În momentul de față nu putem decât să sperăm că efectul scontat de către Guvern, prin amânarea certificatelor verzi și implementarea celorlalte modificări aduse sistemului de promovare a energiei regenerabile, se va materializa iar costul energiei electrice pentru consumatori va scădea fără a descuraja investițiile în domeniul energiei regenerabile, consideră Radu Ionescu, avocat senior E. Platis, C. Bazilescu SPARL / EY Law
Nu trebuie să uităm că aceste investiții au jucat un rol important în România pe durata crizei și, chiar dacă nu au dus la o creștere pe orizontală, au contribuit la o oarecare stabilitate. Totodată, sperăm ca după intrarea în vigoare a Legii 23/2014 să avem parte de stabilitate legislativă în acest sector deoarece aceasta reprezintă un element determinat în decizia de a investi în România și, din păcate, nu ne putem lăuda cu foarte multe în acest sens”, spune Radu Ionescu.
Ce modificari aduce Legea 23/2014?
Legea 23/2014, pe lângă faptul că aprobă OUG 57/2013, aduce și o serie de modificări variantei inițiale a ordonanței.
O clarificare importantă adusă prin Legea 23/2014 constă în faptul că amânarea certificatelor verzi se aplică doar în cazul proiectelor acreditate până la data de 31 decembrie 2013, fără a fi aplicabilă proiectelor ce urmează să fie acreditate începând cu data de 1 ianuarie 2014. Această clarificare este importantă prin prisma faptului că din textul inițial al OUG 57/2013 coroborat cu prevederile HG 994/2013 nu reieșea expres că amânarea acordării certificatelor verzi se aplică doar pentru proiectele acreditate de ANRE până la data de 31 decembrie 2014. Astfel, se putea interpreta faptul că amânarea certificatelor verzi se va suprapune cu reducerea numărului de certificate verzi. O astfel de situație ar fi diminuat considerabil rentabilitatea investițiilor în acest sector”, explica Ionescu.
De asemenea, o altă modificare importantă semnalata de avocatul EY Law constă în faptul că certificatele verzi pentru proiectele acreditate până la 31 decembrie 2013 vor fi amânate de la tranzacționare și nu de la acordare așa cum prevedea inițial OUG 57/2013.
Totodată, prin intrarea în vigoare a Legii 23/2014, ANRE primește, începând cu anul 2014, anumite atribuții sporite printre care și sarcina de a monitoriza cotele anuale de energie regenerabilă realizate.
În funcție de gradul de realizare a obiectivului național și impactul asupra consumatorului final, ANRE va estima și informa Guvernul în legătură cu nivelul cotei anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile care va beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi în anul următor. La rândul său, Guvernul va aproba cota anuală obligatorie în termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia de către ANRE.
Foarte interesantă este și facilitatea acordată dezvoltatorilor de proiecte de dimensiuni mici. În acest sens, producătorii de energie regenerabilă ce operează proiecte de cel mult 1 MW, precum și producătorii de energie electrică prin cogenerare de înaltă eficiență pe bază de biomasă având proiecte cu o putere instalată de cel mult 2 MW vor putea încheia contracte bilaterale de vânzare-cumpărare a energiei electrice și a certificatelor verzi negociate direct, dar numai cu furnizorii consumatorilor finali.
Considerăm că această facilitate va putea deschide noi orizonturi pentru micro-producători, aceștia având posibilitatea de a tranzacționa energia electrică prin contracte bilaterale încheiate direct, în afara bursei OPCOM, cu furnizorii consumatorilor finali. Mai mult, chiar și dezvoltatorii proiectelor cu puteri instalate mai mari de 1 MW vor putea analiza posibilitatea restructurării acelor proiecte, astfel încât să beneficieze de această prevedere”, a adăugat Ionescu.
În luna decembrie 2013, Parlamentul României a adoptat legea privind aprobarea OUG 57/2013 și a fost promulgată de Președinție în data de 13 martie 2014. În urma promulgării și publicării în Monitorul Oficial nr. 184 / 2014, aceasta a devenit Legea nr. 23/2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (Legea 23/2014).