Inspecția Tehnică Periodică – tot ce trebuie să știi despre ITP

Indiferent că ai o mașină nouă sau una cu mulți kilometri la bord, Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este o obligație pe care orice proprietar de mașină trebuie să o respecte. Această verificare trebuie efectuată la intervale regulate pentru ca autoturismul să rămână înmatriculat și să poată circula legal pe drumurile publice. Verificarea se face la orice stație ITP, cu anumite excepții, iar scopul principal este siguranța rutieră. În acest articol vei afla tot ce trebuie să știi despre ITP: cine trebuie să o facă, la ce intervale, ce presupune verificarea și ce sancțiuni riști dacă nu respecți această obligație.

Inspecția Tehnică Periodică – cine trebuie să o facă

Inspecția Tehnică Periodică este obligatorie pentru toți proprietarii de autoturisme, iar intervalul la care trebuie făcută depinde de vechimea mașinii. 

Pentru autoturismele cu până la trei ani vechime, ITP-ul trebuie efectuată la trei ani de la prima înmatriculare. Mașinile cu o vechime între 3 și 12 ani, trebuie să facă ITP la fiecare doi ani. Mașinile mai vechi de 12 ani trebuie să efectueze ITP anual.

Șoferii trebuie să știe că nu pot circula legal pe drumurile publice din România fără ca mașina să fi trecut cu succes Inspecția Tehnică Periodică. Aceasta se face la stațiile ITP autorizate de Registrul Auto Român.

Acte necesare și valabilitate ITP 

Atunci când mergi la ITP, trebuie să prezinți următoarele acte: 

  • Certificatul de înmatriculare al autovehicului în original (sau autorizația provizorie de circulație)
  • Actul de identitate al conducătorului auto
  • Polița RCA valabilă la data efectuării ITP 
  • Cartea de Identitate a Vehiculul în original

ITP are o valabilitate limitată, în funcție de anul de fabricație a vehiculul, dar și de gabarit. 

Valabilitatea ITP în 2025 este:

  • 3 ani:
    • în cazul mașinilor noi, calculându-se de la data primei înmatriculări;
    • pentru remorci și semiremorci apicole;
  • 2 ani :
    • la autovehiculele cu cel mult 8 locuri și o vechime de până la 12 ani;
    • la motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți si cvadricicluri;
    • la tractoare cu o masă mai mică de 3.500 kg;
    • la remorci și semiremorci cu o masă mai mică de 3.500 kg;
  • 1 an:
    • pentru autovehicule cu cel mult 8 locuri și o vechime de peste la 12 ani;
    • pentru autovehicule de transport marfă;
    • pentru ambulanțe;
    • pentru tractoare cu masa de peste 3.500 kg;
    • pentru remorci și semiremorci cu masa de peste 3.500 kg;
  • 6 luni:
    • în cazul vehiculelor de transport persoane în regim de taxi;
    • în cazul vehiculelor care rulează în regim de închiriere;
    • în cazul autovehiculelor cu mai mult de 8 locuri, în afară de cel al șoferului;
    • în cazul vehiculelor destinate învățării conducerii.

Costurile ITP

În 2025, costurile ITP-ului au crescut pentru vehiculele diesel, iar asta din cauza testelor suplimentare pentru emisii. Iată tarifele ITP în 2025:

  • autoturisme pe benzină: 100 – 200 lei
  • autoturisme diesel: 150 – 250 lei
  • autoturisme cu GPL: 150 – 200 lei
  • vehicule comerciale ușoare: 150 – 250 lei
  • motociclete și scutere: 80 – 150 lei

Amenzi pentru șoferii cu ITP-ul expirat

Cei care circulă cu ITP-ul expirat riscă să fie amendați de două ori. Conform legii, când unei mașini îi expiră inspecția tehnică, i se suspendă înmatricularea. Așadar, șoferul care circulă cu ITP expirat, conduce o mașină neînmatriculate.

Astfel, un șofer care conduce cu ITP-ul expirat va primi două amenzi. O sancțiune pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil, care e cuprinsă între 1.485 de lei și 3.300 de lei. A doua sancțiune este pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, iar amenda este de 3.300 de lei.

Așadar, șoferii care circulă cu ITP-ul expirat pot primi o amendă totală de maximum 6.600 de lei sau minim 4.785 de lei. Totodată, este suspendat pe loc dreptul de circulație pentru respectiv autovehicul.

Te poți uita la valabilitatea ITP în talonul auto. După depășirea datei, ITP-ul a expirat și nu poți circula nici măcar o zi fără să riști amendă. 

Foto: Muzeul Auto Petersen, 27 iulie 2017, Los Angeles, S.U.A. Sursa: ATOMIC | Flickr
Foto: Muzeul Auto Petersen, 27 iulie 2017, Los Angeles, S.U.A. Sursa: ATOMIC | Flickr

Ce trebuie să faci înainte de ITP

Pentru a evita surprizele neplăcute, este important să te pregătești înainte de această verificare obligatorie.

Verifică intervalul la care trebuie să faci ITP-ul

În funcție de vechimea și tipul mașinii tale, inspecția trebuie efectuată la intervale diferite. Dacă nu respecți aceste termene, riști sancțiuni mari.

Alege o stație ITP potrivită pentru vehiculul tău

Nu toate stațiile ITP sunt echipate pentru toate tipurile de vehicule. De exemplu, motocicletele, camioanele sau remorcile necesită echipamente speciale, iar unele stații nu sunt autorizate să le verifice. 

Pregătește documentele necesare

Pentru ca verificarea să decurgă fără probleme, trebuie să ai la tine următoarele documente:

  • certificatul de înmatriculare al vehiculului (talonul);
  • cartea de identitate a mașinii (CIV) în original, dacă este necesară;
  • asigurarea RCA valabilă;
  • actul de identitate al proprietarului sau al persoanei care se prezintă cu mașina la inspecție.

Verifică starea tehnică a mașinii

Pentru a nu risca o respingere a ITP-ului, este recomandat să faci o verificare preliminară:

  • luminile și semnalizatoarele – asigură-te că toate funcționează corect;
  • frânele – verifică dacă pedala de frână are un răspuns prompt și dacă frâna de mână funcționează bine;
  • anvelopele – trebuie să aibă o adâncime a profilului de cel puțin 1,6 mm și să nu fie uzate excesiv;
  • sistemul de direcție și suspensia – nu trebuie să existe jocuri sau zgomote suspecte la volan;
  • emisiile de noxe – dacă mașina scoate fum excesiv, este posibil să nu treacă testul de poluare;
  • caroseria și geamurile – nu trebuie să existe crăpături în parbriz sau elemente desprinse care pot afecta siguranța.

În ziua inspecției, e recomandat să ajungi la stația ITP cu câteva minute înainte de ora programată. Mașina trebuie să fie curată, mai ales în zona șasiului și a seriilor de identificare, pentru a permite verificarea fără probleme.

Ce se verifică în cadrul Inspecției

În timpul inspecției, specialiștii verifică mai multe componente esențiale ale mașinii, iar orice defecțiune majoră poate duce la respingerea inspecției. 

Prima oară se verifică zonele unde se află seriile de identificare ale motorului și șasiului.

Un alt aspect important este starea anvelopelor. Acestea trebuie să fie conforme cu dimensiunile specificate în talonul mașinii și să nu fie excesiv de uzate. Adâncimea minimă a profilului trebuie să fie de cel puțin 1,6 mm, iar dacă anvelopele sunt necorespunzătoare, vehiculul poate fi respins la inspecție.

Verificarea ITP include și inspecția tuturor becurilor și farurilor:

  • luminile de întâlnire și de drum,
  • semnalizatoarele,
  • luminile de ceață,
  • iluminarea numărului de înmatriculare.

Orice bec ars trebuie înlocuit înainte de inspecție, altfel există riscul obținerii unui aviz nefavorabil.

Unul dintre cele mai importante teste efectuate în cadrul ITP este cel al sistemului de frânare. Se verifică eficiența frânelor atât pentru puntea față, cât și pentru cea spate, dar și funcționarea corectă a frânei de mână. Dacă frânele nu răspund corespunzător, mașina nu va trece inspecția.

Centurile de siguranță trebuie să fie funcționale și să se blocheze corespunzător la o frânare bruscă. Verificarea include atât centurile din față, cât și pe cele din spate, astfel că orice defect trebuie remediat înainte de a merge la ITP.

În afară de elementele principale menționate, inspectorii vor verifica și alte dotări care contribuie la siguranța circulației:

  • claxonul – trebuie să funcționeze corespunzător,
  • sistemul de curățare al parbrizului – ștergătoarele și lichidul de parbriz trebuie să fie operaționale,
  • încuietorile – ușile trebuie să se închidă corect pentru a nu pune în pericol pasagerii.

Un alt criteriu esențial este încadrarea în limitele admise ale emisiilor poluante și ale zgomotului produs de motor. Dacă mașina emite mai multe noxe decât norma stabilită sau produce un zgomot excesiv, inspecția poate fi respinsă. În acest caz, este recomandat să mergi la un service pentru a rezolva problemele înainte de a face ITP-ul.

Ce se întâmplă dacă mașina nu trece ITP-ul?

Dacă una dintre componente nu corespunde standardelor, vei primi un aviz nefavorabil, iar mașina trebuie reparată și reprogramată pentru o nouă inspecție. Reexaminarea trebuie făcută într-un interval stabilit de lege, în funcție de problema identificată.

În cazul în care circuli cu ITP expirat, riști amenzi care pot ajunge până la 6.600 de lei. În plus, poliția nu mai are dreptul de a fi condusă pe drumurile publice în mod legal până la obținerea unei ITP valide.

Pentru a evita problemele, asigură-te că îți notezi data la care îți verifică ITP-ul și înainte de a merge la programare, asigură-te că mașina nu are defecțiuni majore și este întreținută bine.

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri