CE propune reducerea cu 90% a emisiilor de dioxid de sulf generate de transportul maritim

Comisia Europeana (CE) propune reducerea continutului de sulf al combustibililor utilizati in transportul maritim cu pana la 90 %, iar al emisiilor de pulberi in suspensie cu pana la 80%.

Potrivit reprezentantilor CE, beneficiile aduse sanatatii publice sunt cuprinse intre 15 si 34 miliarde euro, depasind cu mult costurile estimate, care se situeaza intre 2,6 si 11 miliarde euro.

"Prezenta propunere reprezinta un important pas inainte in reducerea emisiilor atmosferice generate de sectorul transportului maritim, sector aflat intr o crestere rapida. Aceasta va contribui la solutionarea problemelor persistente legate de calitatea aerului, care continua sa afecteze milioane de europeni. Propunerea face parte dintr un program de transformare care va pregati sectorul pentru provocarile viitoare", a declarat Comisarul european pentru mediu, Janez Potočnik.

Propunerea prevede reducerea, incepand cu 1 ianuarie 2015, a continutului maxim permis de sulf din combustibilii marini utilizati in zone sensibile precum Marea Baltica, Marea Nordului si Canalul Manecii, de la nivelul precedent de 1,5 % la 0,1 %.  In alte zone trebuie sa realizeze, pana la 1 ianuarie 2020, o reducere si mai importanta, de la 4,5 % la 0,5 %.

Navele echipate cu instalatii de epurare a gazelor arse

Ca alternativa la utilizarea combustibililor cu continut scazut de sulf, li se va permite navelor sa utilizeze tehnologii echivalente precum instalatiile pentru epurarea gazelor arse. Alte modificari importante propuse se refera la raportarea si verificarea mai uniformizate si la alinierea dispozitiilor privind esantionarea la standardele internationale.

Propunerea ar trebui sa fie introdusa progresiv din 2015 pana in 2020.
Pana atunci Comisia va elabora, in 2012, o serie de masuri pe termen mediu si lung in cadrul unui „set de instrumente pentru un transport pe apa sustenabil”, care sa promoveze transportul sustenabil si competitiv pe distanta scurta.

Cu toate ca noile reguli vor pune probleme sectoarelor implicate, utilizarea tehnologiilor alternative de reducere a emisiilor va diminua semnificativ costurile de punere in conformitate si va stimula inovarea si utilizarea eficienta a resurselor.

Revizuirea propusa reprezinta un efort de a solutiona problemele persistente legate de calitatea aerului, anticipand o revizuire mai vasta a politicii in domeniul aerului, pe care Comisia o va efectua inainte de 2013. Propunerea se sprijina pe consultarile cu factorii implicati si pe diverse studii privind costurile si beneficiile masurilor planificate si potentialul lor impact asupra sectorului transporturilor maritime.

Dioxidul de sulf cauzeaza ploi acide

Emisiile de dioxid de sulf pot cauza ploi acide si pot genera pulberi in suspensie. Aceste pulberi sunt periculoase pentru sanatatea umana, cauzand boli respiratorii si cardiovasculare si reducand speranta de viata in UE cu pana la doi ani.

Emisiile generate de poluanti atmosferici cum este sulful s au diminuat in ultimii 20 de ani. Cu toate acestea, UE este inca destul de departe de atingerea obiectivului sau, si anume un grad de calitate a aerului care sa nu genereze efecte negative semnificative si nici riscuri pentru sanatatea umana si pentru mediu.

In lipsa unor actiuni suplimentare, conform tendintelor actuale emisiile maritime ar putea depasi pana in 2020 totalul emisiilor terestre din UE. Comisia va efectua o revizuire cuprinzatoare a strategiei UE in domeniul aerului pana in 2013 si ia masuri urgente pe termen scurt pentru a rezolva problemele persistente cu care se confrunta statele membre in ceea ce priveste respectarea standardelor din domeniul calitatii aerului, in special cele referitoare la prafurile fine cunoscute sub denumirea de pulberi in suspensie (particulate matter – PM) si cele referitoare la ozon.

Una dintre aceste masuri imediate este propunerea de aliniere a calitatii combustibililor marini la cele mai recente standarde agreate de Organizatia Maritima Internationala.

Foto: shiptrans.ro

Cosmin Zaharia

spot_img

Ultimele știri