii.
„Caloriferele functioneaza la capacitate maxima mereu si nu putem sa le reglam cand este prea cald. Suntem nevoiti sa deschidem si geamurile, iar caldura care iese din scoala noastra cred ca ar putea incazi toata planeta”, se plange Irina Constantin, coordonatoarea proiectului.
La scoala verde
Expozitia este prima din cele trei componente principale ale proiectului de ecoeducatie „Terra, singura noastra casa”. Proiectul are ca scop informarea si educarea elevilor pe tema schimbarilor climatice prin mijloace alternative, precum proiecte practice, participari la campanii globale pentru mediu sau vizionari de filme documentare.
Initiatorii doresc sa genereze schimbari de comportament in randul tinerilor, acestia urmand sa se implice activ in reducerea amprentei de carbon personale, dar si a scolii in care invata.