Emisiile Chinei vs. UE – China chiar nu face nimic pentru decarbonizare?

Unul dintre narativele celor care se opun politicilor de decarbonizare este acela că emisiile provenite din Uniunea Europeană sunt oricum mici și deci insignifiante, dacă le comparăm cu cele ale marilor state poluatoare ale lumii. „Dar ce emisii are China?” – este una dintre afirmațiile pe care le auzim la tot pasul. Lăsând la o parte că o astfel de întrebare este, de fapt, o greșeală de logică, un „whataboutism” în termeni colocviali, Green Report a studiat cifrele pentru a vedea ce face China în realitate.

Emisiile anuale de carbon ale tuturor țărilor au fost în 2023 de 37,79 miliarde de tone, potrivit Global Carbon Budget. Aici sunt incluse însă emisiile de dioxid de carbon (CO₂) provenite din combustibili fosili și industrie, fără cele din utilizarea terenurilor.

Din total, 11,90 miliarde tone au provenit din activitățile chineze și alte 3,06 miliarde de tone din India. Din întreaga Uniune Europeană, au fost emise în atmosferă 2,82 miliarde tone.

Pentru a pune și România pe această hartă: de la noi au provenit 68,24 milioane tone în 2023.

Tot pentru tabloul de ansamblu: SUA au emis 4,91 de miliarde de tone în 2023, fiind departe de vârful său maxim – atins în 2005 și 2007 – ani în care a atins de fiecare dată câte 6,13 miliarde de tone.

Dacă ne uităm însă comparativ pe grafic, mai este o problemă de ridicat: în timp ce Uniunea Europeană și SUA au avut vârfuri pe care le-au atins în urmă cu câțiva ani, acum se află pe un trend cu adevărat descendent. China și India sunt pe trenduri ascendente – ambele țări au atins maxime în 2023.

Și totuși: emisiile per capita în 2023, în China au fost de 8,4 tone, destul de departe de țările care înregistrează cele mai mari emisii pe cap de locuitor din lume – începând cu Arabia Saudită: 22,1 tone. Urmează Australia, cu 14,5 tone și SUA cu 14,3 tone, în timp ce rușii ajung la 12,5 tone / locuitor.

Tot pentru comparație, românii au emis 3,6 tone de CO2 / capita anul trecut.

Pe de altă parte, unele țări europene au emisii care nu sunt departe de media globală, inclusiv Portugalia, Franța și Regatul Unit.

Aceste emisii sunt, de asemenea, mult mai mici decât ale unor vecini cu standarde de viață similare, precum Germania, Țările de Jos sau Belgia.

Alegerea surselor de energie joacă un rol esențial aici: în Regatul Unit, Portugalia și Franța, o pondere mult mai mare a electricității este produsă din surse nucleare și regenerabile.

În timp ce aproximativ jumătate din electricitatea Germaniei provine din combustibili fosili, procentul în Franța este considerabil mai mic.

Prosperitatea este un factor principal în emisiile de CO2, dar, evident, alegerile de politici și tehnologii fac diferența.

Și totuși China nu face chiar nimic?

Chiar și Banca Mondială (BM) spunea, într-un raport din 2022, că fără o tranziție eficientă a Chinei către o economie cu emisii scăzute de CO2, țintele climatice globale ar fi imposibil de atins.

Printre recomandările făcute atunci Chinei de către Banca Mondială erau:

  • accelerarea tranziției în sectorul energetic prin creșterea capacității de generare a energiei solare și eoliene la 1.700 gigawați până în 2030, față de ținta actuală de 1.200 gigawați,
  • și îmbunătățirea integrării energiilor regenerabile prin investiții în stocarea energiei,
  • accelerarea electrificării vehiculelor private și comerciale și asigurarea unei infrastructuri adecvate pentru încărcare
  • și asigurarea unei tranziții juste pentru regiunile și comunitățile cel mai afectate de trecerea de la combustibili fosili, prin îmbunătățirea mobilității forței de muncă și dezvoltarea unui pachet de politici de muncă care să includă formare, recalificare și compensații pentru angajații disponibilizați.

