Numărul autoturismelor hibride și electrice cumpărate pe piața auto din România a crescut cu 111% în perioada ianuarie – septembrie 2015, comparativ cu intervalul de timp similar din 2014, potrivit datelor prezentate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Însă performanța acestui sector este pusă în umbră de importurile de autovehicule rulate care au ajuns la 180.000 de unități, în creștere cu aproape 13%.
„În primele 9 luni ale acestui an au fost vândute 332 de autoturisme noi, din care 22 electrice 100%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 157 unități, din care doar 3 electrice 100%”, spun reprezentanții APIA. Potrivit datelor existente, creșterea procentuală spectaculoasă, ține și de programul „Rabla”, care în 2015 a fost configurat cu eco-bonusuri diferențiate, care se adaugă primei de casare în valoare de 6.500 lei, și cu posibilitatea cumulării a maximum două eco-bonusuri pentru achiziția unui autovehicul.
Astfel, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 750 lei la achiziționarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, un eco-bonus în valoare de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid (tehnologii hibrid convenționale), precum și un eco-bonus în valoare de 2.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid (tehnologii avansate de tip plug-in).
Însă efectul pozitiv al acestui program este doar unul sezonier, iar conform experților APIA, este evident că, începând cu luna octombrie impactul “Rabla” asupra vânzărilor începe să scadă, volumele înregistrate pe segmentul persoanelor fizice fiind lună de lună mai mici (38% în luna mai, 33% în septembrie), deși tichetele disponibile sunt încă suficiente (19.500 rezervări la 8 octombrie, din cele 25.000 disponibile).
Piața hibrizilor din România, dominată de Toyota
Potrivit Toyota România, din datele pe primele opt luni, compania a vândut 210 unități hibrid, ceea ce le face cele mai căutate astfel de modele de pe piața locală. În România Toyota comercializează versiunile hibrid ale Yaris, Auris, Auris Touring Sports și Prius.
„Până în 2030 fiecare model Toyota va avea și o versiune hibrid”, a declarat, pentru Green Report, Ana-Maria Toma, PR manager Toyota România. De altfel, la nivel mondial Toyota a anunțat că intenționează să își diminueze drastic producția de mașini alimentate cu combustibili fosili până în anul 2050, pentru a-și reduce cu 90% emisiile de gaze cu efect de seră, comparativ cu cele din 2010.
Compania dorește să facă astfel tranziția spre producția de mașini hibrid și a celor electrice, care funcționează cu tehnologia fuel cell (baterii alimentate cu hidrogen). Până în 2020, vrea să producă mai mult de 30.000 de mașini electrice fuel cell anual, dar și 15 milioane de mașini hibride.
Însă nu toți dealerii auto sunt atât de optimiști în privința vânzărilor acestui tip de tehnologie pe piața românească. Tellu Striinu, sales & after sales manager Neortic Motors, dealer Citroen, consideră că piața românească este încă dominată de puterea de cumpărare slabă. „Avem în gamă varianta hibrid DS 5, însă în ultimii 3 ani am vândut 50 de unități. Toți sunt încântați de performanțe, însă când ajungem la preț discuțiile se opresc”, a explicat Striinu.
Mașinile rulate și dieselul, la putere în România
Pe un alt palier al analizei APIA, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că, în acest an s-a manifestat o tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care ajung să înregistreze, în primele 9 luni ale anului 2015, un avans de 12,5%, comparativ cu perioada similară din 2014, circa 180.000 unități în 2015 față de aproximativ 160.000 în 2014.
Astfel, în primele 9 luni din 2015 există un raport de 3,2 la 1 (cu unul de 3,9 la 1 în septembrie) între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi, ușor mai ridicat comparativ cu cel care se înregistra după aceeași perioadă din anul 2014 (3,1 la 1).
De asemenea, în funcție de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața, în ciuda scandalului Volskwagen, cu o pondere care, la 9 luni, ajunge la 54%, în continuă scădere, însă, de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și mai mică decât cea din perioada ianuarie-septembrie 2014 (55,3%).
Citește și:
„Ajutor” de 20.000 de lei pentru achiziționarea unui automobil electric
România, printre cele mai slabe piețe europene pentru automobilele electrice