Bicicleta combină mișcarea și sănătatea cu eficiența energetică

Ziua Mondială a Eficienței Energetice ne reamintește că reducerea consumului de energie este esențială pentru un viitor sustenabil. În acest context, bicicleta se dovedește a fi un mijloc de transport extrem de eficient, consumând de până la șase ori mai puțină energie decât un automobil. Pe lângă impactul pozitiv asupra mediului, bicicleta contribuie și la sănătatea utilizatorilor, având un risc de deces cu 47% mai mic comparativ cu cei care folosesc transportul motorizat.

Deși guvernele se concentrează pe integrarea surselor regenerabile și extinderea capacităților de producție, eficiența energetică rămâne un domeniu insuficient valorificat.

Există un potențial uriaș de economisire a energiei, care ar reduce semnificativ nevoia de creștere a producției și ar contribui la diminuarea consumului global.

Eficiența energetică nu se referă doar la îmbunătățirea izolării clădirilor sau a instalațiilor industriale, ci și la optimizarea consumului în transporturi, un sector major al economiilor globale, unde se utilizează cantități semnificative de energie.

Aici, însă, potențialul de economisire este enorm și poate fi realizat nu doar prin motoare mai performante, ci și prin mijloace de transport mai eficiente.

Clubul de Cicloturism Napoca și Federația Bicicliștilor din România subliniază că „bicicleta este mijlocul de transport terestru cel mai eficient din punct de vedere energetic.”

Comparativ cu mersul pe jos, trenul sau autovehiculele, bicicleta depășește toate aceste moduri de transport în termeni de eficiență.

„Studiile arată că deplasarea pe bicicletă, la o viteză de 15-20 km/h, consumă de două-trei ori mai puțină energie decât mersul pe jos, de patru-cinci ori mai puțină decât mopedul sau trenul și de șase-opt ori mai puțină decât utilizarea unui automobil cu mai mulți pasageri”, declară reprezentanții Federației.

Infografic Transport sustenabil/Federația Bicicliștilor din România (FBR)/FB
Infografic Transport sustenabil/Federația Bicicliștilor din România (FBR)/FB

De asemenea, eficiența energetică a unui automobil modern este de aproximativ 25%, similară cu eficiența corpului uman în procesul de transformare a alimentelor în energie mecanică.

În schimb, bicicleta are aproape 100% eficiență în transmiterea energiei de la picioare la roți.

Se estimează că bicicleta este de trei ori mai eficientă din punct de vedere energetic decât mersul pe jos, iar viteza sa este de trei până la patru ori mai mare.

Mai mult, bicicleta poate transporta, de obicei, de zece ori mai mult decât propria sa greutate, un raport mult mai bun comparativ cu automobilele.

„Sectorul transporturilor trebuie să primească mai multă atenție, cu un accent pe reducerea transporturilor motorizate și promovarea celor care sunt mai eficiente energetic, cum ar fi transportul feroviar pe distanțe lungi și transportul public și bicicletele în zonele urbane și periurbane”, transmit reprezentanții Clubului de Cicloturism Napoca.

Foto: Ciclurile vieții, ©Peadlam.ro/Fb
Foto: Ciclurile vieții, ©Peadlam.ro/Fb

Revoluția pe două roți iVelo – un proiect de bikesharing al Asociației Green Revolution care transformă transportul urban în unul sustenabil

Lansat în 2009, proiectul iVelo, susținut de organizația Green Revolution, a adus în prim-plan o soluție simplă și eficientă pentru problemele de poluare și congestionare din orașele românești.

Cu un centru și doar 100 de biciclete disponibile pentru închiriat, inițiativa și-a propus să răspundă nevoii de mobilitate verde și să sprijine decarbonizarea transportului urban.

După mai bine de un deceniu, iVelo se află acum într-o poziție de leadership în domeniul mobilității sustenabile, cu un impact semnificativ asupra orașelor în care este implementat.

  • 35 de locații în București, Constanța și Timișoara,
  • 850 de biciclete disponibile pentru închiriat,
  • Peste 1,2 milioane de utilizatori,
  • Reducere de 2.608 tone de emisii de CO2 de la începutul proiectului.

Peste 1,2 milioane de utilizatori au ales deja să adopte această metodă de transport mai ecologică și mai sănătoasă, ceea ce a dus la o reducere de aproximativ 2.608 tone de emisii de CO2, potrivit datelor Asociației.

iVelo nu doar că oferă o alternativă la transportul motorizat, dar joacă un rol crucial în educarea publicului și în influențarea autorităților pentru integrarea bicicletei în planurile de mobilitate urbană.

„Obiectivul nostru principal a fost de a face o schimbare de paradigmă în transportul urban, dar și în mentalitatea oamenilor.” – transmit reprezentanții proiectului.

În centrul viziunii iVelo se află nu doar soluțiile ecologice, ci și sănătatea cetățenilor, iar succesul proiectului subliniază necesitatea de a pune oamenii pe primul loc în dezvoltarea infrastructurii urbane.

Proiectul Green Revolution continuă să militeze pentru o mobilitate urbană sustenabilă, demonstrând că bicicletele pot fi nu doar un mijloc de transport, ci o schimbare fundamentală a stilului de viață urban.

Pedalatul schimbă orașele – de la aer mai curat, la o economie mai puternică

În ciuda provocărilor, tot mai mulți oameni încep să aprecieze mersul pe bicicletă ca pe o modalitate de a descoperi România într-un ritm mai lent și mai conștient.

Activitatea este, totodată, o alegere benefică pentru sănătate, studiile arătând că cicliștii au un risc de deces cu 47% mai mic decât cei care folosesc transportul motorizat.

În fiecare an, poluarea aerului cauzează aproximativ 240.000 de decese în Europa, dintre care 29.000 sunt înregistrate în România, potrivit Agenției Europene de Mediu.

Transportul motorizat este un factor major al acestei crize, fiind principala sursă de emisii de dioxid de azot și benzen în zonele urbane.

Mai multe biciclete pe străzi înseamnă un aer mai curat pentru toți.

Ciclismul nu doar că îmbunătățește sănătatea publică și calitatea aerului, dar aduce și beneficii economice, stimulând locurile de muncă și dezvoltarea urbană.

În plus, mersul pe bicicletă reduce poluarea fonică, o problemă adesea ignorată, dar care, potrivit cercetărilor, poate fi la fel de nocivă ca poluarea aerului.

Zgomotul produs de traficul rutier depășește frecvent limitele recomandate, afectând sănătatea și calitatea vieții.

În plan social, bicicleta este și un mijloc de mobilitate mai accesibil decât mașina, permițând oamenilor să aibă mai multe opțiuni profesionale și de recreere.

Pentru persoanele în vârstă, pedalatul poate însemna și o modalitate de a rămâne activi mai mult timp.

Citește și:

Bicicletele electrice I’Velo – O nouă alternativă bikesharing pentru Timișoara

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri