Organizația internațională a aviației civile din cadrul ONU a adoptat ieri un acord-cadru prin care vrea să reducă emisiile avioanelor de pasageri și de marfă care generează mai mult de 10.000 de tone de gaze cu efect de seră anual. ONG-urile de mediu spun însă că prevederile sunt prea laxe.
În loc să stabilească limite de poluare în aviație, acordul prevede doar aplicarea unor scheme de neutralizarea a emisiilor de carbon rezultate. Astfel, companiile aeriene a căror aeronave emit peste 10.000 de tone de dioxid de carbon anual ar trebui să investească mai puțin de 2% din profit în proiecte verzi, al căror rol este să prevină eliminarea gazelor cu efect de seră sau captarea și stocarea lor.
Schema ar urma să intre în vigoare începând cu 2021, luând ca reper emisiile din 2020. Până la sfârșitul lui 2026, va fi însă voluntară, urmând ca abia din 2017 să aibă caracter obligatoriu. Chiar dacă va mai dura până va fi aplicată, cei care au inițiat-o speră ca astfel să neutralizeze 80% din emisiile generate între 2020 și 2035.
Până acum, 60 de state și-au luat angajamentul să respecte acordul. Împreună, acestea generează 8% din poluarea rezultată din industria aeriană. Cei mai mari poluatori, China și SUA, au declarat că se vor conforma prevederilor până în 2021, pe când India și Rusia au refuzat să se alăture inițiativei.
Forma acordului, criticată de UE și ONG-urile de mediu
Olumuyiwa Bernard Aliu, Președintele ICAO, consideră că acordul agreat este „îndrăzneț”, iar momentul – „istoric”. Organizațiile non-guvernamentale nu sunt însă de acord. Bill Hemmings, Directorul departamentului de aviație al grupului Transport & Environment, a criticat forma acordului.
Declarațiile companiilor aeriene că de acum zborurile vor fi verzi sunt un mit. Călătoria cu avionul este cea mai rapidă și cea mai ieftină, iar acest acord nu va reduce cererea pentru acest tip de transport alimentat cu combustibil. Schema de compensare va reduce însă emisiile din alte industrii.
Membrii Parlamentului European au criticat și ei forma acordului și în special prevederea pricind perioada de implementare voluntară. „Acordul este istoric, dar neambițios”, a remarcat parlamentarul german Peter Liese.
Limitele poluării în aviație, discutate de ani buni
Discuții despre impunerea unor limite de poluare pentru industria a se purtau deja de 6 ani în cadrul ICAO. În februarie, 23 de țări, printre care și Statele Unite, au agreat să impună industriei aeronautice o scădere de 4% a consumului de combustibil în timpul zborului, până în 2028. Trebuie însă menționat că cel mai mare consum se înregistrează în timpul decolării și aterizării.
În plus, aveau de gând să ceară producătorilor de aeronave să își adapteze designul modelelor produse în prezent până în anul 2023, iar pe cel al modelelor noi – până în 2020, astfel încât toate aeronavele, indiferent de dimensiune, să respecte noile reglementări referitoare la eficiența energetică și emisiile de carbon. Excepție ar fi făcut însă aeronavele aflate în uz.
Se pare însă că prevederile acordului agreat recent sunt chiar mai laxe cele propuse la începutul anului.