Eliminarea timbrului de mediu afectează în primul rând bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, principala instituție care asigură suportul financiar pentru realizarea proiectelor și programelor pentru protecția mediului, deoarece această sursă de finanțarea asigură 45% din bugetul instituției. Prin intermediul AFM sunt derulate programele Rabla Clasic, Rabla Plus și Casa Verde. De asemenea, cea mai afectată industrie ar fi industria auto, atât producătorii auto cât și producătorii de componente, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de peste 20 de miliarde de euro.
Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), primul efect negativ vizibil va fi creșterea numărului de autovehicule vechi, poluante, fără unele echipamente de siguranță.
„În conformitate cu studiile realizate la nivelul UE, România este pe locul 2 în ceea ce privește numărul deceselor rezultate din accidente rutiere”, spun reprezentanții APIA.
Creșterea considerabilă a nivelului de poluare atmosferică va fi un alt efect resimțit într-o perioadă scurtă de timp, iar acest lucru va avea loc în condițiile în care România se află în procedura de pre-infringement pentru depășirea pragurilor de emisii de particule (PM10) în unele orașe din țară, cu efecte negative evidente asupra gradului de sănătate publică.
Scădere a vânzărilor de autovehicule noi cu 30%
Conform APIA, se va remarca o diminuare a încasărilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati), ca urmare a scăderii vânzărilor de autovehicule noi.
Estimăm o scăderea a vânzărilor de circa 30%”, susțin reprezentanții APIA.
De asemenea, industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule va disponibiliza câteva mii de angajați, ceea ce va genera cheltuieli de la Bugetul de Stat cu indemnizațiile de șomaj ale persoanelor disponibilizate, dar și scăderi ale veniturilor la bugetul asigurărilor sociale ca urmare a diminuării masei salariale.
Creșterea vârstei medii a parcului auto național și anularea eforturilor financiare de curățare a parcului realizate în ultimii 11 ani prin Programul „Rabla” va fi un alt este un alt efect negativ care va fi resimțit pe termen mediu.
„În Polonia, țară care nu are o taxă de înmatriculare care să limiteze intrările de autovehicule rulate în parcul auto național, se confruntă începând cu anul aderarii la UE cu importuri masive de autoturisme rulate (circa 1 milion de autorurisme în primii ani și 800.000 în cei din urmă), majoritatea dintre acestea avand peste 10 ani vechime”, explică reprezentanții APIA.