Daniel Dăianu: De ce ar trebui să avem o taxă pe carbon

Introducerea unei taxe pe carbon este un subiect intens discutat la nivel global, în contextul intrării în vigoare a acordului climatic de la Paris. Unii economiști se opun unor asfel de măsuri care ar putea avea un impact negativ asupra creșterii economice. Află părerea specialistului Daniel Dăianu, fost ministru de finanțe și actual profesor universitar.

taxă pe carbon schimbări climatice daniel dăianu

 

Prezent la o dezbatere pe tema schimbărilor climatice, Daniel Dăianu a fost întrebat despre oportunitatea introducerii unei taxe pe carbon, care ar obliga statele și companiile să plătească pentru cât poluează. Economistul a explicat de ce ar fi adecvată o astfel de taxă.

Fac parte dintr-un grup care re-examinează sursele de finanțare ale bugetului Uniunii Europene, iar una dintre sursele luate în calcul este această taxare. Eu o privesc nu numai din perspectivă stric pecuniară, ca o sursă posibilă pentru alimentarea bugetului Uniunii Europene, care este menit sa asigure bunuri publice cetățenilor Uniunii Europene. O privesc și dintr-o perspectivă, să spunem, morală, pentru că lupți împotriva unui fenomen extrem de nociv, poluarea.

Cine s-ar putea opune taxei pe carbon

Prin acordul climatic de la Paris, aproape 200 de state și-au asumat adoptarea unor măsuri care să prevină creșterea temperaturilor cu mai mult de 2 grade Celsius, raportat la nivelurile pre-industriale (1970). Pe lângă angajamentele de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, statele dezvoltate ar trebui să colecteze până în 2020 câte 100 de miliarde de dolari anual, pentru țările în curs de dezvoltare, care se luptă deja cu impactul schimbărilor climatice.

Chiar și în lipsă de fonduri, taxarea poluării s-ar putea  să se dovedească o măsură greu de implementat, potrivit economistului Daniel Dăianu.

În 2008 – 2009, schimbarea de climă domina dezbaterea publică, până să izbucneacă criza financiară. În Europa, erau dificultăți în a ajunge la un acord și vă spun că cel mai puternic lobby în Parlamentul European a fost din partea industriei auto. Guvernele din țările mari aveau o industrie auto dezvoltată. Şi deodată nu s-a mai discutat despre schimbarea de climă. De ce? Pentru că a impune standarde înseamnă să te ocupi de emisii și uitați ce a ieșit la iveală. Industria auto are un lobby foarte bine articulat și au și resurse pe care le pun la bătaie. A trebuit să se întâmple ceva cumplit ca să iasă la iveală nu doar o minciună monstruoasă, ci și practici puțin spus rușinoase pentru această industrie. Întrebarea este: de ce a ieșit numai acum? Pentru că se știa.

Dăianu avertizează că țintele asumate prin acordul de la Paris sunt „mult diluate” și, chiar și așa, ar fi nevoie de voință politică și de schimbare culturală pentru a le atinge.

spot_img

Ultimele știri