Intr-un interviu pentru Cotidianul, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, explica de ce vrea panouri solare numai peste blocuri si confirma ca va aviza programele cu soseaua de coasta si plajele la primarii, cerute de seful sau de partid, Radu Mazare.
Ce se intampla cu programul “Casa Verde”?
Am cerut noului director al Administratiei Fondului pentru Mediu, Vlad Marcoci, sa refaca ghidul pentru aplicarea programului “Casa Verde”. Trebuie sa se modifice modul de acreditare a firmelor care vor participa la acest program, modul in care se va stabili cine va putea beneficia, pe motiv ca nu mi se pare corect ca sa se aplice primul venit, primul servit, la SRL. Totodata banii se puteau duce in locuinte unifamiliale de vacanta, astfel ca eficacitatea programului era nula. Si pentru ca banii s-ar fi dus in afara UE, pe motiv ca sistemele de panouri solare sunt mai ieftine in China, de aceea ghidul va fi refacut.
Eu vreau sa cuplez acest program cu cel de reabilitare termica a blocurilor, pe motiv ca la asociatiile de locatari este factura cum este. Daca am monta panouri solare si blocul este reabilitat termic, implicit scade factura si poate fi scos de pe lista celor care iau subventie pentru caldura. Pe langa asociatiile de locatari, de acest program ar putea beneficia scolile, caminele, institutiile publice.
Cum se va realiza cumularea celor doua programe, “Casa Verde” cu cel de reabilitare a blocurilor?
Am avut o discutie deja cu Ministrul Dezvoltarii, Vasile Blaga. Finantarile provenind din doua surse, se vor putea face independent, adica asociatia de locatari sa ceara fonduri pentru anvelopare de la Ministerul Dezvoltarii, iar pentru sisteme de incalzire neconventionala, de la Administratia Fondului pentru Mediu.
Programul rabla ramane valabil?
Da. 60.000 de masini vechi vor putea fi schimbate, iar prima de casare va fi de 3.800 de lei.
Ce se intampla cu proiectul “Rosia Montana”? Stiti in ce stadiu este?
Stiu in proportie de 60-70%. Am avut discutii cu avocatii, in ceea ce priveste procesele pe care le avem cu firma canadiana. Am cerut un istoric al proiectului, iar luni m-am intalnit cu ambasadorul Canadei la Bucuresti, Marta Moszczenska, in care am abordat, pe langa altele, si acest subiect. Atat tema utilizarii cianurilor in minerit cat si proiectul de exploatare de la Rosia Montana necesita analize complexe mentru a putea fi conturata o pozitie. Am rugat-o pe doamna ambasador sa-mi acorde un ragaz de 2-3 saptamani pentru a realiza aceasta analiza.
Veti interzice vanatoarea in Delta?
Vreau sa stau de vorba cu oamenii locului. Am avut deja vreo doua discutii telefonice cu conducerea Deltei. In momentul cand termin cu organizarea Ministerului si cu bugetul, vom vedea de Masterplanul Deltei Dunarii, care se tot implementeaza de vreo patru ani, dar practic nu s-a facut nimic. Exista finantare europeana dar nu s-a lucrat mai deloc pentru accesarea ei pentru zona de Delta. Dupa ce voi rezolva cu bugetul, ma voi duce acolo sa discut cu toti, incepand de la factorul politic decizional pana la cel local, de la primar pana la guvernatorul Deltei. Vom vedea daca va fi nevoie sa ii ajutam de aici, de la centru, sau va trebui sa trimitem oameni acolo. E pacat sa nu facem ceva. Delta Dunari este un brend al Ronmaniei, la fel ca si Dacia.
Veti sustine realizarea Soselei de coasta, proiectul primarului Constantei Radu Mazare?
