László Borbély: „Nu banii lipsesc, ci organizarea”

Romania are tinte clare de reducere a cantitatii de deseuri, precum si de reciclare. Are si legi care reglementeaza domeniul si care impun să sortam deseurile in vederea valorificarii. Si totusi, anul trecut, am reusit sa reciclam doar 1% din gunoiul generat. Suntem prea saraci sa implementăm un sistem eficient de management al deseurilor? Ministrul Mediului si Pădurilor, László Borbély, crede că nu.

In interviul acordat „Green Report”, ministrul vorbeste despre oportunitatile de finantare, dar si despre inertia autoritatilor publice în rezolvarea acestei probleme.

RESPONSABILITATEA E LA JUDETE

Care sunt, din perspectiva dumneavoastra, principalele probleme din sistemul de recuperare a deseurilor?
Problematica gestionarii deseurilor este una complexa, iar autoritatile publice locale au cele mai multe atributii si, ca atare, pot spune cel mai bine care sunt problemele din sistem.
Problema pe care o pot spune eu este legata de lipsa unui sistem integrat de management al deseurilor in multe judete.

Sistem integrat inseamna sa ai unde sa duci deseurile, sa ai acele utilaje care sa le sorteze si care sa le recicleze. Pana când nu avem acest sistem integrat functional la nivelul judetelor nu putem spune ca am rezolvat aceste probleme.

Este incredibil ca, desi sunt fonduri europene importante care pot fi accesate prin POS Mediu, unele judete, in loc sa pregateasca proiecte, s-au certat timp de patru ani si nu au nici acum groapa de gunoi. Va dau câteva exemple: Maramures, Tulcea, Buzau. Cei de la Buzau si-au asumat raspunderea si s-ar putea sa functioneze sistemul, dar prin operatori privati. Sunt si exemple pozitive.

Prin programul PHARE, foarte multe comune care au avut proiecte de 1-1,5 milioane euro au rezolvat problema la nivel regional: 20-30 de localitati aduna gunoiul, selecteaza, recicleaza. Astfel se autofinanteaza. Deci este si un business.

Care este, in prezent, situatia gropilor de gunoi neconforme – cate au fost inchise si câte urmeaza sa fie inchise?

La nivelul anului 2004 au fost inventariate 240 de depozite in operare neconforme cu cerintele europene privind depozitarea. In timpul negocierilor pentru capitolul de mediu, România s-a angajat sa sisteze depozitarea in 139 de depozite, in 2009, ceea ce s-a si intâmplat. In cele 101 de depozite de deseuri ramase, activitatea va fi sistata etapizat, pana in 2017.
Aceste cifre ne indreapta din nou spre autoritatile locale. Sunt primari care nu au facut nimic, desi stiau ca trebuie sa inchida groapa de gunoi din 2008-2009.
Depinde foarte mult de atitudinea primarilor, de a consiliului judetean, de cât de importanta considera autoritatile locale aceasta problema. Depinde, evident, si de prioritatile pe care le au.

FINANTARE PRIN POS MEDIU
Cat ar putea costa implementarea sistemului de management integrat al deseurilor la nivel national? De ce fonduri dispune Romania pentru acest domeniu si cât s-a cheltuit pana in prezent?

Pentru a pune la punct sistemul este nevoie de fonduri consistente. Insa nu banii ne lipsesc, ci mai mult organizarea la nivelul autoritatilor locale, care trebuie sa pregateasca proiecte bune. In cadrul Programului Operational Sectorial Mediu exista o Axa Prioritara de finantare a construirii de depozite de deseuri la standarde europene si inchiderea depozitelor neconforme, construirea de statii de sortare, compostare si a statiilor de transfer.

Bugetul alocat Axei Prioritare 2 este de aproximativ 1.170.000.000 euro, din care peste 934.000.000 euro reprezinta finantarea de la UE. La ora actuala, avem aprobate opt proiecte in valoare de circa 305.000.000 euro. Pâna la un miliard de euro mai avem de pregatit proiecte. Din pacate, sunt autoritati locale care nu inteleg sa faca echipa pentru a rezolva problema deseurilor si nu numai, cu fonduri europene.
Altfel, nu se explica numarul de proiecte destul de mic pe care le avem aprobate, tinând cont ca suntem la finalul anului 2010.

Chiar daca Mediul pare sa fie pe primul loc la absorbtia fondurilor europene, functionarii din multe institutii publice si mai ales din administratiile locale nu au auzit de ele sau nu stiu sa intocmeasca documentatiile pentru obtinerea acestor bani. Cum se poate rezolva aceasta problema?
Ministerul Mediului a initiat, din anul 2005, o serie de proiecte de Asistenta Tehnica ISPA si PHARE, in vederea sprijinirii potentialilor beneficiari in elaborarea aplicatiilor financiare pentru proiectele majore.

La aceasta ora se afla in derulare un proiect de asistenta tehnica, finantat din Axa Prioritara 6 a POS Mediu, prin care se pregatesc sapte aplicatii de finantare in sectorul gestionarii deseurilor. De asemenea, exista ghiduri privind elaborarea aplicatiilor, implementarea procesului de regionalizare, elaborarea Master Planului si a studiilor de fezabilitate etc. Au fost redactate si ghiduri ale solicitantului, care reprezinta un indrumar pentru completarea cererilor de finantare a proiectelor.

NATURA 2000, PERICOL DE INFRINGEMENT
Ce se va intampla daca nu vom atinge tintele de colectare/reciclare stabilite pentru 2013?

Evident ca neindeplinirea obligatiilor de mediu asumate de autoritatile locale si pentru agentii economici poate conduce la declansarea procedurilor de infringement. Insa sper ca, pana atunci, vom reusi sa luam masuri care sa incurajeze colectarea selectiva si reciclarea. De altfel, anul acesta am modificat legislatia si am introdus obligativitatea ca, din cantitatea totala de deseuri, cel putin 15% sa fie reciclate. Astfel, autoritatile locale care nu ating acest obiectiv, incepand de la 1 iulie, vor plati o taxa de 100 de lei/tona pentru diferenta.

Ceea ce conteaza foarte mult pentru a atinge aceste obiectiv este educatia cetatenilor, iar autoritatile locale au un rol important in acest sens.
De exemplu, la PET-uri si la alte tipuri de deseuri, ne-am achitat sarcinile. Asta nu inseamna ca sistemul functioneaza conform normelor europene. Conteaza foarte mult ca avem pe piata companii care se ocupa de reciclare. Din acest punct de vedere nu stam rau. Probabil ca atunci cand vom avea pus la punct sistemul integrat de management al deseurile la nivelul judetelor, lucrurile vor sta altfel.

Tinand cont de faptul ca programul „Rabla” a beneficiat deja de sume importante de la Fondul de Mediu, v-ati gandit la posibilitatea de a finanta prin AFM programe in domeniul managementului deseurilor?
Administratia Fondului pentru Mediu are in derulare deja „Programul privind gestionarea deseurilor”, inclusiv a deseurilor periculoase. Programul se adreseaza atat operatorilor economici, cat si autoritatilor locale si finanteaza instalatii pentru tratarea, reciclarea, valorificarea, eliminarea diverselor tipuri de deseuri.

Cum stam in prezent cu procedurile de infringement in domeniul mediului? Ma refer aici la procedurile pe gropi neconforme, arii protejate, protectia pasarilor etc.
In momentul in care am preluat mandatul, existau 19 restante in ceea ce priveste respectarea si indeplinirea angajamentelor asumate in negocierea Capitolului 22 – Mediu, restante care au condus sau puteau conduce la declansarea procedurii de infringement. Este vorba de cinci restante din perioada 2006-2008 si de 14 din 2009.

De la inceputul anului si pana acum am reusit sa rezolvam 10 din cele 19 restante care puteau conduce la declansarea procedurii de infrigement, una din 2007 si noua din 2009.

Asadar, in momentul de fata nu sunt probleme mari. Chiar daca ajungem la un infringement, nu sunt probleme de nerezolvat. Mai sunt unele intarzieri de o luna cu legislatia, cu unele implementari de directiva, dar pana la sfârsitul anului recuperam.

Avem o problema cu Natura 2000, unde trebuie sa finalizam pana la sfarsitul anului unele studii care, din pacate, au fost taraganate din lipsa de bani. Fara a finaliza acest studiu nu scapam de infringement, dar sper sa rezolvam pana la sfârsitul anului.

Interviu de Raluca Petrescu

 

spot_img

Ultimele știri