Consiliul miniştrilor Mediului din UE a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice

Consiliul miniştrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice pentru statele membre unde acestea deţin o cotă de piaţă redusă, a anunțat Ministerul Mediului.

„După mai bine de 13 ore de negocieri, Consiliul miniștrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat marți, 09 octombrie 2018, noua formă a Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare. Astfel, a fost menținută propunerea Comisiei Europene pentru obiectivele de reducere a emisiilor cu 15% pentru anul 2025, pentru ambele segmente de vehicule”, se arată în comunicatul instituției.

O noutate o reprezintă diferenţierea ţintelor pentru anul 2030 între segmente: 30% pentru vehicule comerciale uşoare; 35% pentru autoturisme”, se spune în comunicat.

O altă decizie a Consiliului se referă la modificarea valorii de referinţă pentru 2030, în cazul vehiculelor cu emisii zero şi scăzute (ZLEV), pentru autoturisme, de la 30% la 35%. De asemenea, a fost recunoscut rolul vehiculelor plug-in-hybrid (PHEV) în tranziţia la electro-mobilitate, prin contribuţia acestora la mecanismul de stimulare pentru creşterea cotei de piaţă a ZLEV.

Numărul mașinilor ecologice vândute în România s-a dublat în primele cinci luni ale anului

Pornind de la propunerea României, se menţionează în documentul citat, s-a inclus un stimulent specific pentru producătorii de ZLEV în statele membre, unde acest tip de vehicule are o cotă de piaţă sub 60% din media UE, raportată la nivelul anului 2021. În acest caz, contribuţia acestora va fi dublată.

„Principiul de bază de la care a pornit propunerea noastră a fost asigurarea accesului cetăţenilor cu venituri scăzute la vehiculele curate. Acest lucru este demonstrat de cota de piaţă redusă a ZLEV în unele state membre. În cazul României, deşi avem una dintre cele mai generoase subvenţii din UE pentru ZLEV, adică până la 10.000 de euro prin programul ‘Rabla Plus’, constatăm că este foarte dificil să creştem cota de piaţă pentru aceste autovehicule, care în prezent este peste 0,2%, din cauza puterii de cumpărare mai reduse. Această decizie a Consiliului reprezintă un avantaj real pentru români, deoarece îi va motiva pe producătorii auto să vândă vehicule ecologice la preţuri accesibile în România, pentru a îşi îndeplini ţintele”, a declarat Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul Mediului, care a reprezentat România la lucrările Consiliului miniştrilor Mediului din UE.

Consiliul miniştrilor Mediului din UE s-a reunit marţi, 9 octombrie, la Luxemburg. Pe lângă dezbaterile asupra Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, agenda reuniunii a inclus şi adoptarea poziţiei comune a UE pentru Conferinţa ONU privind schimbările climatice (COP24) de la Katowice şi, de asemenea, pentru Conferinţa ONU privind diversitatea biologică (COP14 CBD). În ambele cazuri, România a susţinut necesitatea atingerii unui numitor comun între statele membre.

„Pentru a reuşi, trebuie să ne îndreptăm toţi în aceeaşi direcţie. Altfel, eforturile unora vor fi anulate de lipsa de acţiune a altora”, a atras atenţia ministrul Graţiela Gavrilescu.

De asemenea,  Consiliul miniștrilor Mediului din UE dezbate țintele de emisii din sectorul auto pentru perioada următoare; România a susținut propunerile ambițioase de reducere a emisiilor de CO2, dar solicită acces extins la nivelul societății pentru vehiculele ecologice.

În cadrul lucrărilor Consiliului miniștrilor Mediului din Uniunea Europeană, reprezentații statelor membre au dezbătut propunerile pentru perioada următoare. Propunerea inițială a Comisiei Europene, din noiembrie 2017, prevede reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și autoutilitarele noi până în 2030, cu un obiectiv
intermediar vizând reducerea cu 15%  până în 2025.

În cadrul dezbaterilor, România, reprezentată de Grațiela Gavrilescu, a susținut adoptarea țintelor ambițioase de reducere a emisiilor. Totodată țara noastră a solicitat asigurarea unor prețuri accesibile pentru vehiculele curate, astfel încât achiziția de astfel de vehicule să fie la îndemâna majorității românilor.

Sustainable Mobility Forum – Program multianual pentru instalarea a 400 de stații de încărcare pentru mașini electrice în București

Astfel, România a înaintat celorlalte state membre o propunere prin care producătorii și importatorii de autovehicule vor fi stimulați să comercializeze acest tip de vehicule la prețuri accesibile pentru piețele din State Membre cu venituri medii reduse (cu valoarea PIB-ului pe cap de locuitor sub 60% din media UE, la nivelul anului 2013).
În mod concret, potrivit propunerii României, orice vehicul cu emisii reduse comercializat într-un stat membru care se regăsește în această situație va avea o valoare echivalentă cu două vehicule comercializate în statele cu venituri medii ridicate, raportat la îndeplinirea țintelor impuse industriei.

Producătorii vor fi astfel stimulați, pentru îndeplinirea țintelor, să susțină comercializarea vehiculelor la prețuri
adaptate la puterea de cumpărare a cetățenilor din statele cu venituri medii mai mici.

”Accesul consumatorilor la vehiculele curate este un element cheie în atingerea obiectivelor de către producători. Comportamentul consumatorilor este dictat în principal de către cost. În România, precum și în alte State Membre cu venituri medii reduse, creșterea cotei de piață a vehiculelor curate nu se poate atinge decât prin asigurarea acestor vehicule la un preț accesibil pentru consumatori. De aceea, credem că este imperativ ca prin acest regulament să găsim o cale prin care producătorii de autovehicule să fie stimulați să ofere și soluții de mobilitate cu emisii scăzute de carbon cu costuri mici”, a declarat Grațiela Gavrilescu.

 

 

spot_img

Ultimele știri