Creșterea popularității investițiilor responsabile și a finanțelor sustenabile, împreună cu o creștere a consumului conștient, au pus o presiune semnificativă asupra companiilor pentru a prioritiza transparența în măsurarea și gestionarea riscurilor și oportunităților legate de mediu, aspecte sociale și guvernanță. Dincolo de investitori, părțile interesate corporative și reglementările recente, consumatorii și angajații cer, de asemenea, mai multe informații despre modul în care afacerile abordează impactul lor social și de mediu.
ESG și CSR: există vreo diferență semnificativă?
Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR) se referă la strategiile de sustenabilitate utilizate de companii pentru a asigura desfășurarea activităților lor într-un mod etic.
În schimb, criteriile de Mediu, Sociale și de Guvernanță (ESG) sunt utilizate pentru a evalua sustenabilitatea generală a unei companii.
Gândește-te la CSR ca la un cadru de sustenabilitate implementat de organizații, în timp ce ESG măsoară nivelul de sustenabilitate al unei organizații – cerut din ce în ce mai mult de investitori și alți factori interesați.
Acum un deceniu, Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR) era termenul – cheie pentru practicile de afaceri sustenabile. Astăzi, toată lumea pare să vorbească despre Mediu, Social și Guvernanță, cunoscute sub numele de ESG.
Mulți percep ESG ca pe o strategie măsurabilă derivată din CSR, aducând transparență și responsabilitate în ceea ce privește impactul de mediu și social al unei companii.
Deși acesta este un bun punct de plecare pentru a înțelege diferențele, există mult mai multe de explorat.
Ce este CSR?
Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR) este un concept de management prin care companiile integrează preocupările sociale și de mediu în strategia lor de afaceri pentru a avea un impact pozitiv asupra societății, îmbunătățind în același timp reputația brandului.
Obiectivele CSR pot include, de exemplu, reducerea amprentei de carbon, îmbunătățirea politicilor de muncă, construirea unor clădiri de birouri ecologice sau inițiative precum crearea de produse noi din deșeuri din plastic – așa cum a făcut Adidas.
Termenul a început să capete atenție în anii ’70, iar până la începutul anilor 2000 devenise o strategie esențială pentru multe companii, mari și mici.
De atunci, multe lucruri s-au schimbat. Deși CSR este o strategie excelentă pentru a atrage atenția asupra inițiativelor unei organizații, factorii interesați de astăzi cer transparență și dovezi clare că acțiunile declarate sunt implementate.
Companiile care nu pot furniza date relevante pentru a-și susține angajamentele CSR sau care se concentrează pe aspecte greșite riscă să fie acuzate de greenwashing.
Aici intervine riscul CSR. Un studiu recent a arătat că până și companiile cu un scor general ridicat de CSR sunt implicate într-o anumită formă de greenwashing. Astăzi, transparența este fundamentul afirmațiilor de sustenabilitate ale unei companii – și aici intră în joc ESG.
Ce este ESG?
ESG este o metodă de evaluare a sustenabilității utilizând criterii de Mediu, Sociale și de Guvernanță pentru a analiza cât de sustenabilă și rezilientă este o companie, făcând-o responsabilă pentru afirmațiile sale de sustenabilitate.
În ultimii ani, interesul investitorilor și al altor factori interesați corporativi pentru ESG a crescut exponențial, fiind descris drept „tendința deceniului”.
Pe de o parte, este văzut ca o modalitate de a surprinde mai bine riscurile și oportunitățile unei companii.
Pe de altă parte, numărul tot mai mare de reglementări ESG introduse, precum Taxonomia UE și SFDR (Regulamentul privind Diseminarea Informațiilor legate de Finanțarea Sustenabilă), remodelează întreaga lume corporativă, iar investitorii nu au altă opțiune decât să se adapteze.
De fapt, răspunsul la reglementările și cerințele legale în evoluție a fost principalul factor care a determinat luarea în considerare a factorilor ESG în deciziile și implementările de investiții, conform unui sondaj realizat de firma de consultanță Barnett Waddingham.
Reglementările ESG variază în funcție de țară și industrie, dar, pe măsură ce asistăm la adoptarea unor reglementări mai stricte de la o națiune la alta, companiile trebuie să fie informate și conforme cu diferențele regionale.
Acest aspect este deosebit de important pentru companiile care desfășoară afaceri la nivel internațional. Repercusiunile nerespectării pot fi severe, cum ar fi amenzi uriașe care pot afecta negativ atât publicitatea, cât și veniturile.
Care este diferența dintre CSR și ESG?
Pe scurt, diferența constă în metrici. CSR este o strategie autoreglementată utilizată de organizații pentru a avea un impact pozitiv asupra societății.
CSR ajută o companie să:
- comunice angajamentele sale de sustenabilitate;
- construiască o reputație de afacere responsabilă;
- crească credibilitatea brandului;
- sporească loialitatea clienților;
- atragă și să păstreze talente mai bune.
Pe de altă parte, ESG merge un pas mai departe, măsurând aceste eforturi printr-o evaluare mai precisă, adesea cerută de investitori. ESG ajută companiile să stabilească obiective măsurabile pentru a arăta progresul lor și unde se află pe parcursul călătoriei lor spre sustenabilitate.
Factorii interesați de astăzi nu doresc ținte impresionante doar pe hârtie. Ceea ce doresc cu adevărat este să înțeleagă compania.
ESG ajută o companie să:
- răspundă cerințelor și reglementărilor actuale și viitoare;
- reacționeze la schimbările climatice și alte riscuri sociale;
- obțină informații reale despre riscurile și oportunitățile companiei;
- devină mai atractivă pentru investitori;
- descopere valoare competitivă;
- construiască încredere în rândul factorilor interesați, precum investitorii și clienții;
- elimine practicile de greenwashing.
Ce este CSRD?
La 5 ianuarie 2023, Directiva privind Raportarea Corporate Sustenabilă (CSRD) a intrat în vigoare. Aceasta modernizează și consolidează regulile referitoare la informațiile sociale și de mediu pe care companiile trebuie să le raporteze.
Un set mai larg de companii mari, precum și IMM-uri listate la bursă, sunt acum obligate să raporteze cu privire la sustenabilitate.
Unele companii din afara UE sunt, de asemenea, obligate să raporteze, dacă generează venituri de peste 150 de milioane de euro pe piața UE.
Noile reguli sunt menite să asigure accesul investitorilor și altor părți interesate la informațiile necesare pentru a evalua impactul companiilor asupra oamenilor și mediului, precum și pentru ca investitorii să poată evalua riscurile și oportunitățile financiare generate de schimbările climatice și alte probleme de sustenabilitate. În cele din urmă, costurile de raportare vor fi reduse pentru companii pe termen mediu și lung, prin armonizarea informațiilor care trebuie furnizate.
Companiile supuse CSRD vor trebui să raporteze conform Standardelor Europene de Raportare a Sustenabilității (ESRS). Standardele sunt elaborate în formă de proiect de către EFRAG, anterior cunoscută sub numele de Grupul Consultativ European pentru Raportarea Financiară, un organism independent care reunește diferiți actori interesați.
Primul set de ESRS a fost publicat în Jurnalul Oficial la 22 decembrie 2023, sub forma unui regulament delegat.
Aceste standarde se aplică companiilor care intră sub incidența CSRD, indiferent de sectorul în care operează. Ele sunt adaptate politicilor UE și contribuie la inițiativele internaționale de standardizare.
CSRD impune, de asemenea, verificarea informațiilor de sustenabilitate raportate de companii și va prevedea o taxonomie digitală a informațiilor legate de sustenabilitate.
În septembrie 2024, Comisarul pentru Servicii Financiare, Stabilitate Financiară și Uniunea Piețelor de Capital, Mairead McGuinness, a trimis o scrisoare statelor membre referitoare la CSRD. Scrisoarea descrie măsurile luate de Comisia Europeană pentru a asigura implementarea proporțională a cadrului de raportare corporativă sustenabilă.
De asemenea, invită statele membre să ia măsuri practice pentru a minimiza povara asupra companiilor asociată cu noile cerințe de raportare.
Emisiile de carbon ale marilor companii – o problemă gravă
Companiile trebuie să facă mult mai mult pentru a reduce emisiile de carbon și pentru a limita daunele cauzate de schimbările climatice.
Corporate Climate Responsibility Monitor, un studiu anual realizat de NewClimate Institute (organizație de cercetare și consultanță dedicată problemelor legate de schimbările climatice) și Carbon Market Watch (organizație non-guvernamentală care urmărește monitorizarea și influențarea piețelor de carbon și a altor mecanisme de reducere a emisiilor), au analizat angajamentele climatice pentru 2030 ale 51 de mari companii din sectoarele auto, energie, modă, agricultură și retail.
Studiile au arătat că 80% din emisiile de dioxid de carbon între 2016-2022 pot fi atribuite doar 57 de companii din domeniul cimentului sau combustibililor fosili.
Shell a redus recent obiectivele sale de reducere a gazelor cu efect de seră și se află în prezent în apel împotriva unei hotărâri a unei instanțe olandeze din 2021, prin care i se cere să reducă emisiile absolute de carbon, inclusiv cele provenite din produsele de petrol și gaze pe care le vinde, cu 45% până în 2030.
Amnesty International a solicitat eliminarea completă, rapidă, corectă și finanțată a combustibililor fosili și o tranziție echitabilă către surse de energie regenerabilă.
CITIŢI ŞI:
UPDATE Conferinţe | Raportarea de sustenabilitate: corvoadă legală sau un instrument transformator?
CSRD, bau-baul companiilor sau instrument eficient pentru sustenabilitate?
S-a lansat primul fond deschis de investiții ESG din România
Cum aduce o strategie de sustenabilitate valoare adăugată în business
#csr #crsd #esg #responsabilitatedemediu #initiativedesustenabilitate #impactuldemediualcompaniilor #influentareapietelordecarbon #eliminareacombustibililorfosili #csdr