Franța vrea să introducă o lege care să interzică, în premieră, distrugerea produselor nealimentare nevândute, precum haine, electrocasnice, produse de igienă sau de frumuseţe, în doi până la patru ani, a anunţat prim-ministrul Edouard Philippe.
Franța are deja o lege care interzice supermarketurilor să distrugă produsele alimentare nevândute și le obligă să le predea organizaţiilor de caritate, dar guvernul dorește să extindă interdicția la îmbrăcăminte, electronice sau materiale plastice și alte produse.
Această măsură vizează obligativitatea donării sau reciclării acestor produse, începând de la sfârşitul lui 2021 sau al lui 2023, în completarea măsurilor deja adoptate în ultimii ani împotriva risipei alimentare.
În prezent, produse nealimentare noi şi nevândute în valoare de peste 650 de milioane de euro sunt aruncate sau distruse în fiecare an, respectiv de cinci ori mai multe decât donaţiile în astfel de produse, potrivit serviciilor prim-ministrului.
„Este o risipă care şochează (…), o risipă scandaloasă”, a subliniat Philippe, care a anunţat măsura într-un magazin din Paris.
Măsura, „care va consta în interzicerea distrugerii produselor nevândute, noi sau în general”, se va afla în proiectul de lege privind economia circulară, pregătit de secretarul de stat Brune Poirson, care urmează a fi prezentat în consiliul de miniştri în luna iulie, a precizat el.
Potrivit cabinetului premierului, măsura se va aplica de la sfârşitul lui 2021 pentru produsele care dispun de o filieră de colectare şi reciclare şi de la sfârşitul lui 2023 „cel mai târziu” pentru celelalte.
Distrugerea produselor este răspândită atât printre marii distribuitori, cât şi printre mărcile de lux, care văd în aceasta un mod de a proteja proprietatea intelectuală şi de împiedica contrafacerea.
Potrivit anturajului prim-ministrului, faptul de a nu obliga mărcile să-şi doneze produsele şi de a lăsa deschisă uşa şi pentru reciclare permite liniştirea anumitor sectoare, precum industriile de lux, care se tem că ar putea apărea o piaţă paralelă cu produse vândute la preţ scăzut.
„Sectoarele care ar putea percepe un risc în deteriorarea imaginii lor de marcă dacă îşi donează produsele vor avea în continuare posibilitatea de a-şi transforma produsele, dacă nu vor să le doneze”, a adăugat acesta.
Anumite produse care nu mai sunt utilizabile dincolo de o anumită dată vor putea face obiectul excepţiilor.