Agenda 2030 a ONU definește 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă, dintre care educația pentru sustenabilitate joacă un rol central în formarea tinerelor generații. Programele educaționale, precum SustainEdu, implementează metode interactive pentru a învăța elevii despre mediu, economisirea resurselor și reducerea inegalităților. Aceste inițiative contribuie la dezvoltarea unui comportament responsabil, necesar pentru realizarea obiectivelor globale până în 2030.
Într-o lume aflată sub presiunea unor provocări globale tot mai mari, cum ar fi schimbările climatice, inegalitățile economice și sociale, precum și degradarea mediului, Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă a fost adoptată de către Națiunile Unite în 2015 ca un plan de acțiune universal pentru protejarea planetei și promovarea unui viitor echitabil pentru toți.
Cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD), cunoscute și sub denumirea de Obiective Globale, formează o agendă de acțiune ambițioasă pentru următorii 15 ani.
Acestea vizează eradicarea sărăciei extreme, combaterea inegalităților și injustiției și protejarea planetei, cu termenul de realizare până în 2030.
Unul dintre cele mai importante instrumente pentru realizarea acestor obiective este educația, iar aceasta joacă un rol cheie în formarea unei generații de tineri care nu doar că înțeleg problemele cu care se confruntă lumea, dar sunt și capabili să găsească soluții inovative și aplicabile pentru a le rezolva.
În acest context, programele educaționale care promovează educația pentru sustenabilitate reprezintă fundamentul unei economii responsabile și al unui viitor mai bun pentru toți.
Obiectivele Agendei 2030
- Fără sărăcie: Eradicarea sărăciei în toate formele sale şi în orice context.
- Foamete zero: Eradicarea foametei, asigurarea securităţii alimentare, îmbunătăţirea nutriţiei şi promovarea unei agriculturi durabile.
- Sănătate şi bunăstare: Asigurarea unei vieţi sănătoase şi promovarea bunăstării tuturor la orice vârstă.
- Educaţie de calitate: Garantarea unei educaţii de calitate şi promovarea oportunităţilor de învăţare de-a lungul vieţii, pentru toţi.
- Egalitate de gen: Realizarea egalităţii de gen şi împuternicirea tuturor femeilor şi a fetelor.
- Apă curată şi sanitaţie: Asigurarea disponibilităţii şi managementului durabil al apei şi sanitaţie pentru toţi.
- Energie curată şi la preţuri accesibile: Asigurarea accesului tuturor la energie la preţuri accesibile, într-un mod sigur, durabil şi modern.
- Muncă decentă şi creştere economică: Promovarea unei creşteri economice susţinute, deschise tuturor şi durabile, a ocupării depline şi productive a forţei de muncă şi a unei munci decente pentru toţi.
- Industrie, inovaţie şi infrastructură: Construirea unor infrastructuri rezistente, promovarea industrializării durabile şi încurajarea inovaţiei.
- Inegalităţi reduse: Reducerea inegalităţilor în interiorul ţărilor şi de la o ţară la alta.
- Oraşe şi comunităţi durabile: Dezvoltarea oraşelor şi a aşezărilor umane pentru ca ele să fie deschise tuturor, sigure, reziliente şi durabile.
- Consum şi producţie responsabile: Asigurarea unor tipare de consum şi producţie durabile.
- Acţiune climatică: Luarea unor măsuri urgente de combatere a schimbărilor climatice şi a impactului lor.
- Viaţa acvatică: Conservarea şi utilizarea durabilă a oceanelor, mărilor şi a resurselor marine pentru o dezvoltare durabilă.
- Viaţa terestră: Protejarea, restaurarea şi promovarea utilizării durabile a ecosistemelor terestre, gestionarea durabilă a pădurilor, combaterea deșertificării, stoparea şi repararea degradării solului și stoparea pierderilor de biodiversitate.
- Pace, justiţie şi instituţii eficiente: Promovarea unor societăți pașnice și incluzive pentru o dezvoltare durabilă, a accesului la justiție pentru toţi şi crearea unor instituţii eficiente, responsabile şi incluzive la toate nivelurile.
- Parteneriate pentru realizarea obiectivelor: Consolidarea mijloacelor de implementare și revitalizarea parteneriatului global pentru dezvoltare durabilă.
Programele educaționale pentru sustenabilitate în România
În România, un exemplu relevant de program educațional dedicat sustenabilității este SustainEdu, desfășurat în perioada mai-decembrie 2024.
Acest program a adus împreună 1.700 de elevi și profesori din 36 de școli și licee din mai multe orașe ale țării, inclusiv Brașov, București, Iași, Ploiești, Timișoara și Cluj.
