Pe romaneste "carpooling" e partajare de masina, un fel de ia-ma nene, idee promovata de ceva timp si la noi de site-ul cumasina.net. Adica, ai o masina, mergi de obicei singur la serviciu si esti gata sa o imparti cu alti 3-4 soferi care sunt in situatia ta si au fix acelasi drum. Inmulteste cu o mie si vezi cam cate masini nu s-ar mai inghesui zilnic pe bulevardele Capitalei. Si uite asa, poate, Bucurestinul nostru n-ar mai fi la fel de aglomerat. Unde mai pui ca scapi de stres, cheltui mai putin si cunosti lume noua. Ideea e una buna, dar bucurestenii cam indecisi. Chiar daca grevele angajatilor din transportul public le dau batai de cap. Deocamdata doar 19 soferi sunt gata sa intre in joc cumasina.net.
Carpooling-ul se aplica la traficul urban, national si international. Iar in sezonul estival exista o sectiune speciala pentru drumul spre litoral.
Ca sa vedem ce sta in spatele site-ului cumasina.net, evz.ro a sta de vorba cu Cristi Schiopu, romanul care a adus "partajarea de masina" in Romania.
Cum si cand a aparut ideea site-ului?
Ideea cu site-ul de partajarea de masina a aparut intr-un sir de dimineti (acum vreo doi ani) in care eu asteptam autobuzul la Eroilor, spre Panduri, in Bucuresti, si in care ma miram de fluviul de masini cu un singur sofer, care stateau blocate in trafic in mai toate directiile. Mi-am spus ca oamenii astia, chiar daca ar vrea sa schimbe ceva, nu au o platforma care sa le puna la dispozitie un loc de intalnire destinat partajarii de masina.
Apoi, aflandu-ma in Belgia, am luat cunostinta de un site francez extrem de popular, care intermediaza autostop pe Internet – alternativa foarte convenabila la mersul cu trenul. Acestea au fost motivele pentru care mi-am zis : Romania nu are asa ceva si ar trebui sa aiba.
TOT BANATU-I FRUNCEA
Cati bucuresteni s-au inscris pe site – soferi si pasageri?
La momentul de fata sunt 19 soferi si pasageri din Bucuresti care vor sa renunte la modul actual de transport si sa imparta o masina spre serviciu.
Cate anunturi aveti pana acum si in ce zone ale tarii sunt romanii mai activi?
Pana acum avem aproape 30 de anunturi pentru partajarea de masina in orase (sau naveta pe distante scurte). Cei mai multi sunt din Bucuresti, insa si Timisoara e sus pe lista (primele anunturi au venit din Banat, foarte rapid de la prezentarea ideii). Pentru drumuri in tara, avem in jur de 80 de anunturi, in mai toate zonele.
Cum va promovati? Cum afla lumea de voi?
Momentan, ne bazam pe promovarea voluntara a celor care considera ca ideea e buna. Bloggeri, jurnalisti, oameni de bine au popularizat ideea intr-un mod in care nu puteam spera de la o reclama: cu articole originale, dandu-si parerea personala si in principal aprobatoare vis-a-vis de idee. Alte modalitati (mai clasice) de promovare sunt in discutie.
V-ati gandit sa impartiti fluturasi la metrou, in trafic?
Nu m-am gandit pana acum la asta, dar cred ca e o idee foarte buna. S-a notat, multumim!
La cine a prins mai bine ideea, la pasageri sau la soferi?
Anunturile sunt date in majoritate de soferi (cam trei sferturi). Am avut insa si un numar crescut de pasageri care au csutat transport in timpul grevei de saptamana asta si care au gasit site-ul http://www.cumasina.net/ ca pe o unealta binevenita. Sper ca au si gasit soferi doritori sa-i ajute!
SUCCESUL N-AR FI DEPARTE
Ne poate scapa cumasina.net de aglomeratia din Bucuresti?
Bucurestiul nu e un oras prietenos cu biciclistii. Cred ca asta ne-ar scapa foarte tare de aglomeratie. Noi vrem insa sa punem umarul in mod semnificativ la un trafic mai lejer si oferim ocazia soferilor de a face o alegere responsabila : singur intr-o masina blocata in trafic sau mai multi soferi in aceeasi masina care ruleaza fara probleme? La fiecare masina partajata de 4 soferi, deja sunt cu 3 masini mai putin in trafic. Sa inmultim cu 1.000 si cred ca e de ajuns chiar si atat.
