Exclusiv GR – Daniel Constantin: Crește atractivitatea agriculturii bio în rândul fermierilor

daniel constantinÎn România, sunt create premisele dezvoltării agriculturii durabile, prin creșterea atractivității agriculturii ecologice în rândul fermierilor, a subliniat, într-un interviu acordat Green Report, Daniel Constantin, actualul ministru al agriculturii și dezvoltării durabile.

Produsele ecologice românești sunt promovate atât pe piața europeană, cât și internațională, iar toate aceste oportunități de promovare, alături de sprijinul financiar acordat fermierilor din sectorul de agricultură ecologică, contribuie la dezvoltarea sectorului, cât și la creșterea încrederii consumatorului în alimente certificate ecologic.

Ministrul agriculturii consideră, de asemenea, că, în aproximativ 10 ani, vor crește considerabil suprafețele cultivate bio, cât și efectivele de animale certificate, iar piața internă de produse agroalimentare ecologice se va extinde, la fel și consumul de produse ecologice.

Ar putea deveni agricultura bio
unul dintre motoarele economiei naționale?

În 2013, numărul total al operatorilor certificați în sistemul de agricultură ecologică a fost de 14.994, iar suprafața totală, certificată, de 300.000 de hectare. Dată fiind dezvoltarea sectorului atât sub raportul numărului celor implicați în acest sistem de agricultură, cât și al suprafețelor cultivate și ținând seama de trendul alert de creștere anuală de 23%, România a reușit să obțină statutul de „Ţara anului” la Târgul BIOFACH – Nürnberg în anul 2013, prilej de a oferi oportunități de afaceri operatorilor economici în încheierea de contracte care să le asigure predictibilitate în afaceri pe termen mediu și lung.

Produsele ecologice românești sunt promovate atât pe piața europeană, cât și internațională. În colaborare cu Ministerul Economiei a fost elaborată Strategia națională de export – Componenta produse ecologice, pentru perioada 2010-2014, care a inclus, în Programul pentru participarea agenților economici la târguri și expoziții internaționale, cu sprijin de la bugetul de stat, și producătorii de produse ecologice, asigurându-se subvenționarea a 50% din costurile de participare. Toate aceste oportunități de promovare, alături de sprijinul financiar acordat fermierilor din sectorul de agricultură ecologică, contribuie la dezvoltarea sectorului, cât și la creșterea încrederii consumatorului în alimente certificate ecologic.

La cât s-au cifrat exporturile
de produse bio în 2013?

În 2012, fermierii români au început exporturile de cereale certificate ecologic, în special porumb în SUA și în Canada, pe baza parteneriatului încheiat între Uniunea Europeană și Statele Unite, în domeniul comerțului cu produse ecologice. Din totalul producției de cereale certificate ecologic, 160.000 tone, estimate la nivelul anului 2013, aproximativ 80% s-au comercializat ca materie primă în țări, cum ar fi Italia, Germania, Austria etc. Principalele produse care fac obiectul schimburilor comerciale în sectorul de agricultură ecologică sunt cerealele, oleaginoasele, fructele de pădure, mierea și produsele apicole.

Aveți soluții pentru procesarea bio,
un punct sensibil pentru operatorii din sistem?

În ceea ce privește procesarea si dezvoltarea piețelor de desfacere, dorim să subliniem faptul că MADR, prin PNDR, acordă o atenție deosebită sectorului agroalimentar din România, prin sprijinirea comercializării de produse alimentare obținute la nivel local, a lanțurilor alimentare scurte și a piețelor locale. În ceea ce privește stimularea investițiilor în agricultura ecologică, la nivelul PNDR 2014-2020 acest tip de investiții este încurajat prin introducerea unor principii de selecție la nivelul măsurilor destinate prioritizării proiectelor depuse în cadrul sesiunilor de primire a dosarelor cererilor de finanțare.

Astfel, întrucât pentru o mare parte dintre fermieri, în special pentru micii producători agricoli, vânzarea directă a produselor proaspete ar putea reprezenta o sursă importantă de venit, lanțurile alimentare locale din România ar putea fi consolidate, diversificate și concentrate pe calitate, siguranță alimentară și pe continuitatea aprovizionării. În plus, prin sprijinul acordat prin măsurile de investiții, producătorii pot asigura o creștere a valorii adăugate a produselor agricole.

Susțineți aplicarea TVA ”verde”?

În funcție de rezultatele analizei asupra efectelor pe care le-a avut TVA redusă la grâu și produse de panificație, se poate vedea dacă această măsură poate fi extinsă inclusiv la produsele ecologice.

Din cele 14 milioane de hectare de teren agricol, străinii dețin peste 1 milion.
Devine România un eldorado pentru fermierii bio veniți din afara granițelor?

România reprezintă un punct de interes pentru investitorii străini, date fiind avantajele pe care le conferă. Prețul scăzut al terenurilor, întinderea vastă a suprafețelor agricole și solul de calitate sunt principalele motive pentru care investitorii străini se orientează către țara noastră. Interesul pentru dezvoltarea investițiilor în mediul rural a fost crescut atât din partea investitorilor străini, cât și din partea celor autohtoni, dovadă fiind numărul foarte mare de proiecte finanțate prin fondurile adresate agriculturii și dezvoltării rurale.

Însă, obiectivul Măsurii 11 – agricultură ecologică, așa cum reiese din Strategia PNDR 2014-2020, este orientat spre protecția mediului, acțiunile promovate neavând un impact direct socioeconomic. De asemenea, pentru a asigura maximizarea impactului așteptat, măsura vizează tratamentul egal al solicitanților și al diferitelor tipuri de angajamente, o cât mai eficientă utilizare a resurselor financiare în conformitate cu prioritățile UE, în materie de dezvoltare rurală.

Cum vedeți agricultura bio,
românească, peste 10 ani?

Prin politicile pe care le promovează, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale are în vedere obiective cum ar fi: creșterea suprafețelor cultivate în agricultura ecologică, dar și a efectivelor de animale certificate; creșterea competitivității și diversificării sortimentului de produse procesate; extinderea promovării produselor ecologice atât pe plan intern, cât și internațional; extinderea pieței interne de produse agroalimentare ecologice și creșterea consumului de produse ecologice pe cap de locuitor, dar și realizarea unui disponibil destinat comerțului intracomunitar și exportului în terțe țări, inclusiv de produse ecologice procesate.

spot_img

Ultimele știri