Reabilitarea termica a locuintelor va putea fi facuta cu ajutorul unor imprumuturi garantate de stat la care vor avea acces si persoanele fizice, proprietare a locuintelor, nu numai asociatiile de proprietari, se arata intr-un proiect de ordonanta postat pe site-ul Ministerului Dezvoltarii si Turismului, al carui scop este deblocarea pietei constructiilor si reducerea consumului de energie.
Insa, pentru a putea accesa acest imprumut, proprietarul trebuie sa dispuna de cel putin 10% din valoarea lucrarilor, diferenta putand fi obtinuta printr-un imprumut garantat de stat. O alta noutate introdusa in actul normativ este ca, pe perioada efectuarii lucrarilor, proprietarii locuintelor sunt scutiti de impozitul pe cladire si nu sunt obligati nici sa plateasca taxele pentru avizul de constructie.
Izolarea peretilor, a subsolului si a acoperisului
In ceea ce priveste lucrarile de reabilitare termica, acestea cuprind interventiile la anvelopa cladirii, repararea sau inlocuirea instalatiei de distributie a agentului termic – incalzire si apa calda -, a centralei termice de bloc sau de scara, respectiv la cladirea tip locuinta unifamiliala, introducerea unor sisteme alternative pentru asigurarea energiei pentru apa calda de consum, iluminat sau incalzire, precizate in raportul de audit energetic.
Interventiile la anveloparea cladirii presupun izolarea termica a peretilor exteriori, inlocuirea tamplariei exterioare cu tamplarie performanta din punct de vedere energetic, termo-hidro izolarea acoperisului si termoizolarea planseului peste subsol, in cazul in care parterul cladirii, prin proiectare, are functiunea de locuinta.
Etapele necesare realizarii lucrarilor
Pentru reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare sunt necesare expertizarea tehnica si auditul energetic al cladirii, dupa care se obtine decizia de interventie si certificatul de urbanism. Ulterior se proiecteaza lucrarile, se obtine autorizatia de construire si se intocmeste antecontractul pentru executarea lucrarilor. Etapa urmatoare cuprinde finantarea executarii lucrarilor de reabilitare termica, contractarea si decontarea lucrarilor si receptia acestora.
Finantarea
Lucrarile de reabilitare sunt "finantate atat din surse proprii ale beneficiarilor, reprezentand maximum 10% din valoarea lucrarilor, cat si din credite bancare contractate de beneficiari si garantate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. – I.F.N. In numele si in contul statului, reprezentand maximum 90% din valoarea lucrarilor".
Fondul va fi mandatat de Ministerul Finantelor sa emita garantii in numele si in contul statului in favoarea finantatorilor care acorda credite beneficiarilor pentru executarea lucrarilor de reabilitare, intre minister si Fond incheindu-se in acest sens o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarii prin credite bancare cu garantie guvernamentala.
"Beneficiarul va garanta prin angajament asumat de catre proprietarii locuintelor unifamiliale sau ai celor din cladirile tip bloc de locuinta, in calitate de fidejusori, pentru recuperarea sumelor neplatite de beneficiar, rezultate din executarea garantiilor (…) sau, prin instituirea unui drept de gaj general asupra tuturor bunurilor mobile si imobile prezente si viitoare", se arata in proiect.
Plafonul anual al garantiilor se stabileste de Ministerul Finantelor si se aproba prin Hotarare a Guvernului. Conditiile de garantare a garantiilor guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiari, banci si operatori economici cu activitate in constructii, precum si regulile de gestionare a garantiilor se vor stabili prin normele de aplicare a ordonantei de urgenta, elaborate de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului si aprobate prin Hotarare a Guvernului, in termen de 15 zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta.