Text de Ecaterina Procopov
Comisia Europeana vrea sa implementeze un sistem de tranzactionare a certificatelor de emisii pentru producatorii de autovehicule, care sa intre in vigoare cel tarziu la jumatatea anului 2008. Sistemul de tranzactionare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera din industria auto este asemanator celui valabil in cazul companiilor poluante. principiul pe care il are la baza acest sistem presupune ca producatorii de masini mari, implicit mai poluante, sa cumpere permise de poluare de la producatorii care poluea za foarte putin.
Punctul de referinta privind cota de poluare a starnit controverse in randul producatorilor de autovehicule. Propunerea Comisiei Europene vine intr-un moment in care producatorii din industria auto, in special cei germani, sunt deja nemultumiti de anuntul facut de oficialii europeni in februarie. Conform acestuia, din anul 2012, cantitatea de emisii de CO2 la masinile noi va fi limitata la 130 grame pe kilometrul parcurs, fata de 160 g CO2/km, cat este in prezent.
Avantajati de acest nou standard ar fi producatorii italieni si cei francezi, care construiesc autoturisme mai economice si mai putin poluante in comparatie cu producatorii germani.
Comisarul european pentru Intreprinderi si Industrie, Gunter Verheugen, a declarat, pentru publicatia EUobserver ca "limita de emisii nu poate fi aceeasi pentru toate tipurile de masini". Nemtii argumenteaza ca producatori precum Porshe nu ar trebui sa fie atat de strict limitati de respectarea cotelor de emisii, in timp ce Fiat sau Peugeot nu ar fi defavorizati in niciun fel, pentru ca raportul consumului la suta de kilometri este mult mai scazut in cazul masinilor produse de italieni si francezi. "Nu trebuie sa uitam ca masinile de lux si cele peste clasa mijlocie reprezinta punctul nostru forte", a subliniat comisarul european de origine germana.
Verheugen a mai declarat, de data aceasta in saptamanalul german "Bild am Sonntag", ca Uniunea Europeana a analizat 46 de modele de implementare a limitelor de emisii de CO2. Din acestea, Comisia a selectat opt, care urmeaza sa fie supuse unei examinari mai amanuntite, pentru a putea estima impactul
asupra mediului inconjurator, dar si asupra mediului economic, tehnologic si social.
EUobserver informeaza ca reprezentantii industriei auto din Germania, sustinuti de Verheugen, au demarat o campanie de lobby la Bruxelles pentru a se asigura ca punctele lor de vedere sunt luate in considerare.
Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA) si-a facut public scepticismul legat de eficienta planului Comisiei Europene si a transmis ca "industria auto, deseori numita "motorul Europei", are nevoie de o politica sanatoasa ca baza pentru securitatea deciziilor legate de investitii si planuri pe termen lung. A lasa intreaga povara (a diminuarii emisiilor de CO2 – n.r.) numai pe seama industriei auto este cea mai costisitoare dintre strategii si va conduce la diminuarea nivelului de productie a autovehiculelor in Europa, ceea ce va avea consecinte economice greu de estimat deocamdata".