Legea nr. 220/2008 si proiectul de schema de promovare aprobat de Comisia Europeana incearca sa confirme indreptarea eforturilor autoritatilor romane catre energia regenerabila.
Avantajul oferit acestor surse de energie se doreste a fi similar cu cel din statele care au implementat sistemul feed-in tariffs. Cu toate acestea, spre deosebire de situatia acelor state din regiune cu viziuni mai putin hazardate care au reusit sa atraga investitii in productia de energie regenerabila prin facilitati clare de promovare, autoritatile romane au emis o schema de sustinere incurajatoare, dar pe care nu au reusit sa o implementeze.
Schema de promovare aleasa in Germania si in majoritatea tarilor Uniunii Europene sub forma acestor feed-in tariffs este reprezentata de ajutoare de stat acordate sub forma garantarii unui tarif fix, ajustabil periodic, care difera in functie de tehnologia folosita si de sursa de energie.
Romania a ales insa sistemul cotelor obligatorii, iar prin publicarea Legii nr. 220/2008 pentru promovarea producerii energiei din surse regenerabile a reusit sa creeze un nivel inalt de asteptare in randul investitorilor, iar acest fapt a dus la proiec-tele mari de parcuri eoliene existente in Romania.
Din pacate, absenta la momentul potrivit a notificarii schemei de sustinere catre Comisia Europeana a facut ca schema de promovare sa nu fie implementata nici pana in prezent.
Este de mentionat si faptul ca, de la anuntul Comisiei Europene privind acceptarea multora dintre facilitatile prevazute de Legea nr. 220/2008, autoritatile romane nu au reusit sa se mobilizeze pentru a emite legislatia de aplicare a sistemului de promovare convenit. Instabilitatea legislativa din Romania este din nou punctul slab ce duce la lipsa de previziune pe termen mediu si lung.
Astfel, investitorii se gasesc in asteptarea unor masuri concrete privind un nou regulament de acreditare a producatorilor din surse regenerabile de energie, stabilirea unui cadru legislativ care sa permita vanzarea certificatelor verzi pe piata europeana, o legislatie secundara referitoare la identificarea si monitorizarea situatiilor in care apare supracompensarea (concept nou introdus de modificarile preconizate la Legea nr. 220/2008), modificarea legislatiei din domeniul emiterii avizului tehnic de racordare astfel incat sa fie prevenita proliferarea acestora si blocarea unor capacitati de transport fara sa existe o intentie ferma si clar conturata de construire a unei noi capacitati de productie.
Cat despre conditiile actuale pe care companiile trebuie sa le indeplineasca pentru a deveni producatoare de energie verde, acestea constau in obtinerea licentelor si autorizatiilor necesare oricarui producator de energie electrica, precum si primirea avizului tehnic de racordare.
Suplimentar fata de acestea, astfel de producatori trebuie sa se califice pentru schema de sustinere a producatorilor de energie din surse regenerabile si sa obtina garantia de origine pentru energia electrica produsa.
Nicolae Ursu, avocat asociat
bpv GRIGORESCU STEFANICA
Contact
bpv GRIGORESCU STEFANICA
Strada Dionisie Lupu nr. 33,
Bucuresti
Telefon: (+40 21) 264 16 50
Fax: (+40 21) 264 16 60
E-mail: office@bpv-grigorescu.com