Primul mare eveniment auto al anului, Salonul Auto de la Detroit, a beneficiat de prezenta mai multor modele ecologice, mai luxoase si mai sofisticate decat modelele aduse la saloanele auto de pana acum. Desi piata Statelor Unite este cu mult in urma Europei sau a Asiei in ceea ce priveste infrastructura eco si vanzarile la modelele verzi, la Salonul de la Detroit din acest an mai multi producatori si-au prezentat viziunile pentru viitor.
Text de Oana Neneciu
Cele mai spectaculoase modele au venit de la marcile consacrate pentru modele puternice, luxoase si scumpe, precum Land Rover, Cadillac, Hummer si Crysler, care au aparut mai verzi ca niciodata la inceputul anului 2008.
General Motors a prezentat modelul de lux Cadillac Provoq, propulsat pe baza celulelor de hidrogen, acest tip de combustibil asigurand o autonomie de 483 de km. Sistemul de propulsie electrica existent pe Provoq aduce un plus de autonomie de 30 de km conceptului semnat de Cadillac. Unul dintre motoare este amplasat pe puntea fata, iar celalalt pe putea spate, puterea combinata a celor doua fiind de 150 CP.
GM a prezentat si modelul Hummer XH, versiune pe etanol, cu un motor flex-fuel V6 care este mai mic decat modelele traditionale, dar care are aceeasi capacitate legendara a faimosului Hummer.
Crysler a adus in atentie trei noi concepte si tehnologii ecofriendly. Primul si cel mai interesant este Dodge Zeo, un model sport destinat tinerilor, care detine un sistem de propulsie elec trica cu o autonomie a bateriei de 400 de km. Conceptul Jeep Renegate este un model cu doua locuri cu un consum de combustibil de doar 2l de litri la 100 km, combinand tehnologia electrica cu un motor diesel BLUETEC. Conform reprezentantilor Crysler, cel de-al treilea concept, ecoVoyager, este destinat clientilor care prefera eleganta si simplitatea. Conceptul combina tehnologiile hibrid si pe celule de hidrogen, rezultatul fiind o autonomie de 480 de km.
Land Rover LRX este un alt model care se adreseaza nevoilor lumii in schimbare, avand un nivel de emisii de 120 de grame de CO2 pe kilometru. "LRX este, din toate punctele de vedere, un Land Rover, dar este un Land Rover cu totul diferit de modelele cu care erau obisnuiti clientii nostri. In acest stadiu, LRX este doar un concept, dar este o directie foarte interesanta de urmat", a declarat Phil Popham, director Land Rover. LRX este conceput cu un motor turbodiesel care functioneaza pe biocombustibil. In combinatie cu alte tehnologii Land Rover, masina-concept poate economisi consumul de combustibil cu 30% fata de alte SUV-uri de dimensiuni asemanatoare.
Acestea sunt doar cateva dintre noile viziuni ale marilor producatori prezenti la Detroit in ceea ce priveste masina viitorului, semnul sub care a stat organizarea salonului american. Salonul a gazduit 750 de modele de autovehicule, dintre care 50 de modele noi. Cel mai mare producator american, General Motors, a anuntat ca gama sa din acest an cuprinde nu mai putin de 25 de modele propulsate pe tehnologii curate, semn ca piata americana se pregateste pentru epoca verde a autovehiculelor.