Gandul: 2.000.000 de rable vor intra in Romania, daca va fi eliminata taxa de prima inmatriculare
Chiar si in prezenta taxei, in 11 luni au intrat 150.000 de masini second hand, cu 30.000 mai mult ca in 2006
Locurile de munca ale constructorilor romani – in pericol
Sindicalistii de la BNS cer parlamentarilor sa nu voteze eliminarea taxei de prima inmatriculare. "Masura va transforma Romania intr-un cimitir de masini vechi si va conduce la pierderea a mii de locuri de munca din zona constructiilor de automobile din tara (circa 180.000 de salariati in prezent), afectand grav, pe cale de consecinta, inclusiv veniturile la Bugetul de Stat si Produsul Intern Brut al Romaniei.
La doar un an de la integrarea in Uniunea Europeana, cu tot cu existenta acestei taxe, in Romania au intrat 150.000 de vehicule second-hand (ianuarie – noiembrie 2007) fata de 120.000, cate au intrat in tot anul 2006. Nu putem fi de acord ca Romania sa ajunga in situatia Poloniei, tara care s-a transformat intr-un cimitir pentru 800.000 de vehicule (85% dintre ele mai vechi de 10 ani) in interval de cateva luni, in anul 2004, si pentru mai mult de 800.000, in anul 2007", se arata intr-un comunicat al BNS. Sindicalistii nu sunt ingrijorati foarte mult de vechimea automobilelor care vor fi importate si poluarea produsa de acestea, cat de efectele asupra industriei auto. Ei dau ca exemplu socul resimtit de Polonia.
"Daca Romania produce anual circa 325.000 de masini noi (la sfarsitul lunii noiembrie 2007, cu 25% mai mult decat in 2006), Polonia a ajuns sa produca doar 330.000 de masini noi in conditiile in care populatia sa este dubla fata de cea a Romaniei. Din estimarile noastre, bazandu-ne pe experienta Poloniei, credem ca in termen de doi ani de zile in Romania vor intra aproximativ 2 milioane de automobile si peste 80% din ele vor avea o vechime mai mare de 10 ani", se mai arata in comunicat.
Sindicatele merg pe varianta Bruxelles-ului
Sindicalistii propun, ca alterna¬tiva la eliminarea taxei de prima inmatriculare, sa se tina cont de recomandarile venite de la Bruxelles, respectiv: taxa sa fie diminuata si nivelul ei sa tina seama de valoarea vehicolului, valoare ce scade pe masura ce vechimea creste; calcularea vechi¬mii autoturismului din momentul primei inmatriculari si nu de la data fabricatiei; sa tina cont de capacitatea cilindrica, tipul de carburant si norma de poluare (euro 4,3,2,1) – aplicarea principiului "poluatorul plateste"; sa se dea posibilitatea cumparatorului sa conteste nivelul taxei in raport cu valoarea reziduala a masinii.
Pentru mai multe informatii vizitati Gandul