Parlamentarii francezi au votat o inițiativă care interzice cursele aeriene locale acolo unde există o rută feroviară, iar călătoria cu trenul ar dura mai puțin de două ore și jumătate. Măsurile urmează să fie votate în Senat, înainte să devină lege.
Reducerea drastică a călătoriilor cu avionul în pandemie a dus la scăderea cu 60% a emisiilor de carbon produse de sectorul aviatic. Site-ul Flightradar 24 a raportat că numărul zborurile efectuate în 2020 la nivel mondial față de 2019 a scăzut cu aproape 42%. Acum, Franța vrea să mențină în continuare scăzută această poluare.
Parlamentarii au votat o inițiativă care să interzică cursele aeriene când aceeași călătorie ar putea fi realizată cu trenul în mai puțin de două ore și jumătate. Măsurile urmează să fie votate în Senat. Dacă ar trece de Senat, inițiativa de reducere a emisiilor de carbon ar putea afecta transportul aerian între Paris și orașe precum Nantes, Lyon, Bordeaux și Strasbourg. Legea ar avea totuși o excepție: zborurile de legătură dintre cel mai important aeroport din Franța, Charles de Gaulle, și orașele mai mici din țară.
Această măsură face parte din eforturile pe care le depune Franța pentru a-și respecta angajamentul luat în Acordul de la Paris, de a tăia emisiile de carbon cu 40% față de 1999, până în 2030.
Ideea nu este chiar nouă. În 2019, Convenția Cetățenilor Francezi Asupra Schimbărilor Climatice – un grup creat de președintele Emmanuel Macron, care include alți 150 de cetățeni – a propus eliminarea tuturor curselor aeriene interne dacă transportul poate fi realizat pe calea ferată în mai puțin de patru ore. Recent, când propunerea a fost readusă în discuție în Parlament, compania aeriana KLM a protestat, subliniind cât de tare a fost afectat deja profitul companiei din cauza pandemiei de Covid-19.
Votul de sâmbătă a venit la câteva zile după ce guvernul francez și-a dublat participația în compania aeriană Air France. Guvernul a oferit anterior un împrumut de 7 miliarde de euro companiei pentru a trece prin pandemie, deși ministrul Economiei a declarat atunci că banii vin cu condiția ca Air France să renunțe la o serie de zboruri interne.
Aceasta nu este prima dată este introdusă o astfel de măsură. Anul trecut, Austrian Airlines a renunțat la o cursă aeriană între Viena și Salzburg unde exista opțiunea trenului, după ce a primit de la guvern provizioane pentru a-și reduce amprenta de emisii de carbon.
Potrivit unui sondaj publicat în ianuarie de Banca Europeană de Investiții (BEI), majoritatea europenilor intenționează să zboare mai puțin pentru a ajuta la combaterea schimbărilor climatice. Din cei 27.700 de respondenți la sondaj în cele 27 de țări ale UE, 74% dintre respondenți au declarat că intenționează să zboare mai rar din motive de mediu, odată cu eliminarea restricțiilor legate de COVID-19. De asemenea, 43% dintre respondenți care au spus că vor face acest lucru „tot timpul” și 31% au spus că vor „din când în când”.
Întrebați dacă intenționează să aleagă trenurile în locul avioanelor pentru călătoriile pe distanțe scurte, 71% dintre respondenții la sondajul BEI au spus da.