Noile norme de poluare vor creste cu 1.300 dolari pretul mediu al unui automobil american, ceea ce ar putea grabi dezbaterile asupra unui proiect aflat in Congres, care acorda 4.500 USD pentru inlocuirea unei rable
Prin noile standarde impuse producatorilor, Casa Alba spera sa faca o economie de 1,8 miliarde tone de petrol, din 2012 pana in 2016
Normele mai stricte pentru consumul de combustibil si emisiile poluante, dupa modelul UE, au trecut Atlanticul, ieri, ceea ce mareste sansele ca o prima de casare a unei rable in valoare de 4.000 dolari sa fie aprobata de Congres. Banii s-ar acorda doar daca, in schimbul masinii vechi, ar fi achizitionata una noua care va indeplini noile standarde de eficienta a consumului si de reducere a noxelor.
Casa Alba le-a impus producatorilor ca, pana in 2016, un automobil sa consume un galon de combustibil (3,7 litri) pentru parcurgerea a 35-39 mile (57-62 km), relateaza ABC News. Un camion ar trebui sa aiba un consum mediu de un galon la 30 mile (48 km). In prezent, distanta medie acoperita cu un galon de combustibil de catre autoturismele si camioanele usoare din SUA este de 25 mile (40 km).
De-a lungul duratei de viata a vehiculelor produse dupa noile standarde, ar exista o reducere de 900 tone de gaze cu efect de sera, comparabila cu scoaterea din functiune a 194 de termocentrale alimentate cu carbuni. Mai mult, intre 2012 si 2016 s-ar economisi 1,8 miliarde tone de petrol. Eficienta consumului va creste cu cate 5% in fiecare din cei patru ani.
Masini mai ecologice, dar mai costisitoare
Ambitiile ecologice ale Casei Albe au un efect direct asupra preturilor autovehiculelor, estimate sa creasca, in medie, cu 1.300 dolari pana in 2016. Dar Agentia pentru Protectia Mediului (EPA) ii consoleaza pe americani cu un studiu care arata ca ei isi vor recupera, in 3,2 ani, toti banii dati in plus. Calculul porneste de la premisa ca, desi ratele lunare vor fi mai mari (circa 70% dintre americani isi achizitioneaza masinile in rate), cumparatorul va face economii la benzinarie.
Compensarea scumpirilor printr-o prima de casare
Compensarea cresterilor de pret s-ar putea face printr-un „program rabla”, tot dupa model european, in cadrul caruia Guvernul federal sa acorde intre 3.000 si 4.500 de dolari celor care renunta la o masina veche si achizitioneaza una cu consum mai eficient. Fondurile ar fi deja disponibile, in cadrul celor 787 miliarde USD din pachetul de stimulare a economiei aprobat, dar Congresul nu a stabilit inca modalitatea prin care sa fie virati banii – fie catre cumparator, fie catre dealerul auto.
Banii se vor acorda nu in functie de vechimea vehiculului (noua ani in Europa), ci daca cumparatorul dovedeste ca a cumparat o masina care parcurge mai multe mile la un galon decat cea la care a renuntat. In Congres se discuta despre o anumita conditie: cresterea eficientei sa fie cu 20 mile (30 km) per galon, pentru a putea beneficia de prima de casare.
Falimentul gigantilor auto – accelerat de noile standarde?
Pentru producatori, noile norme federale presupun investitii de 46,7 miliarde dolari, de acum pana in 2015, arata Departamentul Transporturilor din SUA. In conditiile prabusirii pietei auto din SUA, s-ar putea ca General Motors si Chrysler sa nu poata face investitiile necesare si sa dea faliment.
De altfel, Chrysler – care asteapta sa iasa de sub protectia legii falimentului si sa fie absorbita de Fiat – are un program propriu de discount, echivalent cu o prima de casare. Renuntarea la o rabla in favoarea unui Chrysler produs la inceputul lui 2009 (acum toate uzinele firmei sunt inchise) poate aduce un discount de 4.000 dolari din pret, respectiv 6.000, daca clientul renunta tot la o marca a companiei (Chrysler, Dogde, Jeep).