Partajarea de masina, concept dezvoltat de http://www.cumasina.net/, poate face cu siguranta o diferenta majora, daca oamenii se vor arata dispusi sa faca mici concesii pentru niste beneficii mari pe termen lung.
Care este feedback-ul din partea clientilor? Sunt ei multumiti?
Dupa ce dau anunt, vizitatorii pot lasa opiniile si sugestiile si sunt in majoritate favorabile. Nu avem pentru moment un sistem de urmarire a anunturilor. Lucram la asta si in curand vom putea cunoaste mai mult despre cum se desfasoara calatoriile si gradul de satisfactie al celor ce apeleaza la anunturile de pe site.
Cum aplici pe site?
Din doua clickuri ajungi la pagina unde poti lasa un anunt. Langa logo-ul de pe site, se da click pe Da un anunt si se alege categoria in care se inscrie anuntul (transport in oras, transport national sau international). Nu necesita cont de utilizator, deci in 10 secunde, poti da un anunt care sa apara imediat pe site. Am vrut sa facilitam cat mai mult accesul utilizatorilor la a posta anunturi.
Exista niste filtre, adica oamenii sunt verificati in vreun fel?
Nu, totul e deschis si liber. Monitorizam insa constant anunturile pentru a le evita pe cele nerelevante.
ROMANII SE LASA ASTEPTATI
Avem cumva, noi romanii, o mentalitatea care ne face sa fim sceptici unei astfel de idei?
Numarul de vizitatori de pe site este superior anunturilor. As fi deci tentat sa raspund da. Insa romanii sunt un popor atat de eterogen, incat as limita foarte tare daca as vorbi de mentalitatea romanilor. Publicul tinta al site-ului nostru sunt oameni care cauta solutii si alternative la problemele existente. Ne bazam, asadar, pe astfel de oameni sa faca o revolutie in mersul actual al lucrurilor. Ei vor fi beneficiarii primari serviciului oferit de site. Gasesc insa incurajator ca majoritatea personalitatilor cu expunere mare pe care i-am contactat, au fost foarte deschisi in a promova ideea, pe bloguri si in publicatii si au fost atat de increzatori ca site-ul este unul benefic si chiar necesar.
Cei care fac deja asta din proprie initiativa se mai pot inscrie pe site?
Bineinteles, oricine se poate inscrie pe site.
ECO, IEFTIN, PRIETENI NOI
In afara de ecoatitudinea promovata pe site cum mai pot fi convinsi romanii sa intre in "joc"?
Motivatia primara este intr-adevar cea responsabila – ecologica. Invitam oamenii la o schimbare majora de atitudine, pentru beneficiul lor si al mediului in care traiesc. Insa o alta motivatie puternica este si cea financiara. Partajarea de masina (pe drumuri scurte sau lungi) este si o partajare de costuri. Pentru cei deschisi sa cunoasca oameni, este si o evidenta motivatie sociala.
Pentru drumul inspre mare, suntem o alternativa serioasa la mersul cu trenul. Invitam oamenii la ia-ma nene pentru drumul spre litoral, in loc sa patimeasca o gramada de timp in trenul care face de doua ori mai mult decat ar trebui.
Ce asteptari aveti? Cand o sa declarati site-ul un succes?
Site-ul va fi unul de succes cand efectele lui vor fi vizibile si cand vom fi creat o comunitate in jurul lui. Ar fi o satisfactie extrem de mare sa stim ca am contribuit concret la fluidizarea traficului, prin educarea soferilor inspre partajarea de masina. La nivel national, mi-ar placea sa ajungem o alternativa serioasa la mersul cu trenul, ca numar de utilizatori.
SA-I URMAM PE AMERICANI CA SA SCAPAM DE AMBUTEIAJE
A avut succes aceasta ideea in alta tara? Cum?
Conceptul de partajare de masina are un succes real in multe tari. In Statele Unite, tara de origine a ideii, exista benzi speciale de autostrada deschise doar celor care sunt mai mult de unul in masina. La orele de varf conteaza foarte mult sa stii ca ai o banda dedicata pe care se merge fara probleme.
Apoi, in numeroase tari occidentale, traficul in oras e fie usurat prin pistele de biciclete, fie prin parcari gigantice la intrarea in orase, unde cei care vin cu masina din afara, isi pot lasa masina si pot lua transportul in comun spre serviciu. Noi ne-am hotarat sa nu asteptam autoritatile sa propuna o solutie si facem asta prin Internet, prin site-ul cumasina.net.
Credeti ca romanii sunt gata sa-si imparta masinile cu necunoscuti de dragul unui trafic mai lejer sau mai bine stau singuri in ambuteiaje?