Cea mai rară specie de urangutan, împinsă spre dispariţie de construirea unui baraj în Sumatra

Cea mai rară specie de urangutan ar putea fi împinsă spre dispariţie după ce o instanţă indoneziană a aprobat construirea unui baraj în insula Sumatra, potrivit BBC.

Barajul, cu un cost de construcţie evaluat la 1,5 miliarde de dolari, va fi amplasat în pădurea Batang Toru din provincia Sumatra de Nord. 

În regiune trăiesc însă urangutanii Tapanuli, care au fost identificaţi ca specie distinctă abia în 2017. Doar 800 dintre aceştia trăiesc în prezent sălbăticie şi toţi în acest ecosistem. 

Barajul hidroenergetic, programat să fie finalizat în 2022, va fi construit chiar în inima pădurii tropicale Batang Toru, care găzduieşte, de asemenea, alte specii rare precum Hylobates agilis (o specie de gibon) şi Panthera tigris sumatrae (tigrul de Sumatra). 

Construcţia va furniza energie electrică provinciei Sumatra de Nord şi va fi operat de compania indoneziană PT North Sumatra Hydro Energy. 

Potrivit ziarului Jakarta Post, barajul va fi construit de firma chineză de stat Sinohydro, iar Banca Chinei va fi una dintre cele câteva bănci internaţionale care finanţează proiectul. 

Grupul pentru protecţia mediul înconjurător, Forumul Indonezian pentru Mediu (Walhi) a intentat la începutul acestui an un proces împotriva administraţiei din Sumatra de Nord, contestând decizia sa de a lumină verde proiectului. 

Cu toate acestea, Curtea Administrativă din Medan, capitala Sumatrei de Nord, a respins acum procesul, deschizând calea pentru construirea barajului. Potrivit judecătorilor, o propunere care detalia impactul proiectului asupra mediului a fost găsită a fi în concordanţă cu reglementările existente. 

Walhi a declarat că va ataca această decizie. 

Profesorul Serge Wich, un specialist în conservarea primatelor de la Universitatea John Moores din Liverpool, care fusese chemat de instanţă să evalueze impactul pe care proiectul îl va avea asupra urangutanilor, s-a declarat „dezamăgit” de decizia instanţei. 

Specialistul a declarat că evaluarea de mediu din spatele proiectului conţine „cu siguranţă greşeli” şi că a fost „uimit” că acesta a fost lăsat să continue. 

Activitatea umană afectează comportamentul și cultura cimpanzeilor

Profesorul Wich, unul dintre oamenii de ştiinţă care a confirmat existenţa speciei Tapanuli în 2017, a declarat că barajul va separa populaţia de urangutani deja mică, grupată în prezent în trei zone din pădurea Batang Toru. 

„Ei construiesc barajul de fapt unde densitatea acestei specii este cea mai mare, deci, prin urmare, este cea mai proastă zonă unde poate fi construit”, a indicat el. 

Una dintre cele trei zone în care trăiesc urangutanii Tapanuli nu va fi afectată de construcţia barajului, însă, potrivit lui Wich, „este foarte riscant” ca aceasta să rămână singura zonă unde vor continua să trăiască aceste primate. 

„Vor fi în număr foarte mic, insuficient pentru o populaţie viabilă. Există multe alte locuri în Indonezia unde s-ar putea construi barajul … nu este clar de ce trebuie construit aici. Construcţia sa va împinge clar urangutanii spre dispariţie”, a precizat el. 

Walhi, grupul de activişti pentru mediu, a solicitat Băncii Chinei să nu mai finanţeze proiectul.

„Ca principalul finanțator al lui Batang Toru, Banca Chinei ar putea să se retragă și să oprească construirea barajului”, a declarat directorul executiv Dana Tarigan.

Bank of China a spus anterior că nu comentează proiecte specifice.

Dar spune că „luăm în considerare toți factorii relevanți atunci când formulăm politici și luăm decizii”.

Oamenii de știință declară că populația urangutanilor este cea mai amenințată specie de maimuță din lume.

„Cu mai puțin de 800 de exemplare rămase în lume, orangutanul Tapanuli este deja cea mai periclitată specie de maimuță din lume”, a spus Matthew Nowak, directorul de cercetare al Programului de Conservare a Orangutanului în 2017 din Sumatra.

spot_img

Ultimele știri