Opinie: De ce nu funcționează serviciul de bike-sharing

Helen Pidd, un editorialist de la The Guardian, explică de ce o nouă schemă  de bike-sharing din Manchester nu funcționează: – pentru că oamenii nu știu să împartă.

bike-sharing
foto: wikimedia commons

 

Pidd este autoarea unei cărți, Bicycle – The Complete Guide to Everyday Cycling și unul dintre locuitorii orașului Manchester care folosește frecvent bicicleta. Când i-a acuzat pe oameni că nu știu să împartă, ea s-a referit la cei care folosesc serviciile Mobike, cel mai mare operator de servicii bike-sharing din lume, cu sediul în China.

Serviciul de bike-sharing chinez a fost inaugurat în Manchester în urmă cu două săptămâni. Mobike nu funcționează cu stații fizice în care bicicletele să fie andocate, ci prin intermediul unei aplicații care permite deblocarea bicicletei prin scanarea unui cod QR. O plimbare de jumătate de oră costă puțin peste jumătate de euro (50 pence). După ce plimbarea s-a terminat, cel care folosește bicicleta o poate lăsa oriunde dorește, atât timp cât se află pe spațiul public.

Jurnalista britanică povestește că a văzut biciclete Mobike lăsate în canale, în tomberoane și că s-a săturat să folosească aplicația pentru că o trimite către zone rezidențiale, în curțile oamenilor, acolo unde este clar că există biciclete ascunse.

Aceasta spune că designerul chinez care a creat bicicletele i-a spus că sunt practic indestructibile și ar trebui să reziste patru ani fără să fie întreținute. Totuși, susține aceasta, a fost o problemă de câteva ore până când în oraș să apară niște persoane care să-și dea seama cum să dezactiveze GPS-ul și să distrugă încuietorile roților din spate.

„Dacă toată lumea ar fi la fel de egoistă, întregul sistem s-ar prăbuși”

Pidd își amintește că, săptămâna trecută, când a vrut să folosească serviciul, niciuna dintre cele opt biciclete disponibile în aplicație, în apropiere de casa ei, nu erau de fapt acolo. S-a enervat atât de tare, încât atunci când a ajuns în apropierea celei de-a noua biciclete și a văzut-o într-o curte și-a ieșit din minți și a bătut la ușă. A deschis un tânăr și jurnalista a întrebat dacă poate închirira bicicleta din curtea lui. Tânărul a răspuns că nu, că era a lui și că, oricum, avea nevoie de ea mai târziu. Femeia i-a explicat că nu așa funcționează sistemul, că bicicletele sunt publice și că dacă toată lumea ar fi la fel de egoistă ca el, întregul sistem s-ar prăbuși. Potrivit lui Pidd, reacția băiatului a fost să-și dea ochii peste cap și să-i amintească că ar fi violare de domiciliu dacă ar îndrăzni să intre în curtea lui să-i ia bicicleta.

bike-sharing
foto: wikimedia commonsmanche

Citește și: Ofo, Uber-ul serviciului de bike sharing, ajunge în Europa

Steve Pyer, managerul general de la Mobike din Marea Britanie, privește partea plină a paharului. Potrivit acestuia, locuitorii din Manchester iubesc bicicletele și fac în jur de 4.000 de călătorii zilnic, chiar și atunci când plouă.

Totuși, el adminte că numărul de acte de vandalism l-a luat prin surprindere. A fost mult mai rău decât în orice altă țară din Asia, unde Mobike operează cinci milionae de biciclete.

„În Singapore am lansat schema de bike-sharing în martie și de atunci au fost doar două plângeri despre încuietori rupte”, a declarat acesta.

Deși Pyre insistă că Mobike se așteaptă ca astfel de probleme să înceteze pe măsură ce noutatea dispare, Helen Pidd spune că nu va putea să dea vina pe chinezi dacă la sfârșitul perioadei pilot, de șase luni, vor decide să ia bicicletele și să plece într-un oraș mai bine-crescut.

spot_img

Ultimele știri