Cine beneficiaza de ajutor de stat pentru certificate verzi?

Aproape 100 de companii vor beneficia de ajutorul de stat de 578 de milioane de euro privind achiziția de certificate verzi.

  • Statul român va excepta aproape 100 de companii industriale de la obligația de a achiziționa o mare parte din certificatele verzi incluse în prețul energiei.
  • Concret, statul nu va plăti niciun leu, dar valoarea certificatelor verzi va rămâne una aproape de cota minimă din lege: 29,4 euro.
  • Schema de ajutor a fost aprobată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului 20/2025, care urmează să fie transformată, cel mai probabil, în lege în Camera Deputaților, în sesiunea din toamnă.
  • Companiile beneficiare vor plăti doar între 15% și 25% din valoarea unui certificat verde, dar nu mai puțin de 0,5 euro/MWh. La fiecare MWh, conform legislației, trebuie achiziționat 0,46 certificate verzi.
  • Printre firmele potențiale beneficiare se numără Alro Slatina, Liberty Galați, Petrom. Peste 14% din energia consumată în România va beneficia de acest ajutor de stat.
  • În schimb, producătorii de energie verde își văd în continuare afectate afacerile și profiturile. O firmă care produce energie regenerabilă primește pentru fiecare MWh un număr de certificate verzi, pe care apoi le vinde furnizorilor de energie, care le decontează la consumatorii finali.

În total, ajutorul de stat de la plata certificatelor verzi pentru marile companii consumatoare de energie se va ridica la 1,35 miliarde de euro în perioada 2014-2031.

Conform OUG 20/2025, statul român prelungește până în 2024 o schemă de stat aplicată timp de un deceniu, între 2014 și 2023.

Ajutor de stat de 578 de milioane de euro

Schema de ajutoare de stat care va fi aplicată până în 2031 are o valoare de 578 de milioane de euro. 

Valoarea schemei de ajutor din perioada 2014–2023 a fost de 3,55 miliarde lei (746 de milioane de euro).

Singura necunoscută a ajutorului de stat este dacă regulile de aplicare vor fi cele din OUG 20/2025 sau dacă Parlamentul va modifica ordonanța și o va transforma în lege în acest an.

Deja Senatul, prima cameră a legislativului, a aprobat și modificat parțial OUG 20/2025 în primăvară. În toamnă, Camera Deputaților va urma să stabilească regulile finale ale aplicării ajutorului de stat de 578 de milioane de euro.

„În sensul Comunicării Comisiei – Orientări din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie (2022/C 80/01), denumită în continuare CEEAG, România a primit aprobarea autorităților de mediu europene pentru aplicarea acestei scheme”, precizează reprezentanții guvernului în documentele care însoțesc textul legislativ și consultate de Green Report.

Foto: Liberty, Galaţi SA Sursa: Liberty Galaţi | Facebook
Foto: Liberty, Galaţi SA Sursa: Liberty Galaţi | Facebook

Statul nu plătește nimic

Guvernul a aprobat o nouă schemă de ajutor de stat pentru marii consumatori industriali energointensivi (prin OUG publicată în Monitorul Oficial pe 31 martie 2025).

Aceasta continuă și extinde mecanismul de exceptare parțială de la plata certificatelor verzi, în vigoare între 2014–2023, prin care statul sprijină industria expusă la costuri mari cu energia și concurență internațională.

Ajutorul constă în reducerea obligației de plată a certificatelor verzi – companiile vizate vor achita doar 15% sau 25% din costul acestora, în funcție de sectorul de activitate, dar nu mai puțin de echivalentul a 0,5 euro/MWh. Procentul diferă în funcție de codul CAEN.

Diferența nu este plătită de stat direct către producătorii de energie regenerabilă, ci aceștia vor suporta pierderea (rămasă necompensată), în lipsa unui mecanism alternativ. 

În 2025, costul unui certificat verde este de circa 146 de lei (29,4 euro), iar obligația furnizorilor este de 0,496 CV/MWh livrat.

Cum se aplică schema de stat a certificatelor verzi

Schema certificatelor verzi din România sprijină producția de energie din surse regenerabile. 

