150 de milioane de euro pentru un sector maritim mai sustenabil

Săptămâna trecută, Banca Europeană pentru Investiții a agreat cu grupul francez Société Générale să aloce 150 de milioane de euro pentru încurajarea transportului sustenabil și protejării mediului în sectorul maritim. Este una dintre primele inițiative din acest sector, prin care Uniunea Europeană încearcă să își atingă obiectivele asumate prin acordul climatic de la Paris.

poluare sector maritim
Foto: Bernard Spragg

Acordul între cele 2 instituții a fost garantat prin planul de investiții pentru Europa (cunoscut ca planul Junker). Prin intermediul lui, Uniunea Europeană și-a propus să pună la dispoziția investitorilor cel puțin 325 miliarde de euro anual, în perioada 2015-2017, pentru dezvoltarea infrastructurii.

Semnarea acordului cu Société Générale este prima inițiativă de acest tip din sectorul maritim. Violeta Bulc, Comisarul European pe Transport, a justificat demersul:

„Noul mecanism creat va crește investițiile responsabile în sectorul maritim. De asemenea, va îmbunătăți performanțele de mediu ale „autostrăzilor maritime”, ceea ce este o prioritate în politicile de transport asumate de Uniunea Europeană. Sectorul maritim trebuie să își asume rolul în lupta împotriva schimbărilor climatice. În viitor, navele vor fi obligate să emită mai puțin sulf și dioxid de carbon, ceea ce va necesita investiții imediate.”

UE reglementează poluarea din sectorul maritim

Transportul maritim generează în jur de 1.000 de milioane de tone de dioxid de carbon anual. Este echivalentul a peste 2% din totalul gazelor cu efect de seră. În plus, se estimează că poluarea din sector ar putea crește cu între 50 și 250% până în 2050. Dacă s-ar investi însă în tehnologii mai verzi, sectorul și-ar putea reduce emisiile chiar și cu 75%. Este motivul pentru care UE și-a propus să faciliteze investițiile în domeniu.

Mai mult, potrivit acordului climatic agreat la Paris, ar trebui să impună limite și să-i penalizeze pe cei care nu se conformează reglementărilor. La sfârșitul lunii octombrie, membrii Organizației Internaționale Maritime din cadrul ONU au agreat pentru prima dată un acord pentru reducerea emisiilor.

În următorii 7 ani, însă, nu vor exista acțiuni concrete. Începând cu 2018, operatorii de nave mari trebuie doar să își măsoare emisiile. Abia ulterior ar urma să fie elaborat un plan de acțiune și stabilite niște ținte clare. Excepție fac emisiile de sulf, a căror cantitate trebuie redusă cu 0.5% începând cu 2020.

Potrivit unui studiu citat de Euractiv, în Europa și Asia s-au înregistrat în 2007 peste 60.000 de decese din cauza poluării generate de sectorul maritim. Atunci, specialiștii preconizau o creștere a numărului de decese cu 40% până în 2012.

spot_img

Ultimele știri