Un raport stiintific al Comisiei Europene publicat ieri, dar retras imediat de pe site-ul CE, confirma faptul ca emisiile de carbon provenite din productia de nisipuri bituminoase este “semnificativ mai mare decat media emisiilor poluante provenite din industria combustibililor conventionali”.
In 2008, Uniunea Europeana a emis o hotarare prin care legifera reducerea cu 10% a emisiilor care provin din industria de extractie a petrolului si din transporturi. Legea este menita sa stimuleze industria petroliera sa foloseasca mai putine surse de carburanti poluanti si sa inverzeasca procesul si tehnicile de extractie.
Detaliile despre felul in care pot fi atinse aceste tinte se afla in acest moment doar in faza unor discutii ce au loc cu usile inchise. Guvernul canadian a pus insa o presiune imensa pe Comisia Europeana ca sa aplice aceleasi masuri si in cazul nisipurilor bituminoase, desi acestea au un impact mult mai mare decat extractia petroliera conventionala.
Primul ministru canadian, Stephen Harper, a discutat aceasta propunere doar cu presedintele Comisiei, José Manuel Barroso, intr-una dintre nenumaratele intalniri la nivel inalt, cu reprezentanti ai industriei petroliere si cu personalitati europene influente.
Comisia Europeana a refuzat in mod repetat sa participe la aceste intalniri si a refuzat, de asemenea, notele si alte documente legate de lobby-ul facut de Canada. Retragerea raportului, ieri, de pe site-ul Comisiei Europene, sugereaza o politica de manipulare a procesului de implementare a unui punct cheie din legislatia de mediu a UE, comenteaza asociatia pan-europeana T&E, care activeaza in domeniul sustenabilitatii energiei si transporturilor.
Canada doreste ca Uniunea Europeana sa aplice aceeasi legislatie si pentru nisipurile bituminoase pe care o aplica productiei de petrol conventional, in ciuda emisiilor semnificativ mari care rezulta din extragerea si procesarea nisipurilor bituminoase. Studiul retras ieri arata ca emisiile carburantilor extrasi din nisipurile bituminoase sunt cu 23% mai nocive decat cele care provin din sursele de petrol obisnuit: 107,3 grame de dioxid de carbon pe megajoule de energie, comparativ cu 87,1 grame.
Intr-o dezbatere publica pe aceasta tema, din iulie 2009, Uniunea Europeana a furnizat o cifra aproximativ identica, de 107 grame de dioxid de carbon pe megajoule, in cazul nisipurilor bituminoase. Dar in martie 2010, din proiectul de lege privind implementarea masurilor de inverzire au fost inlaturate toate informatiile care demonstrau valori diferite in cazul sisturilor bituminoase, desi acelasi raport continea date comparative pentru alti carburanti cu emisii mari de carbon.
Eliminarea acestor cifre din planul de implementare a masurilor a fost urmata de nenumarate interventii din partea guvernului canadian, in ianuarie 2010. Potrivit lui Nusa Urbancic, specialist al asociatiei T&E, “initial, Comisia a spus ca datele stiintifice au fost necesare pentru a fi stabilite cifrele pentru emisiile de dioxid de carbon provenite din nisipurile bituminoase. Datele erau deja disponibile dintr-o multitudine de surse, dar acum, cand Comisia are propriile sale date, nu mai exista nicio scuza pentru a amana aceasta actiune”.
“Extragerea combustibililor din nisipurile bituminoase este una dintre cele mai nocive metode cunoscute de om pentru a produce carburanti. Daca Uniunea Europeana sa gandeste sa reduca emisiile de carbon, trebuie sa tratam diferit una dintre cele mai poluante surse de combustibil. Regulile UE pentru carburantii nepoluanti, convenite cu peste doi ani in urma, nu valoreaza mai mult decat hartia pe care au fost scrise atata vreme cat nisipurile bituminoase nu sunt catalogate ca diferite fata de sursele conventionale de petrol”.