Cumpărăturile online protejează mai mult mediul decât cele din magazin?

Atunci când facem cumpărături, vrem să economisim cât mai mult timp și cât mai mulți bani. Din aceste puncte de vedere, s-ar părea că shoppingul online câștigă detașat în fața celui din magazinele fizice. Dar din punctul de vedere al mediului înconjurător, care este cea mai „verde” varianta de a face cumpărături?

Cumpărăturile online protejează mai mult mediul decât cele din magazin?

În Germania, 65% din populație cumpărase ceva online în 2013. În 2016, biroul de recensământ din SUA a estimat că shoppingul online din al doilea trimestru au crescut cu 15,8% față de aceeași perioadă din anul precedent.

La prima vedere, cumpărăturile online câștigă în fața celor făcute direct de la magazin, din punctul de vedere al protejării mediului înconjurător. Magazinele fizice folosesc electricitate tot anul și trebuie să fie prevăzute cu aer condiționat, pe când cele online îți livrează orice produs acasă, prin doar câteva click-uri, fără a mai fi nevoie de un intermediar. În plus, produsele online sunt livrate împreună cu multe alte colete, salvând astfel mediul de gazele emise de mașinile clienților care s-ar fi deplasat la magazin.

De fapt, chestiunea cumpărăturilor online este mult mai complicată decât pare. De exemplu, dacă un client comandă online trei perechi de pantofi, din care returnează două, a crescut de trei ori emisia de gaze periculoase pentru perechea pe care a cumpărat-o. Numai în Germania, fiecare a treia comandă online este returnată. Asta înseamnă mai mult de 250 de milioane de pachete returnate pe an.

Așadar, impactul pozitiv pe care l-ar fi putut avea cumpărăturile online, ținând cont că un transport distribuie mai multe colete și înlocuiește deplasarea mai multor clienți la magazin, este anulat de impactul negativ al retururilor. Reducerea gazelor cu efect de seră s-ar reduce numai dacă o comandă online înlocuiește trei drumuri și jumătate cu mașina către magazinul fizic, dacă 25 de colete sunt livrate simultan sau dacă acea comandă online scutește clientul de un drum de 50 de kilometri.

În timp ce unele studii sugerează că shoppingul online este asociat cu mai  puține emisii de dioxid de carbon decât magazinele fizice, alte studii avertizează că eficiența în primul caz stimulează un nou consum. La o concluzie asemănătoare a ajuns și un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Delaware: „Am constatat că numărul total de kilometri parcurși de vehicule nu a scăzut deloc datorită creșterii cumpărăturilor on-line”, a spus liderul studiului Arde Faghri, profesor de inginerie civilă și de mediu și director al Centrului de transport Delaware. „Acest lucru sugerează că oamenii folosesc timpul pe care îl economisesc prin cumpărăturile pe internet pentru a face alte lucruri, cum ar fi ieșirea la restaurante sau la cinema sau vizitarea prietenilor”.

De fapt, studiul a arătat că anumite emisii de gaze au crescut cu 20% din 2001 până în 2011.

Cumpărăturile online protejează mai mult mediul decât cele din magazin?

Cum poți să ajuți mediul când faci cumpărături

  • Dacă îți comanzi ceva online, nu cere ca pachetul să-ți fie livrat în cel mai scurt timp posibil, pentru că asta va crea dificultăți firmei de curierat să combine mai multe colete în același cartier.
  • Reciclează ambalajele în care îți sunt livrate produsele (carton, folie, spumă poliuretanică etc).
  • Dacă trebuie să faci un drum cu mașina la magazin, cumpără la vrac și cantități mai mari, pentru a evita să faci des același traseu.
  • Alege magazinele fizice care sunt aproape de tine, iar până acolo mergi pe jos sau cu bicicleta, chiar dacă asta va înseamna să te întorci cu produsele în brațe.
  • Evită să faci cumpărături impulsiv. Întreabă-te mereu: „Am nevoie cu adevărat de acest produs?”
spot_img

Ultimele știri