Proiectul a fost realizat cu sprijinul Asociației Ascendis și Raiffeisen Bank România, având ca scop educarea tinerelor generații în privința celor 17 ODD-uri și a principiilor de bază ale sustenabilității.
Elevii și profesorii participanți au avut oportunitatea de a învăța, prin metode interactive, despre importanța protejării mediului, economisirea resurselor și reducerea inegalităților.
De asemenea, au avut ocazia să pună în practică ceea ce au învățat, abordând teme precum reciclarea, risipa alimentară, reducerea consumului de energie și combaterea discriminării.
În cadrul workshop-urilor și activităților educaționale, tinerii au fost încurajați să vină cu idei concrete de soluții pentru problemele cu care se confruntă mediul și societatea în prezent.
Metode interactive pentru învățarea sustenabilității
Una dintre trăsăturile distinctive ale programului SustainEdu a fost utilizarea unor jocuri educaționale interactive care au permis elevilor să învețe într-un mod captivant și aplicabil.
Printre acestea s-au numărat un board game dezvoltat de Organizația Națiunilor Unite, precum și o metodologie bazată pe LEGO Serious Play, un joc care încurajează gândirea creativă și colaborarea.
Aceste jocuri au oferit participanților o modalitate interesantă de a înțelege concepte esențiale legate de sustenabilitate, în timp ce dezvoltau abilități de lucru în echipă și de rezolvare a problemelor.
Carmen Ciuraru, coordonator programe la Asociația Ascendis, a spus despre succesul programului: „Am mers în școli și licee cu misiunea de a-i învăța pe elevi noțiuni de bază despre sustenabilitate. Bilanțul de până acum al programului ne-a demonstrat încă o dată că tinerii sunt extrem de receptivi, curioși și dornici să facă parte dintr-un viitor mai sustenabil și au venit cu idei concrete în această direcție. De exemplu, în multe școli, elevii au propus campanii de reciclare, reducerea risipei alimentare și inițiative pentru economisirea energiei sau programe de informare și socializare care să reducă discriminarea.”
Astfel, elevii nu doar că au învățat despre sustenabilitate, dar au avut și posibilitatea de a propune soluții pe care să le implementeze în comunitățile lor, demonstrând astfel că educația pentru sustenabilitate are un impact direct asupra comportamentului lor de zi cu zi.
Sustenabilitatea în România și progresul către Agenda 2030
România a adoptat Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă în linie cu angajamentele internaționale ale Națiunilor Unite.
De asemenea, în 2023, țara noastră s-a aflat pe locul 40 din 166 de țări într-un clasament global referitor la progresul în atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, realizat de Sustainable Development Report.
Deși au fost înregistrate progrese, România se confruntă cu provocări semnificative, în special în domeniul educației pentru dezvoltare durabilă și al implementării de soluții practice la nivel local.
În acest context, educația tinerelor generații este esențială pentru atingerea acestor obiective.
Tinerii trebuie să fie conștienți de impactul pe care îl pot avea alegerile lor asupra mediului și economiei și trebuie să învețe cum să adopte comportamente responsabile în viața de zi cu zi.
Din păcate, există încă o lipsă de programe educaționale care să abordeze aceste teme la scară largă.
Prin urmare, inițiativele precum SustainEdu reprezintă un pas important pentru dezvoltarea unei culturi sustenabile în România și pentru integrarea principiilor sustenabilității în educație.
„Înțelegerea principiilor sustenabilității încă de pe băncile școlii este cheia dezvoltării unei economii responsabile. Tinerii sunt cei care vor lua decizii care vor influența viitorul, iar educația pentru sustenabilitate este esențială pentru a le forma o mentalitate orientată către soluții ecologice și economice responsabile”, a spus Andreea Porojan, Sustainability & CSR Manager la Raiffeisen Bank România.
Importanța educației pentru sustenabilitate
În acest sens, educația pentru sustenabilitate joacă un rol fundamental în realizarea obiectivelor Agendei 2030.
Aceasta nu doar că informează și educă tinerii cu privire la problemele globale, dar îi și motivează să adopte comportamente responsabile și să se implice activ în găsirea soluțiilor pentru provocările cu care se confruntă planeta.
Prin programe educaționale interactive și participative, tinerii pot învăța să devină lideri ai schimbării în comunitățile lor, să colaboreze pentru a atinge obiective comune și să acționeze în mod responsabil față de mediu și societate.
Educația pentru sustenabilitate devine, treptat, un pilon fundamental pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă și pentru construirea unui viitor mai echitabil și mai ecologic pentru toți.
#sustenabilitate #educatieverde #dezvoltaredurabila #agenda2030 #ecoeducatie #viitorsustenabil #sustainabledevelopment #climateaction #cleanplanet #sustainablefuture