Cabinetul Boc intentioneaza sa reduca cu aproape o treime taxa auto pentru masinile rulate, triplata de fostul executiv la final de an, ne-au declarat oficiali din Ministerul Mediului. Nu toate masinile vor beneficia insa de aceasta masura, ci doar cele mai putin poluante. Pentru masinile non-euro sau euro 1, taxa va creste cu 5-10%, sustin sursele citate.
Comisia de experti care a lucrat la noua varianta a taxei auto a finalizat vineri propunerea pe care o va inainta Guvernului spre aprobare in sedinta din aceasta saptamana, ne-au precizat surse din Ministerul Mediului. “Propunerea prevede scaderea valorii taxei triplate cu circa 30% pentru categoriile euro 2 si euro 3. In schimb, va creste cu aproximativ 5-10 procente pentru masinile non-euro si euro 1. Interesul a fost sa se limiteze intrarea in tara a masinilor foarte poluante”, ne-au declarat oficiali din institutie. Potrivit acestora, se va tine cont de emisiile de gaze, vechimea masinii si capacitatea cilindrica ca si in Ordonanta 50/2008 prin care s-a introdus varianta mai relaxata a taxei auto in luna iulie 2008. “Algoritmul este pastrat, doar ca s-au schimbat coeficientii. Astfel, la masinile euro 3, de exemplu, coeficientul este cu 2,1 mai mare fata de varianta din iulie 2008, adica cu aproape 30% mai mica fata de valoarea dupa triplare (din 15 decembrie 2008- n.r.)”, ne-au precizat sursele citate.
In cazul vehiculelor noi, cu motor Euro 4, se va pastra decizia de scutire de la plata taxei pentru proprietari. Premierul a anuntat vineri ca in urmatoarea sedinta a Executivului va fi adoptata o noua ordonanta de urgenta privind inmatricularea masinilor rulate. Noua formula va intra in vigoare dupa ce va fi avizata pozitiv de Comisia Europeana. Guvernul a trimis deja o scrisoare la Bruxelles prin care cere acceptul pentru instituirea noilor valori ale taxei. Totodata, Executivul ia in calcul posibilitatea de a restitui celor care au platit taxa triplata diferenta fata de noua formula. Premierul a subliniat ca prin noua formula, oamenii vor fi pasuiti un interval de timp pentru a-si putea face inmatricularea, cunoscut fiind faptul ca nu vor putea sa isi inmatriculeze masina din cauza termenului foarte scurt lasat de Cabinetul Tariceanu. „Cuantumul taxei va fi decis in Guvern, dar va fi mai mic decat cel actual si va tine cont de nevoile industriei autohtone, interesele cetatenilor romani si va fi compatibilizata cu normele UE“, a declarat vineri Emil Boc, citat de Mediafax.
Lege pentru noxe
Varianta propusa de Guvernul Boc nu va avea viata lunga. Ministrul mediului a anuntat ca intentioneaza sa elaboreze un proiect de lege care sa oblige toti proprietarii de masini sa plateasca anual o taxa de poluare, in functie de caracteristicile autovehiculelor. Executivul lucreaza deja la acest normativ, urmand ca pana in vara sa fie inaintat Parlamentului. “Vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii. Taxa va folosi aceleasi principii, dar coeficientii nu vor mai fi la fel de mari. Este vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului, acelea vor fi cele doua elemente care se vor lua in calculul“, a declarat ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, la sfarsitul ultimei sedinte de Guvern.