Simplul fapt de a deschide portiera cu mâna cea mai îndepărtată de mâner poate salva viața unui biciclist. Cicliștii din Marea Britanie cer demararea unei campanii prin care noii șoferi să învețe tehnica olandeză de deschidere a portierei, iar românii ar putea lua exemplu de la ei.
Inventată acum vreo 50 de ani, în Olanda, manevra olandeză de deschidere a portierei presupune să faci această operațiune cu mâna cea mai îndepărtată de mâner. Dacă ești șofer, vei deschide portiera cu mâna dreaptă, iar dacă ești pasagerul din dreapta, cu mâna stângă.
Prin faptul că îți rotești puțin trunchiul, această mișcare te ajută să ai un unghi mai mare de vizibilitate decât dacă ai deschide ușa cu mână stângă, șofer fiind.
Copiii olandezi învață această manevră încă din școală, atât de la cadrele didactice, cât și acasă, de la părinții lor. În plus, la școala de șoferi este absolut necesar să cunoști această tehnică.
Potrivit Departamentului de Transporturi din Marea Britanie, numai în această țară, în anul 2015, au fost înregistrate 474 de accidente ale bicicliștilor cauzate de neglijența șoferilor de a deschide portiera. Iar între 2011 și 2015 au fost înregistrați 3.108 bicicliști răniți, din care opt au decedat ulterior.
În engleză, incidentul în care un biciclist este lovit în urma deschiderii unei portiere este numit „dooring”, iar diferite campanii au avut ca principal subiect aceste situații, precum și promovarea deschiderii portierei în stilul olandezilor, ca o soluție.
De exemplu, în Marea Britanie, grupul pentru cicliști „Cycling UK” cere demararea unei campanii pentru a face oamenii conștienți de gravitatea deschiderii portierei fără o asigurare prealabilă și predarea metodei olandeze de a deschide ușa unei mașini către noii șoferi.
„E mai sigur nu doar pentru bicicliști, dar și pentru motocicliști sau pentru cineva care merge cu un cărucior”, a subliniat Sam Jones, de la Cycling UK, pentru Telegraph.
Departamentul de Transport a anunțat că ia în considerare introducerea acestei manevre în campania Think!, care are rolul de a face străzile din această țară mai sigure.
Departamentul refuzase inițial propunerea cicliștilor, dar a luat-o din nou în calcul după ce secretarul pentru transport, Chris Grayling, a fost filmat în timp ce a lovit un biciclist cu portiera.
Ideea este sprijinită de reprezentantul Poliției comitatului Cambridgeshire, Jason Ablewhite, potrivit BBC: „Acest pas simplu pare o modalitate bună de a te asigura dacă nu cumva un biciclist se apropie și să reduci șansele de «dooring», în special într-un oraș aglomerat”.
Amenda maximă pe care o poți lua în Marea Britanie pentru lovirea unui biciclist cu portiera este de 1.000 de lire sterline, indiferent dacă victima a fost rănită sau a decedat, iar grupul Cycling UK susține că aceasta nu reflectă gravitatea infracțiunii.
Revista Outside a realizat un filmuleț în care demonstrează această metodă, iar video-ul a fost vizualizat pe Youtube de peste două milioane și jumătate de utilizatori.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=GzIf80eSfCg]