Acolo s-a facut un studiu de fezabilitate, a existat o aplicatie pentru o finantare din fonduri Phare in valoare de 7 milioane de euro nerambursabili, bani care s-au pierdut. Eu voi sustine constructia soselei de costa. Mai ales ca acesta sosea este legata cu proiectul de stopare a eroziunii litoralului romanesc, a falezelor. Este necesara aceasta soseaua de costa pe motiv ca in Constanta sunt doi poli tursitici, partea de nord, statiunea Mamaia a orasului si partea de sud, Peninsula. Pentru partea de nord exista deja studiile avansate pentru o finantare europeana mare, 35-40 de milioane de euro, in prima faza. Acesta zona va fi zona permanenta turisitica, cu vestigii. Legatura intre cele doua zone se face, in prezent, pe un singur bulevard supraaglomerat. Ca sa poti sa faci consolidare de faleza ai nevoie de un drum tehnologic, de acces, pe care sa mearga basculantele cu pietris. Conform documentatiilor de la Apele Romane, aprobate deja de toti factorii decizionali, acest drum trece exact pe unde ar trebui sa treaca soseaua de coasta. El va avea 5,5 kilometri.
Ce proiecte vreti demara anul acesta? Dar in ceilalti ani de mandat?
In privinta programelor care trebuie sa continue am in gand Marea Debarasare, Programul National de Stimulare a Innoirii Parcului Auto, mai simplu spus “Rabla”, dar si Programul de realizare de spatii verzi in localitati.
In plus, intentionez ca anumite proiecte, precum “Marea Debarasare”, sa fie multiplicate si pe alte tipuri de deseuri, astfel incat sa grabim implementarea sistemul de colectare selectiva a deseurilor. Trebuie sa gasim solutii urgente pentru reimpadurire, dezvoltarea de perdele forestiere in jurul aglomerarilor urbane ca solutie de “aer” pentru comunitate si preventie pentru zonele in care inundatiile nu contenesc sa se produca. O alta axa de discutie cu autoritatile locale se refera la identificarea rapida a unor solutii pentru realizarea de gropi de gunoi ecologice, reabilitarea retelelor de apa/apa uzata.
Voi demara proiecte legate de inundatii. Am cerut bani Guvernului pentru combaterea si prevenirea inudatiilor, inca negociem cu Ministerul Finantelor cat sa primim. Problema este ca noi puteam accesa bani de la UE pentru lucrari hidrotehnice din 2007. Insa s-a preferat sa se dea bani de la buget. Daca se faceau documentatiile pentru accesarea banilor europeni, acum faceam licitatiile si nu mai era nevoie sa cerem atatia bani de la bugetul de stat. Saptamana trecuta premierul Emil Boc, domnul Dan Nica si domnul Vasile Puscas au fost la Bruxelles si au obtiunt o reducere a termenilor de accesare a fondurilor europene. S-a gasit intelegere si intr-o viitoare sedinta de guvern vom modifica legea achizitiilor.
Veti cere padurile de la Ministerul Agriculturii?
Da. O sa trebuiasca sa am discutii cu toti factorii implicati. Nu va fi o decizie neaparat politica. Va trebui sa tinem cont de realitati, pentru ca atata timp cat spun in strategiile Ministerului Mediului ca nu se poate lupta impotriva inundatiilor, daca nu faci impaduriri si nu stopezi taierile ilegale, nu pot face nimic daca nu avem in subordine padurile. Eu am programe de impadurire, logic fac padurea si o predau.
Ce se intampla cu “dreptul firmelor de a polua”, certificatele de emisii CO2?
Exista in lucru un proiect de modificare a hotararii de Guvern nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Practic se va face o realocare. Proiectul completeaza cadrul legislativ in domeniul schimbarilor climatice, respectiv al comercializarii certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera si contribuie la indeplinirea obligatiilor Romaniei ca stat membru al UE, avand in vedere ca penalitatile trebuie sa aiba aceeasi valoare in toate statele, pentru a nu fi distorsionata piata.
Astfel, in proiectul de act normativ au fost introduse taxe pentru emiterea autorizatiei privind emisiile de gaze cu efect de sera, diferentiat in functie de emisiile totale anuale ale instalatiei. Pentru fabricile care au instalatii cu emisii anuale totale mai mici sau egale de 50 de ktone se va percepe o taxa in cuantum de 300 de lei, pentru cele cu instalatii care emit anual peste 50 de ktone si mai mici sau egale de 500 de ktone taxa este de 600 de lei, iar tot ce este peste 500 de ktone se va taxa cu 900 de lei.
