Gandul: Industria auto merge pe verde

Masina nu mai este privita ca un obiect pe care ti-l cumperi fiindca iti place, ci pentru ca este utila, economica si ecologica. Aceasta este noua tendinta a lumii civilizate

Cresterea pretului petrolului, restrictiile impuse de Uniunea Europeana in ceea ce priveste poluarea si criza eonomica au determinat shimbari majore in industria auto. Schimbari reflectate din plin si luna trecuta, la Paris, in cadrul "Mondial de l’Automobile", unde solutia la toate problemele pare sa stabileasca un consens intre marii jucatori: tehnologia "curata". Ferrari "verde"? s-au intrebat multi. Ei bine, da, in curand aceasta va fi o realitate. Anuntul a si fost facut de italieni, la sediul din Maranello. Scopul lor declarat – reducerea cu 40 la suta, pana in 2012, a emisiilor poluante si, totodata, lansarea de motoare hibride, cu promisiunea ca Ferrari va ramane aceeasi masina sportiva dintotdeauna.

Si daca Ferrari o face deja, e clar ca nimeni nu se mai poate abate de la directia "verde". Astazi, la orizont se arata sfarsitul erei petrolului si atunci imaginatia are frau liber printre constructori. Dar si soferii si-au schimbat comportamentul si motivatia. Din august 2007 pana in aceeasi luna a acestui an, in Franta, de pilda, a fost consumat cu 12 la suta mai putin carburant. Unii au inteles deja ca masina trebuie sa fie utila, economica si ecologica, si nu un obiect dragut cu care sa rupi gura targului. Puterile publice se implica si ele in acest demers. Francezii beneficiaza deja de "bonus-malus", iar Comisia Europeana studiaza posibilitatea reducerii emisiilor, pana in 2012, de la 160 la 130 CO2 pe km. (continuare in editia online)

Masini mai mici = masini mai sanatoase

O alta tendinta este reducerea volumului masinilor – un factor menit sa diminueze emisiile poluante, dar si consumul (cu 10 la suta in cazul motoarelor diesel si cu 30 la suta la cele pe benzina). Constructorii germani, care se straduiesc sa imbine puterea si sobrietatea, sunt foarte activi in aceasta privinta. La BMW se lucreaza dupa programul Efficient Dynamic, iar altii, precum VW sau Opel, dezvolta si ei programe similare. Scopul – lansarea de modele mai putin poluante. Toyota Prius a fost pionierul, constructorul japonez demostrand, prin acest model, ca tehnologia hibrida are viitor. In ceea ce priveste viitorul, obiectivul lor este graitor: 1 milion de masini hibride vandute anual pana in 2011.

Mai mult, din 2020, Toyota propune o declinare hibrida a fiecaruia dintre modele grupului. Celalalt jucator important, Honda, va scoate pe piata, din 2009, un model hibrid, la pretul unui vehicul obisnuit, de clasa mica. Cu putina intarziere, nemtii, americanii si francezii sunt pe cale sa-si plaseze si acestia pionii la masa de joc. Ramane de vazut in ce fel vor reusi cu totii sa surmonteze dificultatile tehnologice legate de lipsa de autonomie a bateriilor. Pana atunci, conform unor estimari, piata europeana de masini hibride va insuma 2 milioane de vehicule vandute in fiecare an.

 

spot_img

Ultimele știri