Comisia Europeană (CE ) a propus instituirea următoarei generații de resurse proprii pentru bugetul UE prin prezentarea a trei noi surse de venituri: prima se bazează pe veniturile provenite din comercializarea certificatelor de emisii (ETS), a doua se bazează pe resursele generate de mecanismul propus al UE de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon, iar a treia se bazează pe cota din profiturile reziduale ale întreprinderilor multinaționale care vor fi realocate statelor membre ale UE în temeiul recentului acord OCDE/G20 privind realocarea drepturilor de impozitare („Pilonul unu”). Se preconizează că, în perioada 2026-2030, aceste noi surse de venituri vor genera, în medie, un total de până la 17 miliarde euro anual pentru bugetul UE.
Noile resurse proprii propuse vor contribui la rambursarea fondurilor colectate de UE pentru a finanța componenta de granturi a NextGenerationEU. Noile resurse proprii ar trebui să finanțeze, de asemenea, Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice. Acesta din urmă este un element esențial al noului sistem propus de comercializare a certificatelor de emisii care vizează clădirile și transportul rutier și va contribui la asigurarea faptului că tranziția către o economie decarbonizată nu va lăsa pe nimeni în urmă.
Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii
Pachetul „Fit for 55” din iulie 2021 vizează reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră în UE cu cel puțin 55 % până în 2030, comparativ cu 1990, pentru a rămâne pe calea cea bună în vederea atingerii neutralității climatice până în 2050. Acest pachet include o revizuire a sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii. În viitor, comercializarea certificatelor de emisii se va aplica și sectorului maritim, va crește licitarea certificatelor pentru aviație și va fi instituit un nou sistem pentru clădiri și transportul rutier.
În cadrul actualului sistem al UE de comercializare a certificatelor de emisii, majoritatea veniturilor provenite din licitarea certificatelor de emisii sunt transferate către bugetele naționale.
Comisia propune ca, în viitor, 25 % din veniturile provenite din sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii să fie transferate către bugetul UE. La viteza de croazieră, veniturile pentru bugetul UE sunt estimate la aproximativ 12 miliarde euro în medie în perioada 2026-2030 (9 miliarde euro în medie în perioada 2023-2030).
Pe lângă rambursarea fondurilor NextGenerationEU, aceste noi venituri ar urma să finanțeze Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice, propus de Comisie în iulie 2021. Acest fond va asigura o tranziție echitabilă din punct de vedere social și va sprijini gospodăriile vulnerabile, utilizatorii de transport și microîntreprinderile pentru a finanța investiții în eficiența energetică, noi sisteme de încălzire și răcire și o mobilitate mai curată, precum și, după caz, un sprijin direct temporar pentru venit. Pachetul financiar total al fondului corespunde, în principiu, unei sume echivalente cu aproximativ 25 % din veniturile preconizate din noul sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și transportul rutier.
Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon
Obiectivul mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon, pe care Comisia l-a propus de asemenea în iulie 2021, este de a reduce riscul de relocare a emisiilor de dioxid de carbon prin încurajarea producătorilor din țările din afara UE să își înverzească procesele de producție.
Acesta va stabili un preț al carbonului la import, care să corespundă cu prețul care ar fi fost plătit în cazul în care mărfurile ar fi fost produse în UE. Acest mecanism se va aplica unei selecții specifice de sectoare și este pe deplin compatibil cu normele OMC.
Comisia propune alocarea către bugetul UE a 75 % din veniturile generate de acest mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon. Veniturile pentru bugetul UE sunt estimate la aproximativ 1 miliard euro pe an în medie pentru perioada 2026-2030 (0,5 miliarde euro în medie în perioada 2023-2030). Nu se preconizează că Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon va genera venituri în perioada de tranziție din 2023 până în 2025.
Reforma cadrului internațional în materie de impozitare a societăților comerciale
La 8 octombrie 2021, peste 130 de țări care sunt membre ale Cadrului incluziv al OCDE/G20 privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor au convenit asupra unei reforme a cadrului fiscal internațional: o soluție bazată pe doi piloni pentru combaterea evaziunii fiscale, care vizează asigurarea faptului că profiturile sunt impozitate acolo unde are loc activitatea economică și crearea de valoare. Țările semnatare reprezintă peste 90 % din PIB-ul mondial. Pilonul unu al acestui acord va realoca țărilor participante din întreaga lume dreptul de a impozita o parte din așa-numitele profituri reziduale provenite de la cele mai mari întreprinderi multinaționale din lume. Comisia propune o resursă proprie echivalentă cu 15 % din cota profiturilor reziduale ale întreprinderilor care fac obiectul domeniului de aplicare, care vor fi realocate statelor membre ale UE.
Comisia s-a angajat să propună o directivă în 2022, odată ce detaliile acordului-cadru incluziv al OCDE/G20 privind Pilonul unu vor fi finalizate, pentru a pune în aplicare acordul din cadrul Pilonului unu în conformitate cu cerințele pieței unice. Acest proces este complementar Directivei privind Pilonul doi, pentru care Comisia a adoptat astăzi o propunere separată. În așteptarea finalizării acordului, veniturile pentru bugetul UE s-ar putea ridica la aproximativ 2,5 – 4 miliarde EUR pe an.
Etapele următoare
Comisia Europeană va colabora strâns cu Parlamentul European și cu Consiliul în vederea punerii în aplicare rapide a pachetului în termenele stabilite în acordul interinstituțional.
În plus, Comisia va prezenta o propunere privind un al doilea pachet de noi resurse proprii până la sfârșitul anului 2023. Acest al doilea pachet se va baza pe propunerea „Întreprinderile în Europa: cadrul pentru impozitarea veniturilor (BEFIT)”, prevăzută pentru 2023.