Veti accesa fonduri europene pentru a compensa deficitul de bani pe care nu o sa-l primiti de la Guvern?
Am trimis o hartie la Comisia Europeana prin care am intrebat ce se intampla cu toate proiectele depuse, inclusiv astazi (n.r., 26 ianuarie) a fost la Comisie o discutie pe unul dintre ele. Trebuie sa le lasam usurel, important este sa avem bugetul, iar partea de investitie sa-si faca treaba si pe urma intram pe chestiuni de strategie si de viitor.
Ce se intampla la nivelul conducerii Garzii Nationale de Mediu?
A aparut deja decizia pentru Silvian Ionescu, noul comisar general. Acolo sunt niste probleme de organizare. O parte din atributiile unor corpuri de control din minister o sa le dam garzii de mediu.
Cati oameni o sa plece din Ministrul Mediului, in urma ordonantei de reducere a posturilor din aparatul central cu 20%?
Ce pot sa va spun este ca noi nu avem surplus de angajati, din contra. Discutabila este zona profesionalismului unor angajati si aici ne ducem si cautam cauze: salarii mici. La momentul aparitiei ordonantei din decembrie posturile vacante insumau peste 10% din totalul posturilor maxime care pot fi ocupate in minister.
Care sunt probeleme de mediu ale Romaniei?
Convingerea mea este ca, cel putin in materie de mediu, nu o sa acceptam niste principii sanatoase de convietuire, de la simpla actiune de a arunca tigara pe jos, pana la hartia de eugenie sau altceva, de la a invata sa ducem sticla la sticla sau hartia la hartie. Vom scoate niste masuri suficient de dure, astfel incat sa ne convinga. Eu nu cred ca nemtii s-au nascut nemti. Pentru orice decizie pe care am luat-o trebuie sa am o masura dura pe un timp indelungat de 1-2 ani si pe urma se invata in cei 7 ani de acasa. Astfel o sa ajungem ca parintele sa-i zica copilului “sa nu arunci pe strada, ca vine amenda acasa”.
Ce veti face cu plajele? Veti rezilia contracatele incheiate de fostul ministru al mediului, Sulfina Barbu?
Cred ca se poate gasi o formula, dar trebuie sa o discut cu premierul si cu ministrul Turismului, Elena Udrea. Exista varianta ca plajele sa se dea in administrare temporara, pe timpul sezonului, catre primariile care au statiuni declarate, deci unde se face turism 2 luni jumatate – patru, in Mamaia, in Eforie, in Neptun, in Olimp si Costinesti, unde sunt plaje turistice. Acolo primaria aproba planul urbanistic zonal, ce se pune si cum se pune pe plaja. Pe urma, ca sa se elimine ce s-a intamplat in Mamaia, s-a inchiriat plaja la o firma care nu avea nici o legatura cu turismul, iar aceasta a subinchiriat, astfel ca opreatorii hotelieri au ajuns sa inchirieze plaja la a cincea mana. Iar in ceea ce priveste constructiile ilegale de pe plaja, primaria nu mai are instrumendul demolarii administrative pentru ca este domeniul public al statului. Ori daca trec plaja temporar, pe perioada derularii sezonului, la primarie, aceasta ii va putea sanctiona pe cei care construiesc ilegal.
Dupa ce se termina sezonul, cine o sa se ocupe de plaje?
Ministerul Mediului, prin Directia Aplor Dobrogea Litoral. Sunt doua probleme cu plajele din Romania: 1) Firmele care au luat in utilizare plajele, prin acel contract de intretinere sau o colaborare, care de fapt nu au nici o treaba si au subinchiriat si 2) problema hotelierilor care trebuie sa aiba chestiunea asta in pachetul de servicii, pentru ca in momentul in care vindeau biletul de cazare, aveau si masa si mic dejun si sezlongul pe plaja. A fost o nebunie in 2006 cand Ministerul Mediului a dat plajele cum a vrut, iar hotelierii au trebuit sa se duca sa subinchirieze.