Furnizorii de energie electrică sunt obligați să achiziționeze anual un număr de certificate verzi proporțional cu energia furnizată.

Costul este transferat în factura finală a consumatorilor.

Anumiți mari consumatori industriali pot fi exceptați parțial (până la 85%) de la plata acestor certificate, în baza unei scheme de ajutor de stat (HG 495/2014), dacă îndeplinesc criterii precum intensitate energetică ridicată și măsuri de eficiență.

Aplicarea ajutorului de stat în practică:

Marile companii nu mai plătesc integral certificatul verde pe fiecare MWh consumat. Plătesc doar un procent redus (15% sau 25%, în funcție de sector), dar nu mai puțin de 0,5 euro/MWh.

Diferența rămasă nu este plătită nici de companii, nici de stat.

Furnizorii cumpără în continuare certificatele verzi conform cotei legale (ex. 0,496 CV/MWh în 2025).

Dar pentru energia livrată companiilor exceptate, furnizorii nu recuperează integral costul certificatului.

Producătorii de energie regenerabilă suportă pierderea – practic, acele certificate rămân nevândute sau se vând la prețuri minime, în contextul unui surplus pe piață.

Foto: Liberty, Galaţi SA Sursa: Liberty Galaţi | Facebook
Foto: Liberty, Galaţi SA Sursa: Liberty Galaţi | Facebook

14,56% din energia consumată beneficiază de ajutor de stat

De la 1 ianuarie 2025, cota estimată de achiziție de certificate verzi destinate subvenționării producției de energie regenerabilă a crescut marginal, de la 0,4946974 certificate verzi/MWh la 0,496 certificate verzi/MWh, conform unui ordin ANRE.

Aceasta cotă este obligatorie pentru furnizorii de energie și cu costuri suportate de consumatori.

Certificatele verzi se pot tranzacționa la prețuri cuprinse între 29,4 și 35 de euro/certificat, conform deciziilor ANRE.

Acum, consumatorii de energie electrică plătesc în facturi 7,5 bani/kWh, fără TVA, în contul acestor certificate verzi.

Impactul în prețul energiei a urcat astfel de la circa 0,0719 lei/kWh plus TVA la aproximativ 0,0721 lei/kWh plus TVA. 

Pentru 2024, ANRE a stabilit cota obligatorie de achiziție de certificate verzi pe baza consumului final de energie electrică, diminuat cu o cantitate exceptată de 7.355,3518 GWh din perioada respectivă.

Asta înseamnă că 14,56% din energia consumată în România va fi exceptată de la achiziția certificatelor verzi.

Asta pentru că, la nivelul anului trecut, consumul final de energie electrică a înregistrat un salt de 1,8%, până la 50,508 miliarde kWh.

Cine sunt beneficiarii schemei de stat?

Schema de stat care va fi aprobată în acest an se adresează companiilor care au beneficiat de scutirea achiziției certificatelor verzi și până în 2024.

În programul 2014–2023 au fost exceptate 88 de companii, printre care Alro, ArcelorMittal, OMV Petrom, Rompetrol, Azomureș, Kronospan.

Valoarea ajutorului acordat în acea perioadă a fost de 3,55 miliarde lei (746 de milioane de euro).

Prin Hotărârea Guvernului nr. 495/2014, în România a fost instituită o schemă de ajutor de stat privind exceptarea unor categorii de consumatori finali de la aplicarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

În primul an de aplicare a ajutorului de stat, anul 2014, au fost 37 de companii beneficiare:

  • Brikston Constructions Solutions SA,
  • SC Messer Romania Gaz SRL,
  • TMK Artrom SA,
  • TMK Reșița SA,
  • SC Elsid SA,
  • Stirom SA,
  • Silcotub SA,
  • SC Alum SA,
  • SC Alro SA,
  • Vimetco Extrusion SRL,
  • SC Lafarge Ciment România SA,
  • ArcelorMittal Galați SA,
  • Carpat Cement Holding SA,
  • ArcelorMittal Hunedoara SA,
  • Rompetrol Rafinare SA,
  • SC OMV Petrom SA (Rafinăria Petrobrazi),
  • Chimcomplex Borzești,
  • Saint Gobain Glass România SRL,
  • Azomureș SA,
  • Celco SA,
  • SC Romcarbon SA,
  • STG Steel SRL,
  • Greentech SA,
  • Greenfiber International SA,
  • Kastamonu România SA,
  • Linde Gaz România (puncte de lucru Galați și Râmnicu Vâlcea),
  • Carmeuse Holding SRL
  • și Ciech Soda România.

