Înmatriculările de electrice scad pe piața auto

Deși piața auto din România e pe plus, interesul pentru mașinile electrice scade. Înmatriculările acestora au scăzut cu 58,8% în martie, iar cota de piață a coborât la 2,7%. Specialiștii din industrie avertizează că, fără măsuri clare și predictibile, tranziția spre mobilitate curată riscă să se împotmolească.

În timp ce restul Europei accelerează spre mobilitate electrică, România apasă frâna.

Luna martie 2025 marchează o scădere record a înmatriculărilor de mașini electrice pe piața internă, cu un declin de 58,8% față de aceeași lună din 2024.

Potrivit unui comunicat transmis redacției de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care a analizat datele oficiale furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI),

mașinile 100% electrice au ajuns să mai reprezinte doar 2,7% din totalul autoturismelor noi înmatriculate.

Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA, subliniind că acest recul profund nu este doar un accident statistic, ci un semnal de alarmă care anunță o tendință periculoasă.

Paradoxal, piața auto generală a crescut.

Înmatriculările totale de autoturisme noi au înregistrat un plus de 10,4% față de martie anul trecut.

Mai mult, dacă ne uităm la întreaga familie a mașinilor electrificate, adică electrice, plug-in hybrid și hibride convenționale, observăm o creștere de 19,5%.

Dar creșterea generală a segmentului electrificat maschează o realitate îngrijorătoare: mașinile electrice 100% sunt în scădere accentuată, iar creșterea vine aproape exclusiv din zona hibridelor.

Dinamică schimbată: românii fug de electric și se reîntorc la benzină

Comportamentul de consum auto s-a reconfigurat clar în ultimele luni.

Cele mai căutate modele din martie au fost cele echipate cu motorizare pe benzină și sistem mild hybrid, marcând o creștere de 26,5% față de aceeași perioadă din 2024.

Cota lor de piață a depășit 62%, semnalând o revenire în forță a acestei combinații tehnologice.

Pe de altă parte, motorina continuă să piardă teren – o scădere de peste 42% plasează acest tip de propulsie la un nou minim istoric, reflectând atât tendințele europene de electrificare, cât și înăsprirea reglementărilor privind emisiile.

Mașinile hibride neîncărcabile și cele plug-in par să fi câștigat încrederea consumatorilor rămași între două lumi.

Hibridele au atins o cotă totală de 25,6% în martie, depășind cu peste 14 puncte procentuale segmentul diesel.

Plug-in-urile au crescut ușor și ele, ajungând la 5,1% din total, față de 4,9% anul trecut.

Clasamentul mărcilor auto electrificate în România, T1 2025 (sursa: DGPCI, APIA)
Clasamentul mărcilor auto electrificate în România, T1 2025 (sursa: DGPCI, APIA)

În top rămâne Dacia Spring. Dar nu mai domină ca altădată

Dacia Spring continuă să fie cel mai vândut model electric din România, însă vânzările sale au scăzut cu peste 17% în primul trimestru al anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.

S-au înmatriculat doar 1.013 unități. Pe locul al doilea se află Tesla Model 3, cu 162 de unități, iar pe al treilea, un nou-venit: Leapmotor T03, cu 132 de unități.

Pe segmentul plug-in hybrid, Ford Kuga se află în frunte, cu 71 de unități vândute și o creștere de peste 9%, urmat de Volkswagen Golf și Toyota RAV4.

În ceea ce privește hibridele convenționale, Dacia Duster domină clar clasamentul, urmată de modelele Toyota RAV4 și Corolla.

Comerciale electrice, o rază de speranță

Dacă piața autoturismelor electrice pare în colaps, există totuși un segment unde creșterea este semnificativă: vehiculele comerciale ușoare electrice.

În primul trimestru din 2025 s-au înmatriculat 270 de astfel de vehicule, în creștere de la 172 în aceeași perioadă a anului trecut.

E o dovadă că acolo unde decizia de achiziție este rațională și legată de costuri operaționale, electrificarea poate fi viabilă.

Pe de altă parte, restul segmentului de vehicule comerciale nu arată bine.

În martie, înmatriculările de vehicule ușoare și minibuse au scăzut cu 25,7%, iar cele de vehicule grele și autobuze cu 12,4%.

Aici, lipsa subvențiilor, prețurile mari și infrastructura slabă de încărcare își spun cuvântul.

România riscă să piardă startul

Scăderea dramatică a înmatriculărilor de electrice vine într-un moment critic.

În loc să accelereze tranziția, România frânează exact când alte state europene o transformă în realitate.

Fără măsuri clare, atractive și predictibile, cum ar fi un ecotichet majorat și stabil până în 2030, mașinile electrice ar putea rămâne o curiozitate urbană, nu o alegere de masă.

Este un semnal de alarmă puternic: fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice. Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință!”, a avertizat Dan Vardie.

APIA cere autorităților să intervină rapid.

Fără un plan coerent, România nu va reuși să-și atingă țintele climatice și va rata oportunitatea unei transformări structurale în mobilitate.

În lipsa acestor pași, luna martie ar putea deveni doar începutul unui regres de durată.

Creșterea cotei de piață a vehiculelor electrice în Europa

Scăderea înmatriculărilor de vehicule electrice în România contrastează puternic cu tendințele din restul Europei, unde primele luni ale anului 2025 au adus evoluții semnificative pe segmentul mobilității electrice.

În februarie 2025, vehiculele electrice cu baterie (BEV) au reprezentat 16% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi în Europa, menținându-se la același nivel ca în ianuarie 2025.

Performanța producătorilor auto europeni

Grupul Volkswagen a raportat o dublare a livrărilor de vehicule complet electrice în Europa în primul trimestru al anului 2025, consolidându-și poziția de lider pe piața europeană a vehiculelor electrice, cu o cotă de piață de aproximativ 26%.

Provocările Tesla pe piața europeană

În schimb, Tesla a întâmpinat dificultăți în Europa, înregistrând o scădere a vânzărilor de 62,2% în Germania în primul trimestru al anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Această scădere a avut loc în contextul unei creșteri de 38,9% a înmatriculărilor totale de vehicule electrice în Germania în aceeași perioadă.

Previziuni pentru viitorul pieței europene de vehicule electrice

Conform previziunilor, vehiculele electrice ar putea atinge o cotă de piață de 24% în Uniunea Europeană în 2025, susținute de scăderea prețurilor și de introducerea unor modele electrice mai accesibile.

Aceste date evidențiază o tendință generală de creștere a adopției vehiculelor electrice în Europa, deși există variații semnificative între diferite piețe naționale și producători.

CITIȚI ȘI:

Top 10 mașini electrice cu cea mai mare autonomie

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri