Durban: Marina comerciala, taxata pentru emisiile de CO2?

Navele maritime comerciale, care transporta marfuri pe marile si oceanele lumii, genereaza mai mult dioxid de carbon decat o tara de marimea Germaniei.

Banii proveniti dintr-o eventuala  taxare a emisiilor poluante ce provin din marina comerciala ar putea ajuta tarile sarace sa faca fata schimbarilor climatice, scrie presa franceza.

„Un singur cargou poate sa emita, intr-un an, mai mult dioxid de carbon decat toate tarile insulare la un loc”, sustine si un reprezentant al Oxfam, confederatie internationala care actioneaza in 98 de tari si lupta impotriva saraciei si nedreptatii.

Afirmatia a fost facuta cu ocazia summit-ului ONU pe probleme climatice de la Durban, Africa de Sud.

Cele peste 190 de tari care negociaza la Durban, sub egida ONU, au propus, in 2010, crearea unui Fond Verde destinat tarilor in curs de dezvoltare pentru a le ajuta sa faca fata schimbarilor climatice.

Ramane insa o intrebare, si anume de unde vor fi luati banii pentru alimentarea acestui fond.

Fondul Verde, alimentat din taxa pe emisii poluante din marina si aviatie

Principalele surse identificate de catre specialisti, pentru alimentarea acestui Fond, ar putea fi regasite intr-o eventuala taxare a emisiilor de dioxid de carbon care provin din transportul aerian si din transportul maritim.

„Taxarea emisiilor in sectorul maritim ar putea sa reprezinte o sursa financiara pentru Fondul Verde, iar, la Durban, discutiile in acest sens avanseaza”, estimeaza Tim Gore, specialist Oxfam.

Impresionanta flota maritima civila mondiala, care numara 100.000 de nave ce traverseaza marile si oceanele lumii pentru a transporta marfuri, este responsabila de de 3% din totalul global de gaze cu efect de sera, care stau la originea incalzirii globale, potrivit cifrelor furnizate de Organizatia Maritima Internationala (OMI).

250 miliarde dolari, pana in 2020, din taxare navelor comerciale

Banca Mondiala si Fondul Monetar International (FMI), intr-o nota elaborata in luna septembrie a acestui an, a indicat ca o taxa de 25 de dolari, pe tona de CO2, in sectorul aviatic si in sectorul maritim, ar putea genera, pana in 2020, o suma de 250 miliarde de dolari si o reducere a emisiilor cu 5% pana la 10%.

O astfel de taxa ar creste costul transportului cu 2%, iar anumite voci sustin ideea ca o parte din sumele incasate ar putea fi varsata direct in contul tarilor in curs de dezvoltare pentru a le ajuta sa compenseze impactul pe care taxa ar putea sa o aiba totusi asupra economiei, deoarece va aparea o crestere a pretului la produsele din import.

Ar mai putea, din aceasta taxa, sa rezulte anual si o suma de 10 milioane de dolari, destinata alimentarii Fondul Verde, prevazut pentru a sustine tarile in curs de dezvoltare in lupta impotriva incalzirii globale.

Sistemul de taxare ar putea sa functioneze numai in cadrul si cu acordul OMI, insa mai multe tari, in special cele europene, pledeaza deja pentru aceasta cauza la Durban.

Organizatia Maritima Internationala, de acord cu taxa

Bolivia a depus o propunere care vizeaza explicit identificarea transportului maritim ca o posibila sursa de finantare a Fondului Verde.

Propunerea are insa putine sanse sa fie adoptata din cauza puternicelor divergente intre state, precizeaza observatorii. Fara sa astepte insa concluziile conferintei de la Durban, reprezentanti ai sectorului maritim au anuntat saptamana trecuta ca sunt dispusi sa accepte aplicarea unei astfel de taxe.

„Daca guvernele decid ca transportul maritim trebuie sa contribuie la Fondul Verde, in principiu sustinem aceasta taxa din momentul in care va fi agreata in cadrul OMI”, a spus Peter Hinchliffe, secretar general al Camerei Intenationale a Marinei Comerciale, care reprezinta 80% din flota marina civila mondiala.

Romania mai are doar 2 nave comerciale, trase pe dreapta

Romania nu trebuie sa se teama insa ca va fi taxata pentru emisiile de dioxid de carbon ale unei flote comerciale care nu mai exista.

„Nu avem nicun armator si nicio nava maritima comerciala integistrata sub pavilion romanesc. Singurele 2 nave comerciale ale Romaniei sunt feriboturile Mangalia si Eforie, care stau trase pe dreapta de ani buni. Sunt in Portul Constanta, la cheu, iar una dintre ele nu mai are nicio sansa sa navigheze vreodata. Cealalta nava a intrat in reparatii”, a declarat, pentru Green Report, Paul Branza, presedintele Autoritatii Navale Romane.

Cele 2 feriboturi, care apartin CFR Marfa, ruginesc de 2 ani in terminalul Port Costanta-Sud – Agigea, iar reparatia lor costa 1, 6 milioane de euro.

CFR Ferry-Boat deține cele doua nave, Mangalia,construită in 1988, si Eforie, lansata la apa in 1991. Acestea au fost in proprietatea statului roman pana in anul 2008, cand societatea cu capital de stat CFR Marfa le-a cedat societatii de transporturi maritime si de coastă CFR Ferry-Boat SA, la care deținea 100% din actiuni. In august 2008, Mangalia a fost oprită la tarm, iar in mai 2009 i s-a alaturat si Eforie.

Mihaela Pavnutescu

Citeste si: Economia fenteaza mediul inconjurator pe timp de criza
Mars cu tobe si vuvuzele la Durban: “Vrem justitie climatica, nu apartheid climatic!” (Video)

 

spot_img

Ultimele știri