Copsa Mica – metafora Cinematica

Text de Raul Cazan

De ce un tanar regizor independent din New York ar face un film despre Copsa Mica? Pentru ca problemele mediului inconjurator sunt suficiente in a construi o metafora a decaderii lumii contemporane. Asaltul industriei impotriva naturii si demnitatii umane deschide poarta unor abordari noi in arta cinematografica, spune Ryan Uzilevsky, autorul filmului „The River of Copsa Mica“.

Americanul a poposit in Bucuresti, iar primul loc public in care a intrat a fost redactia „Green Report“. A fost cu totul intamplator sau destinul Green Report are o propensiune catre Brooklyn, New York.

Raul din Copsa Mica: Filmul

Pelicula arata viata unui copil din Copsa Mica afectat de violenta Primului Razboi Mondial. Speriat de fabrica metalurgica ce a fost construita in orasul sau, baiatul fuge de acasa, trece raul – o initiere orfeica – si spera sa gaseasca tiganii despre care auzise in povestile bunicii.

Ii gaseste, insa, dincolo de orice proba a veridicitatii istorice, tiganii sunt o comunitate tribala condusa de un saman, un lider spiritual, iar supusii sai – o mixtura de popor protoistoric si personaje din „Mad Max“.

Filmul intra intr-un realism magic. Cu ajutorul unor ritualuri samanice, copilul vede un viitor apocaliptic pentru tara sa. De aici, micutul isi propune rezolutia de a ajunge politician atunci cand va fi mare. Visul sau este de a rescrie istoria localitatii in care s-a nascut, printr-o schimbare a paradigmei  politice. Aceasta ar trebui sa ignore ideologiile socialiste, fasciste ori incidenta celui de-al Doilea Razboi Mondial si sa tina cont doar de dreptul la libertate ludica intr-un mediu dionisiac, salbatic si conturat fictional in padurea prin care haladuiesc tiganii liberi.

Autenticitate si fictiune

In zilele petrecute in Romania, Ryan a facut o vizita „postproductie“ la Copsa Mica. Metafora filmului de fictiune surpaseaza realitatile si autenticitatea geografica sau istorica, spunea, anterior vizitei, regizorul. Intorcandu-se de la Copsa Mica si dupa un periplu prelungit in zona saseasca a Ardealului, tot el imi declara:
 
„Hey, trebuie sa schimb filmul. Acum nici nu ma mai pot uita la el. Voi incerca sa fiu mai… authentic“. Desi abordarea va fi in acelasi realism magic plantat in Romania de dinaintea comunismului, mici schimbari vor fi operate la montaj, ne asigura regizorul. „O sa reeditez filmul dupa o munca de doi ani, ba, mai mult, ii voi atasa si un scurt documentar“.

Razboiul la Copsa Mica

Copsa Mica e foarte interesanta geografic, este intersectia multor culturi, dar cumva face legatura catre al Doilea Razboi Mondial, ale carui repercusiuni le simtim si acum. Ultimul razboi inseamna varful revolutiei industriale cu transformarea sa extrema: industria militara, spune Ryan. Copsa Mica este, in acest sens, un simbol al degradarii mediului. „Imaginea monstrului de otel acoperit cu negru de fum in mijlocul unui peisaj transilvan de vis ma face sa ma gandesc la un animal mitologic care se hraneste cu verdele naturii si cu plamanii oamenilor“.

Industrializarea cu poluarea pe care o produce, cu problemele sale economice duce la distrugerea lenta. Forma ultima a acestei distrugeri a naturii de catre industrie este razboiul. Protejarea naturii ne protejeaza de razboi, de pieire.

Ce va ramane in urma noastra? Precum anticii ne-au lasat izvoare istorice materiale, ruine de cetati, piramide, unelte de metal si alte cele, noi vom lasa mostenire pentru arheologii de peste 2000 de ani acesti monstri innegriti. „Suntem o civilizatie destul de saraca, nu crezi?“, zambeste Ryan.

Ecologia in filmul de fictiune

Ecologia incepe sa se infiltreze tot mai profund in industria filmului. Acum se premiaza documentare cu aceasta tematica, insa acestea au greaua
caracteristica de a se prezenta realist, analitic sau descriptiv. Hollywood a testat piata cu blockbusters precum „The Day After Tomorrow“, dar si acestea intra pe un pattern hollywoodian consacrat: distrugeri la scara mare, efecte speciale. Filmele independente sunt inaintea Hollywoodului, crede Ryan. Industria filmului de acolo isi trage seva ideatica. Astfel, „cred ca operarea cu metafore ancorate in ecologie, precum cazul filmului meu, va fi un curent ce nu va putea fi ignorat la Hollywood“.
 

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri