Volkswagen Jetta TDI a fost desemnata, in cadrul Salonului auto de la Los Angeles, masina „verde” pentru 2009. Constructorii de masini au incercat sa faca abstractie de criza de pe piata auto si si-au prezentat viziunea in materie de dezvoltare durabila. Marii producatori auto General Motors, Ford si Chrysler au probleme atat de mari incat au cerut statului american un ajutor financiar de 25 miliarde de dolari.
De asemenea, in portul californian Long Island, importatorii auto din SUA au solicitat spatiu suplimentar de depozitare pentru masinile aduse din Europa sau Japonia pentru ca, pe fondul crizei financiare actuale, nu se mai gasesc cumparatori pentru ele.
Cu toate acestea, in metropola californiana, Salonul auto de la Los Angeles si-a deschis portile catre publicul larg, la sfarsitul saptamanii trecute. Iar situatia critica in care se gaseste industria auto in aceste momente nu i-a impiedicat pe constructorii de masini sa aleaga un drum mai curat, mai „verde”.
Fabricantii de automobile s-au reunit la Los Angeles si au prezentat viziunea lor in materie de dezvoltare durabila. Masinile “verzi” – electrice, hibrid sau cele dotate cu pile de combustie – au dat culoare Salonului auto organizat in Los Angeles in perioada 21 – 30 noiembrie.
Mini E, 100% electrica
In cadrul Salonului auto, producatorul german BMW a prezentat in premiera mondiala Mini E, o masina mica, dar care functioneaza numai cu electricitate.
Autovehiculul are o autonomie de 240 de kilometri la o singura incarcare a bateriei. Aceasta va fi pusa la dispozitia a 500 de clienti selectionati din Los Angeles si New York timp de un an. Unii dintre vizitatorii Salonului auto au spus ca Mini Cooperul eco prezinta si inconveniente, unul dintre ele fiind faptul ca, din cauza bateriei, masina are numai doua locuri, spre deosebire de varianta clasica, ce beneficiaza de patru.
Alti constructori de masini, printre care Kia si Mitsubishi Motors, au dezvaluit, de asemenea, prototipuri electrice.
Insight hibrid de la Honda
Tot aici a fost prezentat in premiera pentru continentul nord-american conceptul Insight de la Honda, care va intra pe piata la inceputul anului viitor. Aceasta masina dispune de sistemul Eco Assist (MC), o noua tehnologie interactiva axata pe conducator care permite economisirea de carburant.
Copaci la bord
Ford a “plantat” copaci digitali pe tabloul de bord al ultimei sale berline hibrid, Fusion, care va fi pusa pe piata, de asemenea, de la inceputul lui 2009 in Statele Unite. Un ecran mic pe tabloul de bord afiseaza, la demaraj, un trunchi de copac pe care incep sa creasca frunze daca soferul adopta la volan o atitudine eco.
Daca, dimpotriva, conducatorul auto apasa furios pe acceleratie, copacului incep sa-i “cada” frunzele.
Vedeta „verde“ a salonului
Vedeta Salonului a fost insa Volkswagen Jetta TDI, cea care a obtinut titulatura de masina “verde” a anului 2009. Aceasta distinctie este, de obicei, acordata de catre revista “Green Car Journal” masinilor dotate cu tehnologie hibrid. Anul acesta insa, premiul a revenit unui diesel “curat”, Volkswagen Jetta TDI.
Masina consuma doar 5,7 litri la suta de kilometri si are un pret de baza, in America, de 21.990 de dolari, mai mic decat majoritatea hibridelor prezentate. Jetta TDI nu a asteptat castigarea acestui trofeu pentru a se face remarcata, avand in vedere ca a fost modelul Volkswagen cel mai bine vandut in Statele Unite.
Verdele a dat culoarea Salonului auto
Desi functioneaza cu sisteme de propulsie diferite – hibrid, electric, sau diesel “curat” – , toate masinile din categoria eco au in comun faptul ca emit in atmosfera o cantitate mult mai mica de dioxid de carbon decat masinile clasice.
Masina anului 2008 a fost atribuita hibridului Chevrolet Tahoe, produsa de General Motors.
Volkswagen Jetta TDI a castigat in fata altui diesel “curat”, BMW 335D, hibridele Ford Fusion si Saturn Vue, precum si in fata automobilului Smart ForTwo.
Industria automobilistica, in impas
Masinile cu consum redus de carburanti, care emit o cantitate cat mai mica de dioxid de carbon in atmosfera, vor fi cu atat mai cautate cu cat, la sfarsitul saptamanii trecute, Berlinul, Parisul, Roma si Londra s-au pus de acord asupra unui obiectiv in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 provenind de la autovehicule, potrivit unor surse apropiate guvernelor german si italian, citate de Reuters.
Obiectivul de 120 de grame pe kilometru ramane in vigoare pana in 2015, iar noi directive vor fi introduse progresiv pana in 2012, pentru a atinge aceasta tinta. In primul an, 65% din masinile in circulatie vor trebui sa raspunda acestei norme. In 2013, proportia va trebui sa ajunga la 75%, iar in 2014, la 80%.
Comisia Europeana, care si-a asumat un rol foarte important la nivel mondial in ceea ce priveste lupta impotriva incalzirii globale, stabilise un obiectiv de 130 de grame pe kilometru pana in 2013. CE spera, in plus, sa castige 10 grame odata cu ameliorarea consumului de carburant si a sistemelor de climatizare.
Vanzarile de masini sunt insa in declin. De aceea, Comisia Europeana pregateste un plan de sustinere a industriei auto la nivelul UE. Constructorul european Opel a cerut deja un ajutor financiar de la stat, pe care sa-l investeasca in dezvoltarea productiei in Germania.
Plan viabil pentru salvarea industriei auto americane
De cealalta parte a Atlanticului insa, colosii auto americani Ford, Chrysler si GM cer statului ajutor financiar pentru a salva industria auto de la colaps.
Congresmenii americani insa i-au trimis acasa, fara niciun ban, pe directorii marilor companii constructoare de masini.
Le‑au acordat insa un timp pentru a pune la cale un plan viabil de salvare a industriei. Unii americani cred insa ca, daca acest plan presupune tocmai constructia de masini “verzi”, aceasta va fi cea mai simpla cale de a “ucide” pur si simplu General Motors, atata vreme cat pretul carburantilor se mentine scazut.
„Oamenii vor cumpara ceea ce are sens pentru ei, nu ceea ce stiu ecologistii ca este bine pentru mediu, pe termen lung”, spunea americanul George Harris.