Vulcanul Eyjafjoll si-a diminuat cantitatea de cenusa expulzata de la 400 de tone pe secunda la 50 de tone. Totusi, nu da nici un semn ca se va opri prea curand.
Vulcanul islandez Eyjafjoll elibera ieri dimineata aproximativ 50 de tone de cenusa pe secunda, fata de aproape 400 de tone pe secunda joi, dupa o reluare brusca a activitatii, a declarat, la Reykjavik, un geolog al Universitatii din Islanda. "Credem ca (emisiile) se vor diminua in zilele urmatoare si deci lucrurile ar urma sa se imbunatateasca putin", a declarat Magnus Tumi Gudmundsson.
Aflat in eruptie de la data de 14 aprilie, vulcanul Eyjafjoll emite un nor de cenusa care a paralizat traficul aerian european timp de aproape o saptamana, inainte de o scadere a emisiilor si o schimbare de directie a curentilor favorabili in spatiul aerian european. Spatiul aerian european a fost perturbat din nou in ultimele zile de sosirea unui nou nor de cenusa cauzat de intensificarea emisiilor vulcanice joi. Incepand de vineri, emisiile au scazut din nou, dar "eruptia continua (…) nu observam nici un semn ca ea se va sfarsi", a subliniat Gudmundsson.
Vulcanul ar putea pe viitor sa emita lava in loc de cenusa, potrivit acestuia. "Exista in continuare o activitate telurica redusa sub vulcan", a precizat Gudmundsson. Potrivit acestuia, faptul ca eruptia continua prezinta un avantaj: "cat timp Eyjafjoll erupe, nu prevad nici o alta eruptie" in alta parte, explica geologul, referindu-se mai ales la vulcanul vecin Katla, mult mai periculos. Pana in prezent, fiecare dintre cele patru eruptii cunoscute ale vulcanului Eyjafjoll a provocat intensificarea activitatii vulcanului Katla, considerat unul dintre vulcanii cei mai periculosi din Islanda.
Traficul aerian ramane perturbat in Portugalia
Intre timp, traficul aerian ramane perturbat in Portugalia. 209 zboruri au fost anulate ieri, numeroase intarzieri fiind semnalate atat la plecare, cat si la sosire. De asemenea, zborurile transatlantice si-au modificat traiectoriile. "O zona cu cenusa vulcanica situata in mijlocul Atlanticului de Nord are impact asupra zborurilor transatlantice. Daca cea mai mare parte dintre aceste zboruri a avut loc, multe dintre ele si-au modificat traiectoria pentru a evita norul, lucru care produce intarzieri", se arata intr-un comunicat al Eurocontrol.