Un record pentru instalațiile de energie fotovoltaică

În acest an, China este pe cale să stabilească un nou record pentru instalațiile de energie solară fotovoltaică, chiar în ciuda provocărilor din sectorul producției de echipamente, care se confruntă cu scăderi ale prețurilor și marje de profit în descreștere, au declarat experții din industrie pentru Bloomberg.

Industria fotovoltaică a Chinei ar putea înregistra o creștere robustă a capacității instalate în acest an, cu noi instalații estimate între 230 gigawați și 260 gigawați, impulsionată de dezvoltarea rapidă a bazelor de energie din zonele deșertice ale țării și de măsurile accelerate pentru susținerea panourilor solare montate pe acoperișuri, potrivit Asociației Industriei Fotovoltaice din China.

Gu Yu, director adjunct al Biroului de Remediere Comercială și Investigații din cadrul Ministerului Comerțului, a declarat că firmele fotovoltaice ar trebui să își consolideze ajustarea capacității, concentrându-se rapid pe optimizarea capacității existente, controlul expansiunii și îmbunătățirea calității.

Industria fotovoltaică a continuat să înregistreze progrese constante în 2024, contribuind la accelerarea tranziției ecologice și cu emisii reduse de carbon a Chinei, precum și la dezvoltarea unei economii verzi, cu emisii reduse de carbon și bazate pe reciclare, a spus el.

Datele publicate de asociație arată că noile instalații fotovoltaice ale Chinei au ajuns la 181 gigawați în primele 10 luni ale acestui an, o creștere de 27% față de anul trecut.

Dacă ne uităm însă pe cifre la modul general – China folosea cărbune, cea mai „murdară” sursă, în proporție de peste 66% în mixul energetic în 2018, în timp ce cărbunele a scăzut semnificativ, la 55% în 2022.

Spre un transport electric

China stă însă excelent și în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice. De exemplu, în iulie acest an, vânzările de vehicule electrice au depășit pentru prima dată cele ale vehiculelor cu motoare cu combustie internă (ICE) pe piața chineză, atingând o rată de penetrare de 50,84%.

Anterior, această performanță a fost realizată pe o perioadă de două săptămâni în aprilie, dar niciodată pe parcursul unei luni calendaristice întregi.

Potrivit Asociației Chineze a Pasagerilor Auto (CPCA), vânzările de vehicule electrice în luna iulie au fost de 879.000 de unități. Aceasta reprezintă o creștere anuală de 37% și o creștere de 3% față de vânzările din luna iunie.

Între timp, vânzările totale de autoturisme de pasageri au fost de 1.729.000 de unități, în scădere cu 2% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Numai pentru comparație, ponderea vânzărilor de vehicule electrice și hibride a crezut în trimestrul al treilea al acestui an și în SUA și au atins un nou record.

Acesta însă nici nu se poate compara cu cel chinezesc. Vânzările combinate de vehicule hibride, vehicule electrice hibride plug-in și vehicule complet electrice au crescut de la 19,1% din totalul vânzărilor de vehicule ușoare noi din Statele Unite în al doilea trimestru al anului curent la 19,6% în al treilea trimestru al anului în curs, conform estimărilor Wards Intelligence, o companie de cercetare din industria automotivelor.

În condițiile în care măsurile luate de China sunt evidente, atingerea țintelor de emisii de către statul asiatic până în 2030 este foarte probabilă.

Încă de anul trecut, un sondaj realizat de 89 de experți din industrie și mediul academic și preluat de Reuters arăta că țara se afla deja pe drumul cel bun.

Citește și:

Sustenabilitate la două viteze: Parlamentul European vs. Parlamentul României

#china #emisii #emisiidecarboninChina #masuriverziChina #Chinavs.Europa #chinascarbonfootprint

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri