Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat la sfârșitul anului trecut ordinul privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice. Potrivit reprezentanților ANRE, rezultatele analizei cost-beneficiu pentru energie electrică au indicat că implementarea contorizării inteligente în sectorul energiei electrice are potențialul de a fi o investiție profitabilă, datorită beneficiilor din reducerea pierderilor din rețea și reducerea costurilor de exploatare la utilități.
Enel vrea să instaleze 1 milion de contoare inteligente
În România, Enel a anunțat că are în plan instalarea a un milion de astfel de contoare inteligente până în 2017. Enel distribuie electricitate în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea. Aceste zone acoperă o treime din piața de distribuție din România.
Enel va începe acest proiect-pilot în acest an, întrucât compania trebuia să se asigure că propunerea sa respectă în totalitate reglementările adoptate de ANRE la finalul lui 2013. Propunerea de proiect a fost transmisă spre aprobare către ANRE, iar compania așteaptă răspunsul autorității”, au declarat reprezentanții Enel.
Aceștia au reamintit faptul că Enel a implementat acest proces în Italia între 2001 și 2007, cu „Telegestore”, un proiect nemaiîntâlnit de gestionare de la distanță, care a presupus instalarea a peste 32 de milioane de contoare inteligente, toate permițând citirea și gestionarea de la distanță.
Peste 420 de milioane de citiri și circa 10 milioane de operațiuni au fost făcute de la distanță numai în 2013, în Italia. Acest lucru a avut un impact pozitiv important în ceea ce privește scăderea costurilor, și nu numai, pentru consumatori – facturarea făcându-se în baza consumului real, fără a fi nevoie de ajustări”, au mai spus reprezentanții companiei.
În Italia, sistemul de management automat al contoarelor a permis deschiderea pieței de electricitate, permițând unui număr de peste opt milioane de consumatori să înscrie oferte de electricitate pe piața liberă. Acest lucru a fost posibil, datorită infrastructurii complete de contorizarea automată.
Contoarele inteligente, utile doar marilor consumatori
În viziunea CEZ, prin implementarea sistemelor de măsurare inteligente (SMI) se asigură datele orare privind consumul de energie electrică realizat de consumatori, lucru ce facilitează realizarea unor prognoze de consum cât mai aproape de realitate și o mai bună corelație între producerea și consumul de energie electrică. De asemenea, cu ajutorul SMI se poate obține o imagine clară a pierderilor de energie în zona de rețea în care este instalat un astfel de sistem în baza căreia se pot lua decizii de optimizare a rețelei din punct de vedere cerere și consum de energie și se pot monitoriza parametrii de calitate (SAIFI/SAIDI) în beneficiul consumatorilor finali.
Cu toate acestea, Adrian Borotea, director Afaceri Corporatiste și membru al Directoratului CEZ România, consideră că implementarea unor astfel de dispozitive ar trebui făcută după o analiză atentă asupra oportunităților, deoarece sunt țări, așa cum este cazul Cehiei, care au decis să nu instaleze astfel de contoare.
Este clar că acest lucru aduce o presiune pe tarif, deoarece sunt investiții suplimentare care nu au fost gândite de la început. Trebuie să vedem care ar fi beneficiile, deoarece costul unui astfel de sistem pentru consumatorul casnic este undeva la peste 100 de euro pe instalația de smart meter. Nu vorbesc doar de contorul inteligent, ci și de mecanismele de comunicare (…) Este util pentru marii consumatori industriali până la un anumit nivel, după care nu mai devine economic și nici nu-și mai produce beneficiile scontate”, a explicat Borotea.
Potrivit acestuia, CEZ are aproximativ 10.000 de consumatori care de ja și-au implementat astfel de contoare. Este vorba de consumatori mari, industriali. Reprezentanții CEZ au mai precizat că, în conformitate cu prevederile ordinului ANRE nr.91/2013, operatorul de distribuție a energiei electrice are obligația de a implementa proiecte-pilot în patru zone distincte, zone ce trebuie să fie alese în conformitate cu cerințele ordinului. Până la data de 15 februarie 2015 vor fi transmise la ANRE rezultatele obținute în urma implementării proiectelor-pilot din 2014.
Pe baza rezultatelor implementării proiectelor-pilot din 2014, CEZ Distribuție își va stabili strategia în acest domeniu și va transmite către ANRE propunerea de plan de implementare pentru perioada 2015-2020.