Valorile cele mai mari au fost pentru Alro SA, cu un cuantum între 10 și 30 de milioane de euro, și ArcelorMittal, cu 5 până la 10 milioane de euro, conform datelor obținute de Green Report de la Ministerul Energiei.

Companiile din cadrul Asociației Marilor Consumatori Industriali de Energie (AMCIE) au fost cele care au susținut acest ajutor de stat. 

Într-o reacție pentru Green Report, companiile din asociație susțin că „doar printr-un astfel de ajutor de stat, sectorul industrial rămâne competitiv în contextul concurenței internaționale și al costurilor tot mai mari pentru energie”.

Conform unei evaluări a autorităților, aproape 100 de companii ar urma să beneficieze de ajutorul de stat până în 2031.

Posibilii pierzători

Noua schemă de ajutor de stat a generat reacții critice din partea producătorilor de energie regenerabilă.

Foto: Parc fotovoltaic Teiuş, Alba Sursa: Ministerul Energiei | Facebook
Foto: Parc fotovoltaic Teiuş, Alba Sursa: Ministerul Energiei | Facebook

Companiile din acest sector se văd ca pierzătoare în urma legislației care se află acum în dezbatere în Camera Deputaților.

Deși măsura urmărește protejarea competitivității industriilor energointensive, efectele sale colaterale lovesc direct în finanțarea producției de energie curată, întrucât statul nu compensează diferența dintre obligația reală de achiziție de certificate verzi și sumele reduse plătite de beneficiari.

„Astfel, producătorii de energie verde riscă să rămână cu un număr mare de certificate nevândute sau vândute la prețuri minime, în contextul unui excedent pe piață și al lipsei unui mecanism de echilibrare”, avertizează organizațiile RWEA (Asociația Română pentru Energie Eoliană), PATRES (Organizația Patronală a Producătorilor de Energie Regenerabilă din România) și RPIA (Asociația Industriei Fotovoltaice din România).

„Modificările legislative afectează grav veniturile producătorilor de energie verde și riscă să conducă la falimente și blocaje în investiții”,

solicitând autorităților „să renunțe la intervențiile neprevăzute care afectează stabilitatea pieței”, potrivit unei reacții comune a celor trei asociații.

Ce spune OUG 20/2025

Principalele prevederi ale OUG 20/2025, consultată de Green Report, stabilesc cadrul legal pentru aplicarea noii scheme de ajutor de stat acordate companiilor energointensive din România.

Art. 1

(1) Se aprobă instituirea unei scheme de ajutor de stat, având ca obiectiv exceptarea de la aplicarea prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a unui procent din cantitatea de energie electrică livrată consumatorilor industriali energointensivi.

Este vizată susținerea activităților din sectoare expuse unui risc semnificativ – fie din cauza intensității energetice, fie a expunerii la comerțul internațional – în conformitate cu art. 107 alin. (3) lit. c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cu prevederile CEEAG – Comunicarea Comisiei din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie (2022/C 80/01).

(2) Ajutorul de stat se acordă cu condiția ca beneficiarii să plătească din costurile aferente obligației de achiziție de certificate verzi:

  • fie un procent de 15% pentru activitățile prevăzute în anexa nr. 3a (cele mai expuse sectoare),
  • fie un procent de 25% pentru cele din anexa nr. 3b.

În toate cazurile, reducerea aplicată nu poate conduce la plata unei sume mai mici decât echivalentul în lei al valorii de 0,5 EUR/MWh anual în contul obligației respective.

Art. 6

(1) Schema de ajutor de stat se aplică până la data de 31 decembrie 2031, data-limită pentru acordarea exceptării.

(2) Bugetul total al schemei este echivalentul în lei al sumei de 578,4 milioane euro, iar valoarea ajutoarelor de stat acordate nu va depăși 150 de milioane euro anual.

 

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri