Text de Oana Neneciu
Intre 2003 si 2007, consumul de energie al companiei Henkel a scazut cu 21 de procente, emisiile de gaze cu efect de sera generate – cu 15%, iar cantitatea de deseuri produsa a scazut cu 32%. In aceeasi perioada, vanzarile companiei, care detine peste 30 de marci de produse, de la cosmetice si detergenti la adezivi si tehnologii, au crescut cu 39%. Aceste rezultate au fost atinse numai prin inovatie si responsabilitate, spun reprezentantii companiei, doua dintre strategiile cu ajutorul carora Henkel si-a stabilit renumele de corporatie verde. Dezvoltarea produselor prietenoase cu mediul si programele locale si la nivel global de responsabilitate sociala i-au adus companiei recunoastere si incredere din partea cumparatorilor din intreaga lume.
O istorie plina de repere verzi
Infiintata in urma cu 130 de ani, compania germana Henkel are o lunga istorie in ceea ce priveste inovatiile pentru produse cat mai prietenoase cu mediul. In anii ’80, Henkel a incorporat in codul de principii al companiei protectia mediului, prin realizarea unui audit eco, si a fost una dintre primele companii care a semnat "Carta pentru Dezvoltare Sustenabila in Afaceri", un document lansat de Camera de Comert Internationala si care cuprinde 16 principii de sustenabilitate in afaceri. Tot la acea vreme, compania a avansat obiectivul de "Lider Ecologic", ca una dintre principalele strategii de marketing.
Analiza si expertizele in ceea ce priveste managementul apei au dus la lansarea, in 1986, a detergentului Persil fara fosfati, primul produs de acest gen din Europa, marcand o piatra de cotitura in industria detergentilor. Henkel a avut o contributie importanta si in ceea ce priveste reducerea consumului de energie necesara in spalarea hainelor. Munca de pionierat in cercetarea enzimelor, care a pornit din anii ’70, s-a materializat prin lansarea Persil 70, un detergent care indeparteaza petele la temperaturi joase, cu ajutorul enzimelor. Utilizarea enzimelor a avut o contributie majora la economisirea de energie in procesul de spalare.
Romania, pe drumul cel bun
"Henkel este o companie foarte responsabila, toate initiativele pe care le dezvoltam au in vedere grija fata de mediu, iar istoria Persil este plina de asemenea repere", spune Tiberiu Mercurian, Marketing Manager Henkel Romania.
In Romania, proiectul de compactizare a detergentilor reprezinta ultima initiativa notabila a producatorilor de detergent i. Proiectul inceput in 2006, prin care mai multe firme din domeniu au introdus pe piata din tara noastra detergentii compactati, a fost initiat de Asociatia Internationala a Sapunului, Detergentilor si Produselor de Intretinere (AISE). Prin aceasta initiativa se promoveaza o generatie de detergenti mai concentrati cu o treime decat cei cunoscuti anterior, dar cu aceeasi putere de curatare si care necesita ambalaje mai mici.
"Consumatorul a fost foarte receptiv la schimbarea aceasta si am convingerea ca si Romania se va alatura trendului european de a pune mai mult pret pe verde. Atunci sigur ca si noi vom putea fi mult mai galagiosi in ceea ce facem, pentru ca Henkel are multe activitati in acest domeniu", spune Tiberiu Mercurian.
In Romania, proiectul a avut un real succes, spun reprezentant ii Henkel, pentru ca, daca la nivel european acesta s-a defasurat in patru pasi, in Romania s-a trecut de la pasul zero direct la pasul patru, o realizare care demonstreaza ca romanii sunt deschisi catre initiativele pentru protejare a mediului.
O alta dimensiune a responsabilitatii fata de mediu a companiei este colaborarea cu producatorii de electrocasnice, care au dezvoltat masini de spalat rufe cu cicluri scazute de spalare pentru reducerea consumului de apa si de energie. Astfel, aceste masini fac echipa buna pentru protejarea mediului cu detergent ii compactati. La nivel mondial se promoveaza intens achizitionarea acestor electrocasnice, dar masura nu are inca aplicabilitate pe scara larga in Romania, spune managerul Henkel.
"Trebuie sa stiti ca exista o foarte stransa colaborare intre producatorii de detergenti si cei de echipamente electrocasnice. Cu ceva ani in urma s-a luat decizia de a se spala cu programe scurte. Sigur ca primul gand al romanului, in urma cu cativa ani, a fost sa-si cumpere o masina de spalat automata, grija fata de mediu va veni abia in pasul urmator si sigur ca atunci se vor gandi si la cicluri de spalare scurte. Daca stam sa ne gandim ca o masina de spalat se schimba o data la sapte sau opt ani, cred ca, in patru-cinci ani vor fi masini de spalat cu cicluri reduse de spalare si in Romania", explica Tiberiu Mercurian.
Copiii pot schimba mentalitatile
Henkel se implica in Romania si in programe de responsabilitate sociala. "Impreuna pentru o Dunare curata", program demarat alaturi de Asociatia Salvati Delta-AC a primit in 2005 "Golden PR Award for Exellence" la Gala Excelentei in Relatii Publice. Reprezentantii companiei sunt determinati sa continue si sa extinda proiectul in acest an.
Daca in 2007 s-au selectionat 22 de copii pentru a face curatenie in Delta, in faza proiectului denumita "Politia verde", anul acesta proiectul se va extinde pe tot cursul Dunarii si se va axa, in principal, pe programe educationale.
"Asta este marea problema. Nu poti sa schimbi ceva daca tu doar aduni mizeria facuta de altii. Asa nu ajungem nicaieri, pe termen lung e o lupta pierduta. Important este sa schimbi mentalitatea oamenilor", spune Laura Toma, Corporate Communications Manager.
Cei implicati in etapa proiectului "Politia verde" au descoperit ca prin copii poti schimba mentalitatile adultilor, asa ca, in acest an, copiii vor fi incurajati sa schimbe lucrurile in localitatile lor.
"Ne apropiem de o investitie in acest program de 100.000 euro. Am investit in utilaje si am facut donatii scolilor din zonele respective. Noi ne identificam cu proiectul acesta, dar mai avem proiecte punctuale. Unde avem o unitate de productie vrem sa facem si ceva pe partea de CSR", mai arata Lavinia Toma.
Rezultate de top la vanzari in Romania
Pe piata romaneasca, Henkel a intrat cu 20 de branduri din cele trei divizii de produse ale companiei: detergenti si produse de curatenie, produse cosmetice si adezivi si tehnologii. In 2007, rezultatele vanzarilor companiei au plasat Romania pe primul loc in clasamentul tarilor din centrul si estul Europei in care opereaza Henkel, din punctul de vedere al ritmului de crestere. Compania a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de peste 140 de milioane de euro, in crestere cu 36% fata de 2006.
Cel mai important moment pentru companie in 2007 a fost inaugurarea noii fabrici de adezivi de la Campia Turzii, judetul Cluj, cu o capacitate de productie anuala de 200.000 tone. Aceasta este cea de-a doua fabrica de adezivi Henkel din Romania, dupa cea de la Bucuresti. Valoarea totala a investitiilor Henkel in Romania in capacitati de productie se ridica la 30 de milioane de euro.