Parizienii si turistii sunt atat de incantati de proiectul autoritatilor locale, de acum un an, privind inchirierea bicicletelor, incat primarul Bertrand Delanoe propune o initiativa similara cu masinute electrice.
Potrivit ideii promovate de edilul-sef al Parisului, un sofer ar putea lua o masina pentru a se deplasa dintr-un punct in altul in oras, dupa care sa o lase la destinatie si sa plateasca doar pentru cate minute a folosit-o.
Planul are sustinatori si adversari – unii sunt incantati pentru ca pretul benzinei creste constant, iar parcarea in oras da mari dureri de cap. Altii, dimpotriva, considera ca ar fi un pas inapoi, ar fi si mai aglomerat, iar dependenta de masini a paralizat deja orasul.
Programul, numit Autolib, ar putea incepe in a doua parte a anului 2009 sau la inceputul lui 2010 cu 4.000 de masini electrice, dintre care 2.000 in Paris si 2.000 in suburbiile orasului.
Utilizarea in comun a masinilor incepe sa devina o moda in multe tari, unele companii private, cum ar fi Zipcar, inregistrand succese in acest domeniu in SUA sau in alte state.
Autolib va fi insa un proiect public al primariei din Paris.
Avand in vedere experienta programului cu biciclete, Velib, noul proiect va permite soferilor sa inchirieze o masina de la una dintre cele 700 de parcari sub si supraterane si sa o lase in alt loc. Nu au fost date prea multe detalii organizatorice – privind monitorizarea parcarilor, acceptarea carnetelor de sofer internationale ale turistilor sau cat va costa inchirierea masinilor – pana cand programul nu e aprobat oficial.
Viceprimarul Annick Lepetit spune ca Autolib va fi benefic pentru cei care doresc sa-si cumpere prima lor masina, pentru ca-i va determina sa nu aleaga un vehicul poluant. Elsa Bergamo, o studenta in varsta de 21 de ani, fan al proiectului Velib inca din prima zi, nu are carnet de conducere, pentru ca e destul de scump. Ea spune ca nu toata lumea isi poate permite o masina, deci ideea edililor ar putea fi bine venita. Unii membri ai Partidului Verde critica planul, desi acesta se refera la masini electrice, pentru ca doresc reducerea folosirii masinilor de orice fel. Pascal Husting, presedinte al organizatiei Greenpeace Franta, crede insa ca Autolib ar fi un pas in directia corecta.
Pentru mai multe informatii viziteaza Cotidianul