Exportul cu animale vii va fi suspendat pe timpul verii

Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) a anunțat ,  în cadrul unei conferințe de presă, înregistrarea în circuitul legislativ a proiectului de lege pentru asigurarea condițiilor superioare de bunăstare a animalelor vii, în timpul transportului de lungă durată înafara spațiului comunitar.

De mai bine de un an, experți veterinari din România, Germania, Australia, ONG-uri inernaționale pentru protecția animalelor – Animals International, Animals Angels, deputați, juriști și medici veterinari care au asistat în activitatea lor la peste 50 de transporturi maritime, plus nenumărate transporturi terestre de animale, s-au implicat în elaborarea unui astfel de proiect legislativ.

“Animalele sunt ființe sensibile, cărora trebuie să le asigurăm, în călătoriile de lungă durată, cel puțin dreptul la alimentație, adăpare, repaos, igienă, servicii veterinare și ventilație corespunzătoare – pentru evitarea stresului termic. Controlul respectării condițiilor este realizat până la încărcarea animalelor și părăsirea teritoriului Uniunii Europene. Avem nevoie de mai mult, de principii internaționale. Pe timpul transportului înafara graniței UE și până la destinația aflată într-o țară îndepărtată non UE, responsabilitățile aparțin transportatorilor și/sau intermediarilor, care de multe ori, sunt din diferite țări terțe, cu legislație diferită. De asemeni, în perioada următoare, va fi inițiată și o petiție cu scopul de a strânge cât mai multe voturi pentru susținerea aestui proiect legislativ. Protejarea animalelor este astfel pusă în pericol, la fel și comerțul și imaginea României”, a declarat dr. Mary Pană,

președintele ACEBOP.

Principalele modificări în transportul animalelor

  • Asigurarea asistenței sanitar-veterinare pe parcursul exporturilor de animale vii peste 1000 de capete către țări terțe, de la centrul de colectare și până la destinație;
  • Reguli de competență pentru medicii veterinari, realizate de autoritatea veterinară, instruirea acestora de către Colegiul medicilor veterinary și stabilirea unor sancțiuni, instruirea voluntară de către asociațiile de profil a fermierilor care exportă animale;
  • Includerea cheltuielilor aferente serviciilor veterinare de bunăstare și tratament în cadrul noului PNDR 2012-2027, ovinele și bovinele nefiind beneficiare de ajutoare pentru bunăstare în actualul PNDR;
  • Densitatea redusă a animalelor pe timpul transportului cu 10-15% în cazul temperaturilor, pe întreaga rută, de 26-30 grade Celsius;
  • Suspendarea transporturilor înspre țările din Golf, în perioada iunie-septembrie, când temperatura  întregistrează 35-45 grade Celsius și înlocuirea comerțului cu animale vii cu carcasa congelată.
  • Trecerea treptată de la comerțul cu animale vii la comerțul cu carne, protejând animalele de toate efectele negative ale transportului, care se reflectă în final, în calitatea cărnii. În perioada următoare vom pune la dispoziția presei un studiu realizat de Animals International pe această temă.

Exportul cu animale vii, o cruzime nejustificată

Potrivit Animals International, indignarea publicului din România a atins cote maxime în urma anunțului MADR de la începutul anului acesta potrivit căruia va începe exportul cu animale vii către Golful Persic a adunat peste 28.000 de semnături care su sensibilizat mai mulți membri ai Parlamentului.

Același anunț a generat un sondaj de opinie la care au contribuit peste 2500 de personae dintre care 74% se opun exportului cu animale vii pentru că reprezintă o cruzime nejustificată și cer verificarea independent a situației[.

Animals International a atras atenția MADR încă de vara trecută că o companie de comerț din Golf (Al Mawashi) care a fost interzisă în Australia pentru tortură inutilă asupra animalelor.

Dar MADR a invitat exact aceeași companie la București: https://www.madr.ro/comunicare/4958-primele-rezultate-ale-unei-colaborari-de-durata-privind-exportul-de-ovine-in-golf.html

Puțin timp mai târziu, exportul către Golf a început: https://www.madr.ro/comunicare/5002-schimburile-comerciale-in-domeniul-agroalimentar-cu-republica-iran-in-remarcabil-progres.html

În zona Golfului se înregistrează cele mai ridicate temperaturi, cu nopți de peste 35 grade Celsius și zile cu peste 45, uneori chiar 55 de grade. Legislația UE nu permite transportul animalelor vii dacă temperatura depășește 30 de grade pe întreaga rută sau chiar pe porțiuni din rută. Legislația se aplica până la destinație chiar dacă aceasta ete în țările terțe.

Practic România încalcă legislația UE din 2007 în fiecare vară. Proiectul de lege inițiat astăzi de deputatul medic veterinar Adrian Oros și susținut de exportatori (ACEBOP), nu face decât să determine autoritățile cu rol de control să respecte Regulamentul UE 1/2005 care este oricum direct aplicabil și în România”, a declarat Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

În plus, prin noua inițiativă legislativă se cere prezența unui medic veterinar, instruit pentru transportul maritim de lungă durată, pe nava cu care sunt transportate animalele, pe toată durata cursei, de la îmbărcare și până la destinație, care să monitorizeze și să realizeze rapoarte zilnice și finale privind condițiile de transport. La fiecare 1000 de animale va fi prezent de asemenea un technician veterinar.

Pe vaporul pe care au murit de sete 14.800 de oi în cursa de la Midia spre Iordania în vara anului 2015 nu era niciun veterinar. Iordania nu a dat socoteală nici României și nici Comisiei Europene pentru catastrofă. Prin noua lege astfel de tragedii vor putea fi evitate”, a încheiat Păun.

spot_img

Ultimele știri