Razele soarelui care încălzesc acoperișurile și campusurile școlare sunt o resursă neexploatată, dar care ar putea contribui la scăderea facturilor la energie electrică, potrivit unui nou studiu.
Studiul, publicat în numărul din aprilie al revistei Environmental Research Letters, arată că dacă școlile ar profita de tot spatiul viabil pentru panourile solare ar putea permite acestora să asigure 75% din necesarul lor de energie electrică și saă reducă amprenta de carbon în sectorului educației cu până la 28%.
În același timp, panourile solare ar putea ajuta școlile să se deconecteze de la rețelele alimentate cu gaze naturale și centralele electrice de cărbune care produc particule, dioxid de sulf și oxizi de azot – poluanți atmosferici care pot contribui la ploile acide și smog, și boli pulmonare și cardiovasculare.
„Aceasta este o acțiune pe care o putem lua, care aduce beneficii mediului și sănătății umane într-un mod real și semnificativ”, a declarat cercetătorul de la Stanford, Gabrielle Wong-Parodi, autor al studiului.
Actualul studiu sugerează că investițiile în proiectele solare corecte – cu stimulente adecvate din partea statelor – ar putea elibera banii necesari în bugetele școlilor.
„Școlile plătesc oricum energia electrică”, a declarat Wong-Parodi, profesor asistent de știință a sistemului pământ la Școala de Științe a Pământului, Energiei și Mediului (Stanford Earth) din Stanford. „Aceasta este o modalitate, în unele cazuri, de a-și reduce costurile. Dacă există o reducere sau o subvenție, se poate întâmpla mai repede”.
Instituțiile de învățământ reprezintă aproximativ 11% din consumul de energie al clădirilor din SUA și 4% din emisiile de carbon ale națiunii. Însă, în timp ce potențialul panourilor solare asupra locuințelor și afacerilor a fost studiat pe scară largă, cercetările anterioare au ignorat în mare măsură clădirile școlare.
Dincolo de efectele măsurabile asupra poluării aerului și a facturilor la electricitate, panourile solare pot oferi, de asemenea, noi oportunități de învățare pentru studenți și elevi.
„Luăm această idee abstractă a regenerabilelor ca pe ceva care poate reduce emisiile gazelor cu efect de țară și o face palpabilă”, a declarat Wong-Parodi.
Potrivit studiului, nu este viabil din punct de vedere economic pentru instituțiile de învățământ să cumpere sisteme solare pe acoperiș în orice stat. Mai degrabă, proiectele pot avea sens din punct de vedere financiar pentru școli dacă contractă o companie care să instaleze, să dețină și să opereze sistemul și să vândă energie școlii la un preț stabilit.
Instalarea panourilor pe școli ar putea aduce economii anuale de 4 miliarde de dolari numai în SUA, în cazul în care fiecare tonă de carbon eliberată în aer se presupune că va costa societatea 40 de dolari.
Beneficiile estimate include costul deceselor premature și a altor efecte asupra sănătății legate de poluarea aerului din centralele electrice.