Mult-așteptata implementare a Sistemului de Garanție-Returnare va aduce provocări pentru marii și micii comercianți. În timp ce retailerii importanți s-au pregătit cu RVM-uri (return veding machines), micii comercianți vor apela cel mai probabil la returnarea manuală, caz în care spațiul de depozitare va reprezenta o problemă pentru mulți dintre ei. Reprezentanții RetuRO vor organiza sesiuni de informare și chiar caravane pentru aceștia, astfel încât ei să înțeleagă cum va funcționa sistemul. Mai mult decât atât, luna decembrie va fi una în care se vor corecta erorilor și se vor îndrepta anumite detalii astfel încât să nu se blocheze sistemul. Mai multe detalii am discutat în cadrul unui interviu cu Anca Marinescu (foto), Corporate Affairs & Communication Manager RetuRO. Publicăm astăzi cea de-a doua parte a interviului.
Prima parte poate fi citită aici: Interviu cu Anca Marinescu, RetuRO, în așteptarea SGR: Doar ambalajele marcate vor primi garanția de 50 de bani
Cum se va asigura RetuRO că sistemul este accesibil și eficient pentru toți consumatorii din România? Pentru marii retaileri, care au resursele necesare, ar trebui să fie mai clar, dar cât de pregătiți sunt micii comercianți?
Întregul Sistem Garanție-Returnare a fost creat pentru a fi simplu și accesibil consumatorilor, pentru că aceștia sunt cei care îl vor pune, practic, în mișcare. Adoptând un comportament responsabil atât civic, cât și raportat la mediul înconjurător, populația, în general va “hrăni” SGR cu ambalajele returnate, motivați fiind și de recuperarea garanției plătite inițial, la achiziția unei băuturi.
Raportat la consumatori, Sistemul Garanție-Returnare este simplu și accesibil, iar, în acest sens, strategia include următoarele elemente:
- Puncte de colectare extinse: Vom dezvolta o rețea de aproximativ 80.000 de puncte de colectare în întreaga țară, astfel încât consumatorii să aibă acces ușor la locuri unde pot returna ambalajele pentru a recupera garanția. Aceste puncte vor fi amplasate la locațiile majorității comercianților care s-au înregistrat în SGR: supermarket-uri, magazine de proximitate, stații de carburant și alte locuri frecventate de consumatori.
- Informare și educație: Am demarat o campanie de informare pentru consumatori cu privire la Sistemul de Garanție-Returnare. Această campanie de informare va anunța lansarea sistemului la data de 30 noiembrie, va explica implicațiile acestuia și va detalia pașii pe care consumatorii trebuie să-i urmeze în procesul de returnare al ambalajelor și de recuperare a garanției.
Vom asigura o prezență considerabilă în toate mediile de comunicare, inclusiv televiziune, mediul online, panotaj stradal, organizarea de evenimente etc. Scopul principal al acestei campanii este să informăm cât mai bine consumatorii despre Sistemul de Garanție-Returnare și să le explicăm importanța și beneficiile acestuia.
- Platformă online: Vom dezvolta platforma online, astfel încât consumatorii să poată obține informații detaliate despre sistem, să verifice punctele de colectare din apropiere și să poată sesiza probleme sau să pună întrebări.
- Colaborare cu retaileri: De asemenea, vom lucra în strânsă colaborare cu retailerii, pentru a ne asigura că participă la sistem și oferă opțiuni de returnare a ambalajelor pentru clienții lor. Acest lucru va contribui la extinderea accesibilității sistemului.
În ceea ce privește micii comercianți, ne dorim să promovăm și să explicăm conceptul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) și să le răspundem la cât mai multe întrebări și situații specifice.
În acest sens, în luna septembrie, RetuRO a lansat Sesiunile SGR, o serie de cursuri online, cu participare gratuită, adresate producătorilor, importatorilor, comercianților și reprezentanților din industria Horeca din România. Aceste sesiuni au ca scop furnizarea tuturor informațiilor necesare pentru ca operatorii economici să poată respecta cerințele legale pentru implementarea cu succes a SGR în România. Sesiunile se încheie pe 17 octombrie, iar cei care nu s-au înregistrat pot urmări retroactiv fiecare webinar, accesând platforma RetuRO.
De asemenea, luăm în calcul organizarea unor caravane care să ajungă în diferite zone din țară, în cadrul cărora echipa RetuRO poate să intre în contact direct cu retailerii locali și să le explice concret, cum funcționează Sistemul, cum trebuie să se organizeze și ce soluții practice și eficiente pentru business-ul lor pot să aplice. RetuRO dorește să implice în acest proiect și autoritățile locale, care pot oferi suport, atât în inițiativele de asociere ale comercianților cu spații de vânzare sub 200 de metri pătrați, cât și în promovarea și susținerea campaniei de comunicare pentru retaileri și consumatori, deopotrivă.
În ultimele patru luni, reprezentanții RetuRO au fost prezenți și la multiple evenimente dedicate comercianților, antreprenorilor și mediului de afaceri, în general, pentru a răspunde la întrebările acestora și pentru a face vizibil Sistemul Garanție-Returnare și funcționarea acestuia.
Aș vrea să menționez, de asemenea, că punem la dispoziția celor interesați și celelalte canale de comunicare ale RetuRO, departamentul de call-center, adresa de mail, pagina de Facebook și site-ul www.returosgr.ro, unde se pot adresa întrebări și cere detalii despre funcționarea SGR.
Care este rolul statului român în această inițiativă și ce contribuție aduce la sistem?
Statul joacă un rol crucial în legiferarea și monitorizarea implementării și funcționării sistemului.
Statul elaborează cadrul legislativ în care funcționează SGR. Prin promulgarea legilor și reglementărilor, statul stabilește cerințele, obligațiile și responsabilitățile producătorilor, comercianților și consumatorilor implicați în sistem. O legislație clară și cuprinzătoare ajută la asigurarea respectării obiectivelor de sustenabilitate și încurajează participarea responsabilă a tuturor părților implicate.
În plus, rolul de monitorizare al statului este esențial pentru a garanta funcționarea eficientă a SGR. Statul supraveghează respectarea de către producători, comercianți și consumatori a reglementărilor stabilite, asigurându-se că obiectivele de returnare și reciclare a ambalajelor sunt îndeplinite. Prin monitorizarea eficientă, statul poate identifica aspectele care necesită îmbunătățire și poate implementa ajustări necesare pentru a spori performanța sistemului.
Rămânem angajați în colaborarea cu Ministerul Mediului pentru a implementa cel mai mare Sistem Garanție-Retrunare integrat din lume.
Care sunt / au fost cele mai mari provocări de implementare a sistemului?
Principalele provocări sunt legate de doza de necunoscut dată de dimensiunea proiectului și de unicitatea lui. Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă o noutate atât pentru România, cât și pentru toate părțile implicate. Singurele puncte de referință sunt studiile de caz din alte țări care au implementat programe similare. Cu toate acestea, este evident că modelele diferă considerabil, deoarece trebuie să gestionăm o geografie diferită, demografii specifice, un volum mai mare de ambalaje în România în comparație cu alte țări care utilizează Sistemul de Garanție-Returnare (România este a doua țară ca mărime după Germania), niveluri variate de educație, cultură și resurse.
- Inițierea sistemului SGR s-a confruntat cu provocări complexe în multiple aspecte, inclusiv în configurarea echipamentelor, integrarea software-ului, identificarea și asigurarea locațiilor potrivite pentru fabricile de la nivel național unde se va realiza numărarea și sortarea ambalajelor. Acest lucru a generat situații neprevăzute și întârzieri în faza de implementare.
Termenul alocat pentru implementarea sistemului a fost cu trei luni mai scurt decât cel propus inițial de RetuRO în dosarul de acreditare, ceea ce a creat un program mai comprimat decât s-a anticipat.
Lipsa cunoștințelor esențiale în înțelegerea modului de funcționarea a sistemului. Prin urmare, RetuRO nu numai că dezvoltă sistemul de la zero, dar este responsabil și de procesul de informare și educare, pentru a-i familiariza pe toți participanții cu Sistemul Garanție Returnare.
- Pregătirea celor 17 spații industriale necesare pentru SGR s-a dovedit a fi o încercare dificilă. Un prim centru va fi gata pentru operare în luna noiembrie, iar un al doilea în februarie.
- Dezvoltarea și implementarea sistemului IT au reprezentat puncte cheie pe agenda RetuRO și s-au făcut pași importanți în acest sens. Cu toate acestea, intervalul de timp limitat reprezintă o provocare semnificativă în asigurarea funcționării la standardele dorite. Programul strâns limitează testarea detaliată a componentelor de bază ale sistemului IT, atingerea standardelor de calitate necesare și nu lasă loc pentru ajustări în cazul apariției unor probleme neașteptate.
- Luna decembrie este dedicată unor teste riguroase și corectării erorilor, asigurându-ne că acesta va fi stabil și securizat înainte de implementare. Vrem să reducem, astfel, riscul de blocare a sistemului IT și să creștem nivelul de protecție a datelor.
Cum se vor implica societatea civilă și organizațiile de mediu în monitorizarea și îmbunătățirea sistemului RetuRO?
Conform legii, RetuRO va furniza periodic date privind cantitățile de ambalaje colectate, precum și progresele în atingerea obiectivelor de mediu. Societatea civilă și organizațiile de mediu vor putea verifica aceste date.
Pe de altă parte, organizațiile de mediu pot promova și susține sistemul RetuRO în rândul populației prin campanii de conștientizare și educație. Aceste eforturi pot ajuta la creșterea gradului de implicare și înțelegere a cetățenilor în ceea ce privește colectarea și reciclarea ambalajelor.
Societatea civilă va avea întotdeauna rolul de promotor sau susținător al sistemului, pentru că poate exercita presiune asupra autorităților, operatorilor economici și a companiilor implicate în sistem pentru a asigura respectarea standardelor de mediu și îmbunătățirea continuă a Sistemului Garanție-Returnare.
Acesta este cel mai mare proiect de economie circulară din România până în prezent, și va face țara mai verde, mai curată și mai responsabilă. Sistemul Garanție-Returnare necesită sprijinul și implicarea tuturor românilor, și este responsabilitatea noastră, a tuturor, să îl facem să funcționeze.
Ce măsuri se iau pentru a promova conștientizarea cu privire la importanța returnării ambalajelor și recipientelor?
Așa cum menționam anterior, la începutul lunii octombrie, am demarat o campanie extinsă pentru a informa consumatorii cu privire la Sistemul de Garanție-Returnare. Această campanie de informare va anunța lansarea sistemului la data de 30 noiembrie, va explica implicațiile acestuia și va detalia pașii pe care consumatorii trebuie să-i urmeze în procesul de returnare al ambalajelor și de recuperare a garanției.
De asemenea, am avut în vedere promovarea și explicarea SGR și în rândul comercianților și antreprenorilor. În acest sens, RetuRO a lansat în luna septembrie Sesiunile SGR, o serie de cursuri online, cu participare gratuită, în format online adresate tuturor operatorilor economici, parte din sistem – respectiv producătorilor, importatorilor, comercianților și reprezentanților Horeca din România.
Acest interviu a fost realizat via email.
Citește și: Ministrul mediului: SGR va începe fără niciun dubiu la 30 noiembrie, fără perioadă de tranziție