Doar 10 milioane din cele 43 de milioane de automobile diesel și vehicule foarte poluante care au fost prinse în scandalul emisiilor de Dieselgate au fost retrase din 2015, arată o nouă analiză realizată de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E).
Altfel spus, trei din patru maşini diesel Volkswagen poluante din Uniunea Europeană încă nu au fost rechemate pentru remedii, situaţia fiind mai gravă în Europa Centrală şi de Est, unde doar 55% din automobilele grupului german au fost retrase, comparativ cu 83% în Europa de Vest.
Deşi aceste măsuri necesită doar o soluţie extrem de ieftină şi cel mai puţin eficientă – reparaţia softului, problema nu va fi finalizată în următorii doi ani.
Datele arată că România este ţara cel mai grav afectată din UE, cu doar 37% din mașini au fost rechemate în service, ceea ce plasează țara noastră pe ultimul loc din UE.
Primul loc este ocupat de Germania, cu 99%, urmată de Finlanda (95%) și Austria și Portugalia, ambele cu 86%.
„Ritmul de melc în a curăţa automobilele diesel din Europa este inacceptabil. Industria a avut patru ani de la scandalul diesel, dar nu şi-a îndeplinit angajamentele de a repara automobilele manipulate. Este timpul ca guvernele să facă rechemări obligatorii în întreaga Uniune Europeană. Acest lucru nu necesită noi legi, ci doar voinţă politică”, spune Florent Grelier, inginer de vehicule curate la T&E.
Realizatorii analizei de specialitate consideră că dieselurile poluante şi nereparate sunt livrate chiar în aceste ţări estice, precum România, deoarece sunt din ce în ce mai mult supuse interdicţiilor în oraşe occidentale, precum Paris, Madrid şi Hamburg.
Peste 350.000 de maşini diesel second-hand extrem de poluante, în principal din Germania, au fost exportate în Polonia numai în 2017.
„Piaţa unică a Uniunii Europene nu există atunci când vine vorba de emisiile de la automobile. Ea funcţionează doar pentru vânzarea de autoturisme, dar nu pentru a le rechema atunci când lucrurile merg prost. Nu trebuie să existe cetăţeni de mâna a doua în Europa. Fiecare european are dreptul egal la aer curat. Recenta „foaie de parcurs a UE privind vehiculele curate” arată că guvernele şi industria ştiu exact ce trebuie făcut, trebuie doar să înceapă implementarea”, atrage atenţia Florent Grelier.
În prezent, automobilele pot fi vândute pe piața unică a UE odată ce au fost omologate într-un singur stat membru, dar nu există un sistem european care să asigure o retragere uniformă a autoturismelor.
Noile norme care permit retrageri la nivelul UE se vor aplica doar autoturismelor noi vândute începând cu septembrie 2020 – deci Europa rămâne cu flota de mașini diesel poluante care rezultă din Dieselgate.
La data de 18 martie 2019, Comisia Europeană a publicat o „foaie de parcurs europeană privind vehiculele curate” care s-a bazat pe lucrul cu experţii naţionali şi a prezentat soluţii concrete pentru „moştenirea” Dieselgate”. În acest context, T&E a analizat foaia de parcurs şi a făcut recomandări pentru punerea sa în aplicare.